Partnerzy serwisu:

Czechy: dużo i tanio, czyli silna kolej regionalna

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 08.10.2014 456

Archiwum RK
Zaloguj się
OK
Zapomniałem hasła
Komentarze:
2014-10-08 12:22:59 Autor: adam1234
---.adsl.inetia.pl
Redakcję tego całego zamieszania proszę o przesłanie artykułu w dwa miejsca: do PLK i przede wszystkim do gabinetu Miss Peronów 2014
2014-10-08 12:36:40 Autor: leśny dziadek z płakowic
---.17.201.68
Artykuł nic nie wnosi i ciekawy jest wyłącznie dla laików. Jest też wiele błędów.
1. W okresie transformacji w Czechach nie nastąpiły praktycznie żadne zawieszenia przewozów, a i później cięć było bardzo mało, więc jakiekolwiek porównywanie z Polską jest bez sensu;
2. Modernizacja 810 do pojazdów serii Regio Nova jest u naszych Sąsiadów bardzo krytykowana i uznawana za drogą, niewiele wnoszącą (poprawa komfortu akustycznego i spokojności biegu jest zerowa!) oraz zabijającą korzyści w postaci prostoty obsługi (koszty!) i elastyczności formowania składów;
3. Stadlera nie można w żaden sposób porównywać z 810 i uznawać go za następcę! Stadler to drogi i ciężki wagon motorowy, a 810 to ostatni masowo eksploatowany lekki wagon motorowy - można powiedzieć autobus szynowy.

Można przewidywać, że jeśli nic się w tej materii nie zmieni to koniec eksploatacji wagonów 810 wyznaczy koniec większości linii lokalnych w Republice Czeskiej.
2014-10-08 12:50:37 Autor: oko
---.dynamic.chello.pl
No bez przesady! Modernizacja do RegioNovych jest optymalna, przynajmniej na tym etapie. Wygląda to jak zupełnie nowy pojazd, jest nowoczesny, działający zwykle kibel, część niskopodłogowa, czego chcieć więcej?
2014-10-08 12:57:39 Autor: leśny dziadek z płakowic
---.umwd.pl
Proszę poczytać artykuły w prasie czeskiej w sprawie RegioNovy.
Komfort jazdy jest fatalny!
Nie zmodernizowano pojazdów w wersji jednoczłonowej, co skutkuje zastępowaniem pojazdów jednoczłonowych dwuczłonowymi. Bezsens!
2014-10-08 13:12:13 Autor: oko
---.dynamic.chello.pl
Dziadku leśny z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego :)

Komfort jazdy, i ogólny komfort korzystania z czeskiej kolei, jest tysiąc razy lepszy niż wszystko co udało się Wam wymyślić. U Was komfort jest wspaniały. Nowe bolidy może i mają minimalnie lepsze zawieszenie, ale niweczy to gorszy stan torów, a w ogóle częstotliwości kursów są tak nędzne że i tak trudno się o tym przekonać. A większość linii takich jak te po których jeżdżą czeskie pojazdy, jest dawno zawieszona albo rozebrana. Z Dziadkowych wypowiedzi można odnieść wrażenie że w tych RN to para bucha spod siedzeń, koła są kwadratowe, a woda się leje na głowy.
2014-10-08 13:23:42 Autor: Dedete
---.93.208.3
Polska miała dwa nieszczęścia - zabory - widać to po gęstości sieci kolejowej i dostępności kolei na zachodzi i na wschodzie. Druga sprawa to brak czegoś podobnego (ilościowo) do serii 810... Czesi tego problemu nie mieli.

Kolejną sprawą jest też samo myślenie o kolei. Jeśli transport ma się rozwiać to nie może być tak że karze się przewoźnika podwyższeniem stawek za to że jeździ relatywnie lekkimi pociągami czyniącymi znikome szkody dla linii oraz wygasza się popyt na mniejszych liniach przez brak remontów bieżących....No i coś czego u nas nie ma (grupa =dwoje ludzi!! i bilet tam i zuruck też jest tańszy...)
2014-10-08 14:01:58 Autor: fixall
---.internetdsl.tpnet.pl
Gdyby nie zabory połowy linii kolejowych w Polsce w ogóle by nie było.
2014-10-08 14:07:41 Autor: Gość
---.dynamic.chello.pl
Do artykułu wkradły się dwa małe błędy:
"(...)prywatnych firm Leo Express i Railjet(...)" - chyba chodzi o RegioJet ;),
"(...)W czterech krajach ruch na części tras prowadzi spółka GW Train Regio. Choć nie honoruje ona biletów wydanych przez Koleje Czeskie(...)" - GW częściowo honoruje bilety CD takie jak chociażby Skupinová víkendová jízdenka czy Celodenní jízdenka ;)
A jak rozwija się czeska kolej można obejrzeć chociażby tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=bPC0VqeQrzs&list=UUETvrKjVpvMRxVEgb4srMSg
2014-10-08 14:22:49 Autor: Adam Zz
---.wapgw.era.pl
Jak to tak może być że mech robi za kierpocia i biletera? Co na to związki kolejarzy? Jak tak można likwidować miejsca pracy i zmniejszać koszty?! Kolej jest dla kolejarzy.
2014-10-08 14:30:13 Autor: dddbb
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Railjet to nie prywatny przewoźnik, tylko składy Kolei Czeskich i Austriackich. Autorowi zapewne chodziło o spółkę Regio Jet.
2014-10-08 14:46:15 Autor:
---.tktelekom.pl
Bo tam utrzymywano prędkość na liniach kolejowych a nie zmniejszano, zmniejszano, zmniejszano a później likwidowano. Ile mamy zlikwidowanych tras?
2014-10-08 15:08:03 Autor: anty-aron
---.multi.internet.cyfrowypolsat.pl
Aron i tak zaraz napisze, że jeden bus lepszy od całej czeskiej kolei. A potem zacznie blokować wejście PolskiegoBusa na Lubelszczyznę.
2014-10-08 15:17:59 Autor: Pn11
---.static.ip.netia.com.pl
Złe porównanie to byłoby może z Portugalią albo Indiami, ale z Polską jest właśnie idealne. Transformacja w tym samym okresie z tego samego ustroju na ten sam. Tylko Czesi weszli w nią 810-tkami, a my składami SP45+Bhp. I kiedy zaczęto liczyć ile to kosztuje, to 810 dalej się opłacały, a SP45+Bhp już nie.
Druga sprawa to prędkości. Dużo jeździłem po Czechach i nie spotkałem zarżniętej linii, gdzie by się jechało 20 czy 30 km/h. U nas kompletne zaniedbanie infrastruktury powodowało odpływ pasażerów, a potem likwidację linii.
2014-10-08 15:51:11 Autor: Cowiek Maupa
---.dynamic.gprs.plus.pl

Cowiek Maupa
@Pn11

No przepraszam, ale za komuny powstał SN81. Złom, bo złom, ale jego konstrukcja wyewoluowała w SA104, który niestety powstał w 1 egzemplarzu. Bo co? Bo nie był niskopodłogowy przez co samobieżni nie mogli nim samodzielnie podróżować? Albo nagle wola polityczna typu "mamy w dóópie kolej i nic nie rozwijamy"? To samo spotkało SA101 i SA102, gdyby rozwinąć te pojazdy, to może by coś doszło do skutku. Niestety komuś to nie było na rękę. Co prawda po 2000 powstały rozmaite konstrukcje ZNTK Poznań, Kolzamu czy (tfu) Pesy, ale było za późno bo znaczna ilość linii które można było uratować spadła z rowerka, a szynobusy przeforsowano na linie gdzie była frekwencja godna zwyczajnego składu. A wciskano nam propagandę, że szynobusy uratują linie boczne i takie tam. Jak uratowały, widać to po województwie Podlaskim, gdzie nakupiono ich bardzo dużo, a oferta przewozowa jest dużo gorsza jak za czasów SU45+wagonów. Teraz sytuacja jest jeszcze gorsza, bo nie da się uruchamiać normalnych pociągów jak w Czechach (mam tu na myśli lokalne pośpieszne), bo każdy samorząd, często z własną kolejką, sobie rzepkę skrobie i ani myśli o jakiejkolwiek współpracy. Doskonałym przykładem tego może być spór między Podkarpackiem i Lubelskiem, jak nie mogli się dogadać i podzielili pociąg na dwa z przesiadką. Tak, pasażerowie na pewno to docenili.

Co do pojazdów RegioNova to komfort zły taki nie jest, ale faktycznie ich eksploatacja może być droższa od zwyczajnych motoraków. A co do kosztów eksploatacji - ciekawe czy faktycznie te nowoczesne polskie szynobusy są tańsze od SA101/102/104, gdyby te byłyby dopracowane i wprowadzone do produkcji seryjnej.


PS. Aron idź sprawdź czy ci kury do busa nie wchodzo.
PS.2 KRAAAAAAA!!!
2014-10-08 16:36:30 Autor: SN81 to jest to
---.dynamic.chello.pl
SN81 był żenującym złomem, technologicznie nie do porównania ze starszą sporo 810-tką. W ogóle wstyd coś takiego prezentować. 810 ma hydrokinetyczną przekładnię, sprawdzony silnik, jest to pojazd kolejowy a nie jakiś bieda-bus. Bez problemu można było wtedy kupić 810-tki w CSRS, tak jak to zrobili Węgrzy.
2014-10-08 16:38:29 Autor: Mongoł
---.dynamic.chello.pl
Nie sądzę by eksploatacja regionovych była dużo droższa od 810-tek. Jest jeden silnik, masa nie jakoś znacząco większa, podzespoły nowocześniejsze i solidne. Na trasach gdzie 810 jeździł z doczepką, tu nie trzeba robić manewrów, i jest łatwiejsza jazda w trakcji ukrotnionej. Pewnie że trzeba np fekalia usuwać ze zbiornika zamiast wszystko na tory, ale z tym Czesi świetnie sobie radzą.
2014-10-08 16:46:51 Autor: Pitrys
---.client.rionet.cz
http://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%BD_v%C5%AFz_810
http://cs.wikipedia.org/wiki/Motorov%C3%A1_jednotka_814
http://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_%C4%8Desk%C3%BDch_a_slovensk%C3%BDch_lokomotiv#Motorov.C3.A9_vozy_a_jednotky
Tutaj jest vszystko
2014-10-08 17:39:31 Autor: Eurotram
---.internetdsl.tpnet.pl
W odpowiedzi na post leśny dziadek z płakowic:
"Proszę poczytać artykuły w prasie czeskiej w sprawie RegioNovy.
Komfort jazdy jest fatalny!
Nie zmodernizowano pojazdów w wersji jednoczłonowej, co skutkuje zastępowaniem pojazdów jednoczłonowych dwuczłonowymi. Bezsens!"
Sęk w tym,że komfort jazdy 810-ką w sumie też jest fatalny. W sumie można krótko wyjaśnić ten fenomen: CD wprowadziły motoraki w odpowiednim momencie i pozwoliły one zachować sytuację na dobrym poziomie.U nas zwrócono się w stronę SZT gdy już było za późno,więc wiele one nie uratowały; mogły uratować,gdyby je wprowadzić gdy w łodzi pod nazwą PKP pojawiła się woda,a nie gdy górna krawędź burty tej łodzi była niewiele ponad lustrem wody (podejrzewam,że na 810-kach nawet do dziś mogłyby przetrwać takie odcinki jak Pruszcz Gdański - Żukowo Zachodnie - Kartuzy,Starogard Gdański - Skórcz, Kartuzy - Lębork czy Kwidzyn - Prabuty). Linie te przez lata utrzymywały się dzięki mizernemu standardowi jazdy,ale jednocześnie dzięki temu koszty sprowadzono do minimum; teraz jednak 810-ki nie przystają do dzisiejszej rzeczywistości,a konieczne moderny (tradycyjnie w tym kraju drogie jak diabli,podobnie jak tramwajowe) pogrzebały fundamentalną zaletę tego środka transportu. 810-ka nie ma wiele do zaoferowania w dobie nowoczesnych samochodów, a koszt jej moderny do wiadomego standardu będzie gwoździem do trumny linii o śladowej sensowności utrzymywania ruchu kolejowego.
2014-10-08 18:18:53 Autor: xyz123
---.google.com
A tymczasem w Polsce. Pociag R50648 PRGdynia jedna jednostka w godzinach szczytu relacja Gdynia-Malbork utrata przytomnosci przez pasazera (prawniczka) z powodu gigantycznego tłoku. Bedzie pierwszy pozew o odszkodowanie PRGdynia brawo
2014-10-08 18:20:34 Autor: xyz123
---.google.com
PR Gdynia czy czasem sprzatacie swoje zdezelowane En56? Bo smierdzi z wc trzy przedzialy dalej...
2014-10-08 18:27:04 Autor: xyz123
---.google.com
UTK pociag 50648 Gdynia Chylonia-Malbork.Osoby postronne stoja w kabinie maszynisty z powodu tłoku. Zrobilbym fotke ale nie jestem w stanie siegnac do kieszeni. UTK zapraszam na kontrole PR Gdynia
2014-10-08 18:33:36 Autor: amigo.ze.szwecji
---.opera-mini.net
@xyz
Zgłoś to fundacji PKP oni są od tego,oni już tam czekają na takie sygnały naruszeń regulaminu służbowego :-)
2014-10-08 18:40:36 Autor: silnacd
---.dynamic.mm.pl
regionalna kolei państwowego przewoźnika CD? u pepików? a u nas tylu przewoźników , tyle biletów , tyle kas biletowych , śmiesznych konduktorków? Nie no pepiki są zacofani!
2014-10-08 19:15:40 Autor: michu1
---.wtvk.pl
Artykuł uważam za ciekawy. Nie ulega wątpliwości fakt, ze koleje czeskie jakby nie patrzeć stoją o niebo lepiej niż PKP. Dorzucę jeszcze, że płaci się za przejechane kilometry a nie za rodzaj pociągu. A więc czy to osobowy, pospieszny czy IC to bilet kosztuje tyle samo. Przynajmniej tak zawsze było.
A motoraki może szczytem luksusu nie są ale jedzie się nimi całkiem ok.
2014-10-08 20:50:56 Autor: aron mędrzec parczewski
---.nette.pl
W Czechach też były zarznięte linie - Brno - Ceskie Budejowice i Liberec - Decin. A jeszcze Hradec Kralove - Jicin - Trutnov.
2014-10-08 21:36:25 Autor: Kflik
---.silesialan.eu
@xyz123

Taki pozew dobrze zrobi, może kiedyś, po serii takich...ktoś pójdzie po rozum do głowy, że tak się nie da robić kolei...kiedyś był tłok w dwóch ezt, ludzi ubyło...to żeby zachować tłok jeżdżą 1 ezt...

ale warto by było poruszyć przy okazji problem PLK które tak ułożyło taryfę, że 1 EN57 jak i 2 EN57 na styk nie mieszczą się w niższych widełkach cen.
2014-10-09 01:01:29 Autor: hajci
---.dynamic.chello.pl
Bilety sprzedawane przez mechanika w pociagu. Cos w PL nie do pomyslenia, bo jakże to, maszynista stanowiskiem handlowym??? To niezgodne z instrukcja nr HAGS27718 z 1957 roku, bla bla bla, itp. Niedasie, nie ta kultura organizacyjna. Przeciez kierownik musi byc i najlepiej 3 konduktorow do pomocy.
2014-10-09 08:46:23 Autor: hahaha
---.g-net.pl
@AdamZz, hajci:
Bardzo mądre rozwiązanie, minimalizujące koszty. Pewnie mają odpowiednie zapisy dopuszczające takie procedury na konkretnych liniach.
No i ciekawe jak jest tam z automatami biletowymi? Czy są takowe na małych stacyjkach?
2014-10-09 09:02:45 Autor: Pitrys
---.client.rionet.cz
Videa

http://www.youtube.com/watch?v=g2SdBqmtpV8

http://www.youtube.com/watch?v=G9QbGydh-ks
2014-10-09 09:05:33 Autor: zbychu
---.um.torun.pl
Kolej w Czechach jest niesamowita. Do ciekawostek obok sprzedaży biletów przez maszynistę należy dodać również przystanki na żądanie (czyli jak nikt nie stoi na peronie ani nie zgłasza, że wysiada to maszynista się nie zatrzymuje) oraz obsługę szlabanów na przejazdach przez obsługę pociągu (pociąg się zatrzymuje przed przejazdem, gość wysiada, opuszcza szlabany, pociąg przejeżdża, gość otwiera szlaban i wraca do pociągu).
Jechałem też ostatnio podrzędnym pośpiechem - stary, kilkudziesięcioletni wagon przedziałowy, gdzieniegdzie rdza itd., a muszla i zlew w kiblu tak śnieżnobiałe, że aż raziło w oczy;-)
W Czechach po prostu ludzi się nie zniechęca do kolei.
2014-10-09 11:34:40 Autor: amigo.ze.szwecji
---.opera-mini.net
@fixall

Nikt nie powie teraz że ZSRR przyczynił się do odbudowy Polski po II wojnie.
Trzeba wiedzieć gdzie leży problem z tym złem.
Teraz będzie zabór kapitalistów z obcym kapitałem.
2014-10-09 13:17:53 Autor: qbala
---.internetdsl.tpnet.pl
Jest jeszcze jedna rzecz, która ma wpływ na sukces kolei w Czechach. Taryfa liniowa. W tej sytuacji przesiadka na innego przewoźnika finansowo nie boli i łatwo jest sprzedawać i rozliczać wspólny bilet.
2014-10-10 00:25:41 Autor: SP45-166
---.warszawa.mm.pl
Szczerze mówiąc to przyczyn dlaczego w PL nie wyszło tak jak w Czechach, jest kilka. Pierwsza to kolejowy dołek finansowy po 1990 roku. Gdy przewozy zaczeły maleć, a rachunek ekonomiczny pierwszy raz zaczął być wymierny a nie tylko papierkową teorią, było już za późno na zakupy szynobusów. Zabrakło kasy po prostu. Trzeba pamiętać że moment kiedy produkowano 810, to lata 1975-1984, czas kiedy w Polsce podstawienie pociągu z 810-tek skończyłoby się strajkiem pasażerów, bo na stacji początkowej zostali by z braku miejsc pierwsi pasażerowie. Naprawdę- wtedy kolej w monstrualnym wymiarze Bipy pod fiatem miała sens. Czas gdy kończono produkować 810-tki, to w Polsce wciąż moment gdzie najmniejszy sensowny szynobus musiałby mieć cztery osie a nie dwie, a optymalna jego wielkość to np dwuczłon na bazie członów rozrządczych EN57 (coś a'la Polski VT628) Moment kiedy naprawdę pasażerowie zaczęli masowo odchodzić od kolei, to druga połowa lat 90. Zamykanie linii, likwidacja pozaszczytowych par pociągów, zmniejszanie prędkości. Wtedy wydawałoby się że sytuacje wielu linii mogłoby uratować częściowe zastępowanie lekkim taborem składów z lokomotywą. Np. 4 pray pozaszczytowe na jedno, dwuwagonowych szynobusach, dwie pary szczytowe (na 8 i po 16) nadal na większości linii wymagały składów typu fiat z wagonami. Zamiast wprowadzić lekki tabor, likwidowano 4 pary zostawiając dwie szczytowe, które szybko pustoszały. Na najważniejszych lokalkach za to zafundowano pasażerom SA106 niezależnie od pory dnia i tygodnia, dzięki czemu w godzinach szczytu działy się dantejskie sceny (kolejni pasażerowie zniechęceni do kolei). I tak cud, że wiele linii dotrwało do czasów "szynobusowych".

Ogółem o sukesie kolei stanowi:
-cena biletu
-czas przejazdu
-częstotliwość kursowania
U nas ceny wywindowano do górnych granic jakiegokolwiek rozsądku, przy marnym czasie przejazdu, i częstotliwości kursowania takiej że brzmi jak dobry dowcip. Więc wnioski nasuwają się same. Rozsądne ilości pasażerów podróżują nadal koleją lokalną w PL wszędzie tam gdzie prędkość nie spadła poniżej 80 km/h szlakowej, oraz poniżej 5 par pociągów na dobę. Reszta linii zdechnie i tyle. Z braku dobrego zarządzania i gospodarskiego podejścia a nie dlatego że ludzie już nie chcą jeździć koleją bo np. jest nienowoczesna. Co komuś po wifi w pociagu i klimatyzacji, skoro ten toczy się 40 km/h i jeździ dwa razy na dzień, a kosztuje dwa razy tyle co busik aronusik...
2014-10-13 18:24:15 Autor: aron mędrzec parczewski
---.nette.pl
Warto też wspomnieć, że Czesi mają swojego "PolskiegoBusa" czyli Student Agency od 10 lat.
2014-10-15 21:32:55 Autor: -Kamil--
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Ale niespodzianka. Jak ta przysłowiowa szklanka, co może być w połowie pusta, a w połowie pełna, dla jednych jest pusta, dla jednych jest pełna.

Rynek Kolejowy, 31.12.2013 (powolny koniec ...):
http://www.rynek-kolejowy.pl/50139/czechy_powolny_koniec_kolei_lokalnej.html

Rynek Kolejowy, 10.08.2014 (dużo i tanio ...):
http://www.rynek-kolejowy.pl/54267/czechy_duzo_i_tanio_czyli_silna_kolej_regionalna.html
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony