Partnerzy serwisu:

Czechy: Po 12 latach pociągi wracają na „kolej śliwkową”

Roman Czubiński 18.06.2019 169

Czechy: Po 12 latach pociągi wracają na „kolej śliwkową”
By Dirillo - Own work, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Władze kraju usteckiego wraz z AŽD Praha reaktywują w grudniu ruch pasażerski na jednej z linii lokalnych. Pociągi Lovosice – Most mają pokonywać trasę szybciej od konkurencyjnych połączeń autobusowych. Nowy przewoźnik i jednocześnie zarządca infrastruktury zamierza łączyć przewozy pasażerskie z działalnością badawczo-rozwojową.
Na zakończonych w ubiegłym tygodniu targach Czech Raildays AŽD Praha zaprezentowała wygląd wagonów motorowych RegioSprinter, przeznaczonych do obsługi nowej dla niej trasy z Litoměřice – Lovosice – Most. Linia ta doczekała się popularnego miana „kolei śliwkowej” ze względu na liczne niegdyś w okolicy sady ze śliwami. Graficznego motywu śliwki nie mogło więc zabraknąć w malowaniu taboru.

11 par pociągów

Jak podaje portal zdopravy.cz, w zakładach CZ Loko trwa modernizacja wagonów motorowych dla potrzeb linii. Po jej ukończeniu cztery sprowadzone przez AŽD z niemieckiej Rurtalbahn RegioSprintery będą wyposażone w toaletę dostosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz bezprzewodowy Internet. Na pokładzie każdego wagonu będzie mogło podróżować do 65 osób. Na najbliższe tygodnie, prawdopodobnie w lipcu, zaplanowano rozpoczęcie jazd próbnych. W ich zorganizowaniu pomocy udzieli GW Train Regio, również dysponująca wagonami RegioSprinter. Współpraca między AŽD a GW Train będzie dotyczyła także utrzymania taboru w bazie w Lovosicach.

Do codziennej obsługi trasy będą wykorzystywane trzy wagony motorowe. Czwarty będzie stanowił rezerwę. AŽD prowadzi szkolenia dla ośmiu nowych maszynistów i zamierza pozyskać pięciu kolejnych. Projekt rozkładu jazdy przewiduje 11 par połączeń dziennie na pełnej trasie Litoměřice – Most, a w dni robocze – dodatkowych 7 na krótszym odcinku Litoměřice – Třebívlice. Uzgodniona z samorządem kraju usteckiego rekompensata będzie wynosiła 108,50 koron za pociągokilometr. Na razie na stronie internetowej „kolei śliwkowej” można znaleźć jednak tylko rozkład jazdy weekendowych pociągów turystycznych.

Oprócz przewozów – testy sygnalizacji

Regularne, codzienne przewozy zostaną wznowione wraz ze zmianą rozkładu jazdy w grudniu bieżącego roku. Co istotne, pociągi mają pokonywać trasę szybciej od obecnie funkcjonującego połączenia autobusowego. Podczas gdy jazda komunikacją drogową z Mostu do Lovosic trwa godzinę i 15 minut, czas przejazdu pociągu ma być krótszy od godziny.

Co istotne, na większości trasy AŽD będzie zarówno przewoźnikiem, jak i zarządcą infrastruktury. Przed trzema laty firma, której główną sferą działalności są systemy sterowania ruchem kolejowym, kupiła od czeskiego państwowego zarządcy infrastruktury lokalne linie kolejowe Čížkovice – Obrnice (zasadniczy fragment „kolei śliwkowej”) i Dolní Bousov - Kopidlno z zamiarem wykorzystywania ich do testów nowych rozwiązań sygnalizacyjnych. W myśl umowy AŽD ma jednak obowiązek prowadzenia na nich przewozów ogólnodostępnych, a także umożliwiania wjazdu innym operatorom, którzy wyrażą takie życzenie.

Historia: od grudnia 1898 do grudnia 2019

Pierwsze pociągi wyruszyły na tory „kolei śliwkowej” 19 grudnia 1898 r. W 1925 r. linia została upaństwowiona. W 1938 r., na skutek dyktatu monachijskiego, znalazła się na terenach utraconych przez Czechosłowację na rzecz III Rzeszy Niemieckiej. Po II wojnie światowej trasa przechodziła przemiany typowe dla innych czechosłowackich linii lokalnych (wzrost ruchu towarowego, zastąpienie parowozów przez spalinowe wagony motorowe).

O jej likwidacji zaczęto mówić w latach 80. ubiegłego wieku za sprawą przeciągającego się remontu odcinka Třebenice – Třebívlice. Zdążono nawet zalać asfaltem jeden z przejazdów. Ostatecznie jednak po pięciu latach, w 1987 r., pociągi pasażerskie powróciły na całą trasę. W latach 90. kolej zaczęła tracić klientów zarówno w przewozach osób, jak i towarów na rzecz transportu drogowego. Gwoździem do trumny okazały się spory między Kolejami Czeskimi a samorządem o dofinansowanie i związane z nimi cięcia rozkładu jazdy. W 2007 r. rozpoczęła się dwunastoletnia przerwa w kursowaniu pociągów pasażerskich Lovosice – Most. Z uwagi na walory krajobrazowe linia była jednak wykorzystywana do przejazdów turystycznych z historycznym taborem.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony