Partnerzy serwisu:

Czechy będą mieć wspólny bilet na kolei dalekobieżnej

Michał Plaza 28.05.2016 76

Czechy będą mieć wspólny bilet na kolei dalekobieżnej
fot. Phil Richards CC BY-SA 2.0
Czeskie ministerstwo transportu przygotowuje plan wprowadzenia wspólnej taryfy u różnych przewoźników pasażerskich, którego celem ma być brak konieczności zakupu przez pasażera biletu u konkretnej firmy przewozowej. 
Podobne rozwiązania istnieją już na szczeblu regionalnym (zintegrowane taryfy biletowe w kilku krajach), jednakże na poziomie republiki jak dotąd ich nie wypracowano. Taryfa ogólnopaństwowa ma funkcjonować równolegle do taryf i akcji promocyjnych przewoźników. Brak jednolitej taryfy jest uważany za główną barierę dla liberalizacji pasażerskich przewozów kolejowych – wraz ze zwiększającą się liczbą linii obsługiwanych przez firmy prywatne podróżowanie koleją staje się skomplikowane, czemu ministerstwo chce przeciwdziałać. Jako jedno z najbardziej prawdopodobnych rozwiązań podawane jest powstanie centrum clearingowego, które będzie dokonywać rozliczeń pomiędzy przewoźnikami.

Prywatny przewoźnik GW Train Regio sprowadził do Republiki Czeskiej 4 jednostki spalinowe serii 628 (845) wycofane z użytku przez Deutsche Bahn. Składy skierowano do kompletnej modernizacji w zakładach CZ Loko. GW Train Regio w grudniu skieruje pociągi do obsługi połączeń pospiesznych między Pilznem a Mostem. Przewoźnik wygrał przetarg na 10-letnią obsługę tego dotowanego przez państwo połączenia. Przetarg jednak został nieprawomocnie anulowany przez Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (odpowiedik UOKiK) na wniosek ČD. Ministerstwo transportu z tego powodu umowy z przewoźnikiem jeszcze nie podpisało. Niemniej jednak, jeśli decyzja ÚOHS się uprawomocni, ministerstwo jest gotowe do bezpośredniego zlecenia GW Train Regio obsługi przedmiotowych połączeń. W przetargu jego zwycięzca, oczekując dotacji w wysokości 74,7 korony, nieznacznie pokonał Arrivę oraz wyraźnie České dráhy. Identyczną jednostkę spalinową od Deutche Bahn wykorzystuje już od kilku miesięcy Arriva obsługując połączenia regionalne Praga – Beneszów oraz weekendowe międzynarodowe Praga – Trenczyn.

České dráhy blokują prywatną konkurencję również w kraju południowoczeskim. GW Train Regio zwyciężył także w przetargu organizowanym przez samorząd regionalny na obsługę linii lokalnych na Szumawie. Od roku jednak Jihočeský kraj nie może podpisać z przewoźnikiem umowy, gdyż ČD, podobnie jak w przypadku linii międzyregionalnej Most – Pilzno, od wyników przetargu odwołały się do ÚOHS. České dráhy w regionie otrzymują dotacje o średniej wartości 116 koron za kilometr. W rozstrzygniętym ponad rok temu postępowaniu konkursowym GW Train Regio zaoferowało kwotę 88 koron, podczas gdy ČD zażądały za obsługę linii podszumawskich aż 160 koron za kilometr.

LeoExpress zamierza wprowadzić w czerwcu nową usługę. Podróżujący klasą biznes i premium wieczornymi połączeniami mają być w Pradze i Ostrawie rozwożeni do domów taksówkami. LeoExpress będzie pierwszym prywatnym przewoźnikiem w Republice Czeskiej oferującym tę usługę. Przewoźnik ogłosił również, iż kontynuuje trend wzrostowy, który rozpoczął się w ostatnim kwartale 2015 roku. W pierwszym kwartale bieżącego roku z usług LeoExpress skorzystało 280 tysięcy pasażerów. Największy wzrost odnotowało łączone połączenie kolejowo-autobusowe między Pragą a Krakowem (rok do roku o 75% więcej podróżnych). Z połączeń kolejowych skorzystało w tym okresie o 20% pasażerów więcej niż rok wcześniej.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony