Partnerzy serwisu:

Czeskie 810 w SKPL. Do połączeń całorocznych

Kasper Fiszer 26.01.2017 1,9k

Czeskie 810 w SKPL. Do połączeń całorocznych
Należący do SKPL wagon serii 810 na stacji Pleszew Wąsk. fot. SKPL Cargo.
Niewielki przewoźnik sprowadził do Polski cztery wagony motorowe serii 810. Czeskie pojazdy mają wkrótce kursować na trasach z Bytowa do Lipusza i z Kętrzyna do Węgorzewa. Niewykluczone, że obsłużą także nieczynną od 2000 r. trasę Tarnów – Szczucin.
Niezależny przewoźnik operujący głównie na trasach o znaczeniu lokalnym, SKPL Cargo ze Zbierska, sprowadził do Polski cztery wagony motorowe serii 810. Dobrze znane z czeskich i słowackich szlaków „motoraki” uzupełnią skromny park taboru pasażerskiego spółki. Ma to pozwolić na bardzo istotne rozszerzenie zakresu działalności SKPL, przede wszystkim na uruchamianie rozkładowych połączeń poza sezonem turystycznym.

Wkrótce całoroczna obsługa dwóch tras

– Wczoraj polską granicę w Chałupkach przekroczył nasz pociąg transportujący cztery wagony motorowe typu M152 [serii 810] – potwierdza Albert Mikołajczyk z SKPL Cargo. Wszystkie należały dotychczas do narodowego przewoźnika Republiki Czeskiej, Kolei Czeskich (České dráhy, ČD). – Obecnie pojazdy są naszą własnością – informuje przedstawiciel przewoźnika.

– Wagony te zamierzamy skierować do rozszerzenia obsługi linii typu Bytów – Lipusz czy Kętrzyn – Węgorzewo. Mamy tu na myśli oczywiście utworzenie połączeń stałych, także funkcjonujących poza sezonem letnim – zapowiada Albert Mikołajczyk. Obydwie wskazane przez niego trasy były już wykorzystywane przez pociągi SKPL, ale kursujące jedynie w wakacje. Składy zestawiane były natomiast z wagonów 102A, tzw. ryflaków.

Dostosowanie do krajowych norm droższe niż sam zakup

Wspomniane "ryflaki" mają być wykorzystywane do organizacji pociągów na innych liniach, niż "motoraki". – Wagony 102A mają świadectwo typu pozwalające na poruszanie się także po sieci PKP PLK, dzięki czemu w razie potrzeby moglibyśmy zaoferować w każdej chwili realizację połączeń kolejowych w zasadzie w dowolnej części kraju – tłumaczy przedstawiciel spółki. Dokumentacja serii 810 znacznie ogranicza natomiast możliwości ich eksploatacji.

– Pojazdy te mogą być wykorzystywane do realizacji przewozu osób, ale tylko „na sieci kolejowej funkcjonalnie wyodrębnionej z systemu kolei”, jak głosi zapis w przygotowanym przez UTK świadectwie typu – wskazuje Albert Mikołajczyk. SKPL nie zamierza dostosowywać „motoraków” do wymogów stawianych pojazdom dopuszczonym do ruchu na całej sieci. – Mogłoby to przekroczyć koszt zakupu takiego pojazdu – usłyszeliśmy.

Rozkładowe pociągi powrócą do Szczucina?

Być może nowy tabor przewoźnika pozwoli nie tylko na wzbogacenie rozkładu jazdy, ale i na rozszerzenie siatki połączeń. – Jedną z potencjalnych lokalizacji jest oczywiście linia 115 Tarnów – Szczucin – mówi Albert Mikołajczyk. – Jednak obecnie jest jeszcze zbyt wcześnie, aby operować konkretnymi datami [możliwego otwarcia ruchu] – zaznacza. Realizowany przez ówczesne PKP ruch pasażerski na tej 49-kilometrowej trasie zamknięto siedemnaście lat temu.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony