Partnerzy serwisu:

Czeskie KDP, podobnie jak polskie, powstanie ze wsparciem SNCF

Michał Szymajda 03.06.2020 44

Czeskie KDP, podobnie jak polskie, powstanie ze wsparciem SNCF
fot. M. Szymajda, Rynek Kolejowy
Czeski Urząd Kolejowy sfinalizował kolejne porozumienia ze spółką SNCF International. Francuzi mają pomóc przygotować do budowy koleje dużych prędkości w Czechach. Na współpracę z Francuzami zdecydowała się także spółka CPK.
Współpraca spółki SŽ (odpowiednik polskiej PKP PLK) z SNCF rozpoczęła się już w kwietniu 2019 roku. Podpisano wówczas porozumienie, które zakładało wspólne wypracowanie warunków technicznych i opracowania schematu przyszłej sieci kolei dużych prędkości w Republice Czeskiej. Dotyczyło także przygotowania inwestycji od strony prawnej oraz zaprojektowanie otoczenia technicznego inwestycji.

Nowe porozumienie między SNCF International zakłada wsparcie SŽ w zakresie opracowania planów zagospodarowania przestrzennego i doradztwa technicznego we wszystkich aspektach budowy, także w zakresie późniejszej eksploatacji i utrzymania sieci kolei dużych prędkości.

Dyrektor generalny SŽ Jiří Svoboda ocenił, że wybór SNCF do kolejnego etapu prac jest optymalnym rozwiązaniem, które pozwoli zachować zarządcy infrastruktury obecne tempo prac i uruchomić budowę w 2025 roku i uruchomić pierwszy odcinek czeskiego KDP 3 lata później. Svoboda dodał, że współpraca z SNCF International pomoże ominąć wiele ryzyk i kosztownych pomyłek, na które zarządca byłby narażony, gdyby prace planistyczne prowadził bez współpracy z którymś z doświadczonych partnerów. Co istotne, także prace nad polskim KDP będą wspierane przez SNCF. Zapłaci za to Komisja Europejska.

Jak powiedział szef czeskiego zarządcy infrastruktury, 2020 rok ma być kolejnym, w którym będą prowadzone prace przygotowawcze do budowy. Chodzi o przygotowywanie planistyczne i pozyskiwanie pozwoleń o warunkach zabudowy w terenie i na wykup gruntu.

Obecnie SŻ powtórzyło przetarg na przygotowanie dokumentacji dla pierwszego nowego, pilotażowego odcinka KDP, w tym także ocenę jego wpływu na środowisko. Kontrakt jest wart 240 milionów koron i dotyczy 23 kilometrowego odcina "Polabi" między miejscowością Běchovice na wschodnich przedmieściach Pragi i miejscowością Poříčany. Ma to być element nowej szybkiej linii z Pragi do drugiego największego miasta Czech – Brna. Przetarg zostanie rozstrzygnięty 15 czerwca. Po podpisaniu umowy wykonawca dokumentacji będzie miał na jej zakończenie tylko 14 miesięcy.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony