Partnerzy serwisu:

CZ Loko dostarczyło kolejne Bizony. Będą pracować przy polskiej granicy [zdjęcia]

Michał Szymajda / Roman Czubiński 10.05.2019 66

arrow
arrow
CZ Loko dostarczyło kolejne Bizony. Będą pracować przy polskiej granicy [zdjęcia]
Effiliner 1600 Bizon Fot. CZ Loko
CZ Loko dostarczyło kolejne Bizony. Będą pracować przy polskiej granicy [zdjęcia]
CZ Loko dostarczyło kolejne Bizony. Będą pracować przy polskiej granicy [zdjęcia]
CZ Loko dostarczyło kolejne Bizony. Będą pracować przy polskiej granicy [zdjęcia]
CZ Loko dostarczyło kolejne Bizony. Będą pracować przy polskiej granicy [zdjęcia]
CZ Loko dostarczyło kolejne Bizony. Będą pracować przy polskiej granicy [zdjęcia]
Do przewoźnika towarowego Rail Cargo Carrier dotarł już pierwszy z dwóch „Bizonów” – zamówionych w zakładach CZ Loko lokomotyw EffiLiner 1600. Pojazdy są mocno przebudowanymi egzemplarzami czeskiej serii 753 (popularny „Nurek”), wykonawca zapewnia jednak, że ich parametry i żywotność nie będą odbiegać od nowych lokomotyw. Jedną z tras, na których będą wykorzystywane, będzie linia z Polanki nad Odrą do przejścia granicznego Bohumin – Chałupki.
Pierwszy egzemplarz, 753.613, został odebrany w drugiej połowie kwietnia, dostawa drugiego ma nastąpić jeszcze w tym miesiącu. Głównym miejscem ich eksploatacji będą oddziały RCC w Czechach i na Słowacji (do każdego z nich trafi po jednym egzemplarzu). Jak podaje International Railway Gazette, lokomotywa przeznaczona do pracy na Słowacji ma trafić na miejsce służby pod koniec maja.

Według portalu zdopravy.cz przewoźnik zamierza prowadzić „bizonami” pociągi kontenerowe z Brzecławia przy granicy austriacko-czeskiej do terminali w Bratysławie i Żylinie (z wykorzystaniem I i II korytarza tranzytowego po stronie czeskiej). Możliwe będzie spotkanie ich również w Polsce: jedna z obsługiwanych przez RCC tras kończy się w Chałupkach.

Lokomotywy serii 753, bardzo podobne do serii 754, znanej m.in. z prowadzenia pociągów PKP Intercity po liniach niezelektryfikowanych, zostały bardzo mocno przebudowane. W zasadzie została z nich tylko ostroja i wózki. Obecnie są napędzane silnikiem CAT 3512C-HD o mocy 1 550 kW, ważą 76 ton i tak jak poprzednio są czteroosiowe. Napęd jest przenoszony poprzez przekładnię elektryczną. Maksymalna prędkość to 100 km/h, a siła pociągowa - 206 kN. Przeglądy podstawowe lokomotyw mogą odbywać się rzadziej niż w przypadku poprzedniczki: co 2 miesiące lub po przejechaniu 10 tysięcy kilometrów.

Pojazdy zostały zaprojektowane z myślą o przewozach towarowych w Europie Środkowej. Według CZ Loko pozwalają one na połączenie zalet zakupu taboru nowego (parametry trakcyjne, wyposażenie, żywotność) oraz używanego (ok. dwukrotnie niższa cena, znana konstrukcja, unifikacja części z wieloma typami pojazdów już eksploatowanych w regionie – w tym z już posiadanymi przez RCC innymi typami taboru produkcji CZ Loko). Wśród dotychczasowych nabywców są przewoźnicy z Czech, Węgier i Słowacji. Warto zaznaczyć, że RCC nie zdecydował się na zakup lokomotyw, lecz na ich leasing we współpracy z Unicredit.

Dotąd łącznie zamówiono 13 takich lokomotyw spalinowych. Prawdopodobnie CZ Loko wycofa się jednak z ich produkcji, koncentrując się na produkcji lokomotyw manewrowych. Takie ma na przykład warszawskie metro.

Rail Cargo Carrier z siedzibą w Budapeszcie to przewoźnik towarowy z grupy austriackich kolei państwowych OeBB. Od chwili przekształcenia z Rail Service Hungaria w lutym 2013 r. zajmuje się obsługą całego łańcucha logistycznego w intermodalnych przewozach międzynarodowych. Oddziały firmy istnieją w Czechach, na Słowacji, w Bułgarii, Rumunii, Chorwacji, Słowenii oraz we Włoszech. RCC deklaruje przywiązywanie szczególnie dużej wagi do interoperacyjności swojego taboru, która znacznie ułatwia przekraczanie granic.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony