Partnerzy serwisu:

Czechy: Pociągi do Austrii przyspieszą

Michał Plaza 15.05.2016 279

Czechy: Pociągi do Austrii przyspieszą
Czechy: Pociągi do Austrii przyspiesząFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Przedstawiamy garść informacji kolejowych, które płyną do nas od naszego południowego sąsiada.
Koniec dostaw InterPanter

Ostrawska Škoda Vagonka przekazała ČD ostatnią jednopoziomową elektryczną jednostkę InterPanter. České dráhy razem zamówiły 14 pociągów do obsługi pospiesznych połączeń międzyregionalnych i dalekobieżnych. Łączna wartość kontraktu wyniosła 2,6 mld koron. 10 pięcioczłonowych jednostek i 4 trójczłonowe obsługuje połączenia w relacjach Olomouc - Břeclav - Brno oraz Brno - Česká Třebová – Praha. Prędkość maksymalna składów wynosi 160 km na godzinę. ČD posiadają już 26 pociągów z rodziny RegioPanter, których InterPanter jest modyfikacją.

Szybciej do Austrii

České dráhy i ministerstwo transportu od grudnia planują wyraźne polepszenie oferty na szlaku z Pragi do Czeskich Budziejowic i dalej do Górnej Austrii. Możliwe jest to dzięki kończącym się pracom na magistrali biegnącej na południe Czeskiej Republiki. Pociągi na wyremontowanych odcinkach mają jeździć z prędkością 160 km/h i będą prowadzone przez nowe lokomotywy Škoda 109E. Najszybsze pociągi pokonają trasę między stolicą a Czeskimi Budziejowicami w czasie 100 minut. Do austriackiego Linzu z Pragi podróż będzie trwała 4 godziny.

Gdzie ta liberalizacja?

Nejvyšší kontrolní úřad (odpowiednik NIK) wydał krytyczny raport pokontrolny dotyczący liberalizacji przewozów kolejowych w Republice Czeskiej. Z raportu wynika, że do końca 2015 roku nie rozstrzygnęło żadnego konkursu na obsługę połączeń dotowanych. Zgodnie z planami czeskiego rządu w latach 2011-2015 czwarta część połączeń dalekobieżnych miała być realizowana przez przewoźników wyłonionych w przetargu. Co więcej w tym okresie ministerstwo transportu nie kontrolowało, czy rekompensaty przekazywane ČD odpowiadają prawdziwym stratom przewoźnika.

LeoExpress zaczyna być na plusie?

LeoExpress, prywatny przewoźnik kolejowy i autobusowy, ogłosił swoje wyniki finansowe za 2015 rok. Obrót firmy wzrósł w stosunku do roku poprzedniego o 37% do wartości 263 mln koron. Mimo tego przewoźnik ponownie wykazał stratę – w 2015 roku były to 84 mln koron. Przewoźnik od początku swego istnienia nie odnotował zysku, jednakże każdorocznie jego strata jest niższa. W 2014 wynosiła jeszcze 137 milionów koron. Zdaniem LeoExpress grudzień 2015 roku był dopiero pierwszym miesiącem, kiedy zyski przewyższyły nakłady przewoźnika. W minionym roku LeoExpress przewiózł 1,1 mln pasażerów (o 210 tysięcy więcej niż w 2014).

RegioJet kopiuje przetarg ČD

Radim Jančura, właściciel przewoźnika RegioJet, w odpowiedzi na działania ČD ogłosił zamówienie na zakup pociągów o wartości 15 mld koron. Warunki zamówienia prawie w całości zgadzają się z zapisami przetargu ogłoszonego przez České dráhy. Działania prywatnego przewoźnika motywowane są chęcią zablokowania przejęcia przez ČD wszystkich środków unijnych przeznaczonych przez ministerstwo transportu na zakup nowego taboru. W świetle najnowszych doniesień, czeski rząd zadecydował o stworzeniu własnego poolu taborowego, w związku z czym rozpisane zamówienia stały się bezprzedmiotowe.

Obligacje na pokrycie długów ČD

České dráhy planują wyemitować obligacje, aby pokryć stare długi przewoźnika. Papiery dłużne o wartości ok. 10 mld koron. Mają one pokryć wcześniejsze obligacje o wartości 8,1 mld koron, których termin wykupu przypada w czerwcu. ČD widzą w tym działaniu obniżkę kosztów finansowania dzięki zmianie wysokości odsetek z 4,5% do oczekiwanych 1,5-3%. Rocznie grupa České dráhy przeznacza 1,3 mld koron wyłącznie na spłatę odsetek.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony