CPK wpływa na plan modernizacji linii 277. Będą dwa tory i 160/km/h
Michał Szymajda ⚫ 26.07.2018 ⚫
9,7k

Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Na razie nie powstanie dokumentacja projektowa dla przebudowy ważnej dolnośląskiej linii kolejowej 277. Całkowicie zmieniła się koncepcja jej przebudowy i unieważniono przetarg na jej zaprojektowanie, m.in. ze względu na plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego i liczne uwagi Kolei Dolnośląskich.
O przetargu obszernie pisaliśmy w tym miejscu. Ogłoszono go jeszcze w czerwcu 2017 roku, a w marcu 2018 wybrano wykonawcę, jednak wstrzymywano się długo z podpisaniem umowy z nim. Teraz wiemy już, że kontrakt nie trafi w ręce TPF i TPF Getinsa, które za realizację projektu chciało 22,7 mln zł. Nie chodzi jednak o to, że oferta była za droga.
PLK uznały, że wystąpienie „istotnej okoliczności, której nie można było przewidzieć wcześniej”, stoi na przeszkodzie dla podpisania kontraktu w takiej formie, jakiej w 2017 roku oczekiwał zarządca infrastruktury.
100 km/h i jeden tor to za mało
Okolicznością tą jest „uchwała Ministerstwa Infrastruktury (…) zakładająca przyjęcie koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny (…)”. Dalej PLK informuje, że w kwietniu odbyły się dwa spotkania z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury i zarządem PLK w sprawie komponentu kolejowego CPK. Wówczas PLK została wezwana do podjęcia niezwłocznych ustaleń dotyczących linii 277. Ustalono, że modernizacja tej linii w wariancie jednotorowym, po której pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do100 km/h, będzie kolidowała z planami rządu.
– Modernizacja powinna zostać zrealizowana w wariancie co najmniej dwutorowym, z bezkolizyjnym włączeniem w linię 132 oraz w standardzie zapewniającym osiąganie prędkości przejazdowej 160 km/h – czytamy w wyjaśnieniu dołączonym do dokumentu unieważniającego postępowanie. Ma to znacznie polepszyć możliwości prowadzenia ruchu towarowego i ruchu aglomeracyjnego jednocześnie.
Dalsza realizacja przedmiotowego zamówienia wydaje się bezprzedmiotowa, a zawarcie umowy będzie prowadziło do wykonania zamówienia niezgodnego z przyjętą koncepcją, w konsekwencji powodując, iż zamawiający będzie zobowiązany do wykonania dodatkowych prac w celu dostosowania wykonanej infrastruktury do założeń – czytamy w uzasadnieniu zarzucenia planów projektowania jednotorowej linii 277 do prędkości 100 km/h.
Koleje Dolnośląskie: Decyzja PLK bardzo słuszna
Zaplanowana w dotychczasowym zakresie modernizacja linii 277 od początku nie podobała się Kolejom Dolnośląskim. Zdaniem przewoźnika unieważnienie przetargu na linię nr 277 jest całkowicie zasadne i jest efektem uwag złożonych przez Zespół kolejowy CPK oraz KD.
Założenia do tego projektu były niezgodne nie tylko z koncepcją CPK, która zakłada wejście nowej linii do Wrocławia z wykorzystaniem odcinka Czernica Wrocławska – Wrocław Brochów, ale także z obecnym rozwojem tej linii dla ruchu aglomeracyjnego i towarowego. Ponad 10-kilometrowy odcinek jednotorowy z Brochowa do Czernicy Wrocławskiej, nawet zmodernizowany do 100 km/h, skutecznie ograniczałby możliwości rozwoju – pisze Piotr Malepszak, członek zarządu KD.
Jego zdaniem nowe założenia projektowe, które zakładają chociażby bezkolizyjne włączenie w linię nr 132, dwutorowość na całym odcinku oraz przebudowę mało funkcjonalnego układu torowego stacji Siechnice będą gwarancją wysokiej przepustowości tego odcinka dla ruchu mieszanego.
– Patrząc całościowo na sieć kolejową należy w trybie pilnym przejrzeć nowe projekty, których realizacja jest planowana do roku 2023 i skorygować, uzupełnić układy torowe wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. PLK posiada zespół świetnych specjalistów, którzy doskonale potrafią to ocenić, ale ich głos w tej sprawie musi być decydujący. Niestety na sieci mamy już wiele przykładów złych rozwiązań, począwszy od opłotowanych krawędzi peronowych, a skończywszy na 20-kilometrowych szlakach na podejściu do aglomeracji, które blokują rozwój ruchu i bardzo go komplikują w sytuacjach awaryjnych i podczas prac utrzymaniowych. Niestety, kolejne takie złe rozwiązania są już na etapie prac budowlanych. Najwyższy czas na dobre projektowanie i wydawanie bardzo dużych pieniędzy z dobrym efektem dla przewoźników i pasażerów – dodaje Malepszak.
Na razie nie wiemy jeszcze, jak zareaguje na unieważnienie postępowania wybrany już wykonawca prac.
PLK uznały, że wystąpienie „istotnej okoliczności, której nie można było przewidzieć wcześniej”, stoi na przeszkodzie dla podpisania kontraktu w takiej formie, jakiej w 2017 roku oczekiwał zarządca infrastruktury.
100 km/h i jeden tor to za mało
Okolicznością tą jest „uchwała Ministerstwa Infrastruktury (…) zakładająca przyjęcie koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny (…)”. Dalej PLK informuje, że w kwietniu odbyły się dwa spotkania z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury i zarządem PLK w sprawie komponentu kolejowego CPK. Wówczas PLK została wezwana do podjęcia niezwłocznych ustaleń dotyczących linii 277. Ustalono, że modernizacja tej linii w wariancie jednotorowym, po której pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do100 km/h, będzie kolidowała z planami rządu.
– Modernizacja powinna zostać zrealizowana w wariancie co najmniej dwutorowym, z bezkolizyjnym włączeniem w linię 132 oraz w standardzie zapewniającym osiąganie prędkości przejazdowej 160 km/h – czytamy w wyjaśnieniu dołączonym do dokumentu unieważniającego postępowanie. Ma to znacznie polepszyć możliwości prowadzenia ruchu towarowego i ruchu aglomeracyjnego jednocześnie.
Dalsza realizacja przedmiotowego zamówienia wydaje się bezprzedmiotowa, a zawarcie umowy będzie prowadziło do wykonania zamówienia niezgodnego z przyjętą koncepcją, w konsekwencji powodując, iż zamawiający będzie zobowiązany do wykonania dodatkowych prac w celu dostosowania wykonanej infrastruktury do założeń – czytamy w uzasadnieniu zarzucenia planów projektowania jednotorowej linii 277 do prędkości 100 km/h.
Koleje Dolnośląskie: Decyzja PLK bardzo słuszna
Zaplanowana w dotychczasowym zakresie modernizacja linii 277 od początku nie podobała się Kolejom Dolnośląskim. Zdaniem przewoźnika unieważnienie przetargu na linię nr 277 jest całkowicie zasadne i jest efektem uwag złożonych przez Zespół kolejowy CPK oraz KD.
Założenia do tego projektu były niezgodne nie tylko z koncepcją CPK, która zakłada wejście nowej linii do Wrocławia z wykorzystaniem odcinka Czernica Wrocławska – Wrocław Brochów, ale także z obecnym rozwojem tej linii dla ruchu aglomeracyjnego i towarowego. Ponad 10-kilometrowy odcinek jednotorowy z Brochowa do Czernicy Wrocławskiej, nawet zmodernizowany do 100 km/h, skutecznie ograniczałby możliwości rozwoju – pisze Piotr Malepszak, członek zarządu KD.
Jego zdaniem nowe założenia projektowe, które zakładają chociażby bezkolizyjne włączenie w linię nr 132, dwutorowość na całym odcinku oraz przebudowę mało funkcjonalnego układu torowego stacji Siechnice będą gwarancją wysokiej przepustowości tego odcinka dla ruchu mieszanego.
– Patrząc całościowo na sieć kolejową należy w trybie pilnym przejrzeć nowe projekty, których realizacja jest planowana do roku 2023 i skorygować, uzupełnić układy torowe wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. PLK posiada zespół świetnych specjalistów, którzy doskonale potrafią to ocenić, ale ich głos w tej sprawie musi być decydujący. Niestety na sieci mamy już wiele przykładów złych rozwiązań, począwszy od opłotowanych krawędzi peronowych, a skończywszy na 20-kilometrowych szlakach na podejściu do aglomeracji, które blokują rozwój ruchu i bardzo go komplikują w sytuacjach awaryjnych i podczas prac utrzymaniowych. Niestety, kolejne takie złe rozwiązania są już na etapie prac budowlanych. Najwyższy czas na dobre projektowanie i wydawanie bardzo dużych pieniędzy z dobrym efektem dla przewoźników i pasażerów – dodaje Malepszak.
Na razie nie wiemy jeszcze, jak zareaguje na unieważnienie postępowania wybrany już wykonawca prac.
Komentarze:
Nowe linie kolejowe

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |