Partnerzy serwisu:

Czesi chcieliby jeździć do Jeleniej Góry i Zgorzelca

Michał Szymajda 26.01.2021 7,9k

Czesi chcieliby jeździć do Jeleniej Góry i Zgorzelca
Pociąg do Szklarskiej Poręby Górnej w Jabłońcu nad Nysąfot. M. Szymajda
Sąsiadujący z województwem dolnośląskim Kraj Liberecki w Czechach za kilka lat zamierza zorganizować przetarg na przewozy kolejowe. Bierze pod uwagę możliwość uruchomienia pociągów, które głębiej zapuszczałyby się na terytorium Polski.
Region ze stolicą w Libercu już teraz zapowiada przetarg na obsługę linii, po których w większości kursują obecnie České dráhy. Kontrakt z tym przewoźnikiem zakończy się w grudniu 2026 roku. Polaków powinny zainteresować plany regionu w stosunku do linii Liberec – Szklarska Porębą Góra, oraz Liberec – Černousy.

Jeśli chodzi o tą pierwszą, gdzie obecnie pociągi kursują co godzinę lub dwie, region chciałby zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów nawet do 30 minut w godzinach szczytu. Co jeszcze ważniejsze: planuje się, że przynajmniej część pociągów nie skończy biegu w Szklarskiej Porębie Górnej, lecz malowniczą linią zjedzie do Jeleniej Góry. Takie postulaty nie są nowe i bez wątpienia przedłużenie tras do dużego polskiego miasta skutkowałoby podniesieniem atrakcyjności turystycznej regionu.

Jeszcze ciekawsze są plany Czechów dla linii z Liberca do miejscowości Černousy, zlokalizowanej tuż przy polskiej granicy. Z Černous istnieje linia kolejowa 344, którą można dojechać przez przygraniczny Zawidów do Wilki, a stąd, korzystając z linii 290 do Mikułowej i, po linii 274, do Zgorzelca lub Gorlitz. Taki właśnie projekt rozważają Czesi.


​openrailwaymap.org

Wymagało by to jednak zaangażowania PKP Polskich Linii Kolejowych, które są zarządcą wspomnianych linii. Stan linii 344 jest bowiem zły i pozwala na osiąganie prędkości 30 km/h, natomiast linia 290 jest w niewiele lepszym stanie i pozwala pociągom towarowym poruszać się z prędkością 50 km/h (po obu liniach kursują pociągi prowadzone przez PKP Cargo). Niewiele lepiej jest na linii 274, po której, na odcinku od Mikułowej do Zgorzelca obecnie można jeździć z prędkością 50 -60 km/h.

Co ciekawe, region zamierza odkupić od Kolei Czeskich 16 wagonów motorowych serii 840, wyprodukowanych przez Stadlera. Jest to możliwe, ponieważ przy okazji zakupy tych pojazdów dla linii Liberec – Harrachov – Szklarska Poręba, region zagwarantował sobie prawo ich pierwokupu.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony