CZ Loko zbuduje lokomotywę na wodór
Michał Szymajda ⚫ 23.11.2021 ⚫
3k

Graf. CZ Loko
Czeski producent lokomotyw, który zajmuje się obecnie m.in. dostawą lekkich pojazdów manewrowych dla PKP Intercity, zamierza, podobnie jak Pesa, zbudować lokomotywę na wodór.
CZ Loko – producent lokomotyw manewrowych i firma modernizująca tabor, ogłosiła rozpoczęcie prac nad lokomotywą na wodór. Pojazd ma mieć nazwę handlową HydrogenShunter 1000, będzie budowany na bazie ciężkiego spalinowozu Effishunter 1000, zdolnego pracować zarówno liniowo, jak i na bocznicach. Wodorowy pojazd Ma mieć moc 800 kW, czyli niewiele mniejszą niż dieslowski odpowiednik.
– HydrogenShunter 1000 będzie wykorzystywać ogniwa wodorowe do ładowania akumulatorów trakcyjnych. Na razie istnieje projekt lokomotywy, który posłuży do budowy prototypu – podał portal zdopravy.cz. Przy okazji Jan Kutálek, szef sprzedaży CZ Loko, poinformował, że toczą się również prace nad pojazdami hybrydowymi, a także nad nowoczesną lokomotywą zdolną prowadzić jazdę manewrową pod siecią trakcyjną i bez niej, dla jednej z włoskich spółek przewozowych.
Dyrektor sprzedaży podkreślał, że CZ Loko musi zwracać uwagę na przydatność operacyjną i trwałość techniczną rozwiązań dla budowanych przez siebie prototypów. Zwrócił uwagę, że budowa lokomotywy na sprężony gaz ziemny, okazała się ślepym zaułkiem, podobnie np. budowa lokomotywy hybrydowej z superkondensatorami na bazie starszej radzieckiego pojazdu TEM 35.
– Nie chodzi o to, kto wprowadzi na rynek jako pierwszy ekologiczne i wydajne rozwiązanie, ale o to kto odniesie największe sukcesy i wymyśli najefektywniejsze rozwiązanie. To nas bardzo interesuje – dodał Kutálek. Kiedy będzie mogli zobaczyć wodorową lokomotywę w ruchu? Tego na razie nie wiemy.
– HydrogenShunter 1000 będzie wykorzystywać ogniwa wodorowe do ładowania akumulatorów trakcyjnych. Na razie istnieje projekt lokomotywy, który posłuży do budowy prototypu – podał portal zdopravy.cz. Przy okazji Jan Kutálek, szef sprzedaży CZ Loko, poinformował, że toczą się również prace nad pojazdami hybrydowymi, a także nad nowoczesną lokomotywą zdolną prowadzić jazdę manewrową pod siecią trakcyjną i bez niej, dla jednej z włoskich spółek przewozowych.
Dyrektor sprzedaży podkreślał, że CZ Loko musi zwracać uwagę na przydatność operacyjną i trwałość techniczną rozwiązań dla budowanych przez siebie prototypów. Zwrócił uwagę, że budowa lokomotywy na sprężony gaz ziemny, okazała się ślepym zaułkiem, podobnie np. budowa lokomotywy hybrydowej z superkondensatorami na bazie starszej radzieckiego pojazdu TEM 35.
– Nie chodzi o to, kto wprowadzi na rynek jako pierwszy ekologiczne i wydajne rozwiązanie, ale o to kto odniesie największe sukcesy i wymyśli najefektywniejsze rozwiązanie. To nas bardzo interesuje – dodał Kutálek. Kiedy będzie mogli zobaczyć wodorową lokomotywę w ruchu? Tego na razie nie wiemy.
Komentarze:
Wodór w transporcie

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |