CPK. Tak ma wyglądać węzeł kolejowy. Oto nowe stacje i przystanki
Łukasz Malinowski ⚫ 14.06.2022 ⚫
25,7k

fot. CPK
CPK pokazało preferowany układ węzła kolejowego w ramach zakończenia prac nad wariantem inwestorskim inwestycji. Dokumenty zostały przygotowane w ramach działań zmierzających do uzyskania decyzji środowiskowej. Pokazano w nim m.in. lokalizacje planowanych stacji i przystanków.
Spółka CPK przygotowała wariant inwestorski Portu Solidarność, który będzie elementem wniosku o decyzję środowiskową. To kontynuacja działań z grudnia 2021 r., kiedy zaprezentowany został obszar preferowanej lokalizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego na terenie części gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki. Teraz został on doprecyzowany i ograniczony do obszaru o powierzchni 28 km kw. Szerzej na ten temat w tekście pt. CPK. Poznaliśmy dokładną lokalizację portu. Oto wariant inwestorski. Sam wniosek o decyzję środowiskową ma zostać złożony w trzecim kwartale tego roku.
Dzięki udostępnieniu dokumentów możemy się przyjrzeć planom spółki związanym z lokalizacją węzła kolejowego. O planowanych inwestycjach drogowych w materiale pt. CPK. Układ drogowy w wariancie inwestorskim.
Węzeł CPK
Węzeł CPK obejmuje odcinki nowych linii kolei dużych prędkości i łącznice z istniejącą siecią kolejową. Centralny punkt węzła to stacja zintegrowana z terminalem lotniczym. CPK zaplanowało główną stację kolejową obsługującą port w odległości 1 100 m od północnej i 1 400 m od południowej drogi startowej. Terminal pasażerski będzie zlokalizowany po południowej stronie linii kolejowej.
Tunel kolejowy, w którym znajduje się stacja CPK, został zaplanowany na głębokości ok. 14 metrów poniżej przyszłego poziomu lotniska i będzie przykryty w centralnej części obszaru strefy operacyjnej lotniska (na długości ok. 2,5 km). W kierunku zachodnim i wschodnim tunel przechodzi w wykop otwarty, z którego część linii kolejowych wychodzi na poziom i ponad poziom terenu, by uzyskać możliwość bezkolizyjnych „rozplotów”.

Grafika: CPK
Warianty węzła różnią się konfiguracją poszczególnych połączeń między liniami kolejowymi oraz rozwiązaniami i parametrami technicznymi. Do dalszych prac zarekomendowano wybór wariantów W21 (inwestorski), W24, W25.
– W zaproponowanych wariantach węzła CPK założyliśmy, że po wyjściu ze strefy terminala i dworca kolejowego w kierunku wschodnim poziom torów stacji podnosi się, aby przekroczyć dolinę Pisi Gągoliny mostem, a następnie w rejonie doliny Pisi Tucznej trasy torów rozdzielają się na: linię kolejową nr 85, czyli LK85 na wschód – do Warszawy, łącznicę na północ do LK3 (istniejącą linię Warszawa – Sochaczew – Kutno do Poznania), łącznicę na południe do LK1 (Warszawa – Skierniewice – Koluszki – Częstochowa do Katowic) i LK4 (Centralnej Magistrali Kolejowej Warszawa – Katowice/Kraków) – informuje CPK.
Po wyjściu ze strefy terminala i dworca kolejowego w kierunku zachodnim poziom torów stacji również będzie się podnosić, a następnie trasy torów rozdzielają się na: LK85 (tzw. igrek do Łodzi, Wrocławia i Poznania), łącznicę w kierunku północnym do planowanej LK5 (przygotowywana przez CPK CMK-Północ na odc. Węzeł CPK – Płock – Włocławek do Gdańska, Torunia i Bydgoszczy), łącznicę na południe do LK1 (przez Skierniewice) i LK4 (CMK do Katowic i Krakowa).
Włączenie CPK do istniejących i planowanych linii kolejowych
Od samego początku prac CPK planuje odpowiednie połączenie lotniska z istniejącą i planowaną siecią kolejową. Warto przy tym pamiętać o tym, że CPK ma w zamierzeniach stać się głównym węzłem przesiadkowym w kraju. Zakłada się, że ok. 1/3 pasażerów korzystających z głównej stacji CPK będzie przesiadać się na samolot, równie duża liczba przesiądzie się do innego pociągu, zaś pozostali pojadą dalej lub udadzą się do pracy w samym porcie lub jego okolicach.
Zakłada się więc następujące połączenia węzła CPK z infrastrukturą kolejową:

Grafika: CPK
Nowe stacje i przystanki kolejowe
Główna stacja CPK ma zapewniać obsługę lotniska pociągami Kolei Dużych Prędkości, pociągami dalekobieżnymi, regionalnymi i aglomeracyjnymi i znajdzie się na LK85 Warszawa – Łódź w bezpośredniej bliskości terminala. W jego obszarze znajdzie się także przystanek osobowy CPK Wschód – do obsługi strefy Airport City, na LK85 we wschodniej części lotniska, oraz przystanek osobowy CPK Zachód – do obsługi strefy cargo, na LK85 w zachodniej części lotniska.
Oprócz tego w ramach całego projektu CPK zaplanowano cały szereg przystanków osobowych, których celem będzie zapewnienie obsługi ruchu pasażerskiego w regionie oraz umożliwienie dostania się do pracy na lotnisku oraz w jego okolicy. Oto ich lista:
Dzięki udostępnieniu dokumentów możemy się przyjrzeć planom spółki związanym z lokalizacją węzła kolejowego. O planowanych inwestycjach drogowych w materiale pt. CPK. Układ drogowy w wariancie inwestorskim.
Węzeł CPK
Węzeł CPK obejmuje odcinki nowych linii kolei dużych prędkości i łącznice z istniejącą siecią kolejową. Centralny punkt węzła to stacja zintegrowana z terminalem lotniczym. CPK zaplanowało główną stację kolejową obsługującą port w odległości 1 100 m od północnej i 1 400 m od południowej drogi startowej. Terminal pasażerski będzie zlokalizowany po południowej stronie linii kolejowej.
Tunel kolejowy, w którym znajduje się stacja CPK, został zaplanowany na głębokości ok. 14 metrów poniżej przyszłego poziomu lotniska i będzie przykryty w centralnej części obszaru strefy operacyjnej lotniska (na długości ok. 2,5 km). W kierunku zachodnim i wschodnim tunel przechodzi w wykop otwarty, z którego część linii kolejowych wychodzi na poziom i ponad poziom terenu, by uzyskać możliwość bezkolizyjnych „rozplotów”.

Grafika: CPK
Warianty węzła różnią się konfiguracją poszczególnych połączeń między liniami kolejowymi oraz rozwiązaniami i parametrami technicznymi. Do dalszych prac zarekomendowano wybór wariantów W21 (inwestorski), W24, W25.
– W zaproponowanych wariantach węzła CPK założyliśmy, że po wyjściu ze strefy terminala i dworca kolejowego w kierunku wschodnim poziom torów stacji podnosi się, aby przekroczyć dolinę Pisi Gągoliny mostem, a następnie w rejonie doliny Pisi Tucznej trasy torów rozdzielają się na: linię kolejową nr 85, czyli LK85 na wschód – do Warszawy, łącznicę na północ do LK3 (istniejącą linię Warszawa – Sochaczew – Kutno do Poznania), łącznicę na południe do LK1 (Warszawa – Skierniewice – Koluszki – Częstochowa do Katowic) i LK4 (Centralnej Magistrali Kolejowej Warszawa – Katowice/Kraków) – informuje CPK.
Po wyjściu ze strefy terminala i dworca kolejowego w kierunku zachodnim poziom torów stacji również będzie się podnosić, a następnie trasy torów rozdzielają się na: LK85 (tzw. igrek do Łodzi, Wrocławia i Poznania), łącznicę w kierunku północnym do planowanej LK5 (przygotowywana przez CPK CMK-Północ na odc. Węzeł CPK – Płock – Włocławek do Gdańska, Torunia i Bydgoszczy), łącznicę na południe do LK1 (przez Skierniewice) i LK4 (CMK do Katowic i Krakowa).
Włączenie CPK do istniejących i planowanych linii kolejowych
Od samego początku prac CPK planuje odpowiednie połączenie lotniska z istniejącą i planowaną siecią kolejową. Warto przy tym pamiętać o tym, że CPK ma w zamierzeniach stać się głównym węzłem przesiadkowym w kraju. Zakłada się, że ok. 1/3 pasażerów korzystających z głównej stacji CPK będzie przesiadać się na samolot, równie duża liczba przesiądzie się do innego pociągu, zaś pozostali pojadą dalej lub udadzą się do pracy w samym porcie lub jego okolicach.
Zakłada się więc następujące połączenia węzła CPK z infrastrukturą kolejową:
- do nowej linii kolejowej nr 85 (LK85 Warszawa – Łódź, dla której tydzień temu zaprezentowaliśmy wariant inwestorski): od wschodu w kierunku Warszawy na wysokości DW579 w rejonie miejscowości Tłuste i od zachodu w stronę Łodzi na wysokości DK50 w rejonie Guzowa;
- do nowej LK5, czyli CMK-Północ (obecnie realizowany jest STEŚ dla odcinka węzeł CPK – Płock – Włocławek): od północnego zachodu w kierunku Płocka na wysokości rzeki Pisi oraz w kierunku południowo-wschodnim od lotniska do rejonu stacji Korytów z istniejącą LK4 (CMK) oraz z połączeniami z LK 1 (Warszawa – Skierniewice – Koluszki);
- do istniejącej LK 3 (Warszawa – Sochaczew – Poznań) w kierunku północno – wschodnim w rejonie miejscowości Bieniewice;
- do istniejącej LK4 (CMK) i nowej LK88 (na odcinku: węzeł CPK – Grójec – Warka, do dalszych analiz w ramach STEŚ, które ruszą w październiku 2022 r.) w kierunku południowo-wschodnim poprzez stację Korytów;
- ponadto w ramach węzła CPK powstanie odcinek łączący planowane LK5 i nr 88, umożliwiający kursowanie pociągów w osi północ-południe z pominięciem stacji CPK, wraz ze stacją towarową zlokalizowaną na zachód od strefy lotniska.

Grafika: CPK
Główna stacja CPK ma zapewniać obsługę lotniska pociągami Kolei Dużych Prędkości, pociągami dalekobieżnymi, regionalnymi i aglomeracyjnymi i znajdzie się na LK85 Warszawa – Łódź w bezpośredniej bliskości terminala. W jego obszarze znajdzie się także przystanek osobowy CPK Wschód – do obsługi strefy Airport City, na LK85 we wschodniej części lotniska, oraz przystanek osobowy CPK Zachód – do obsługi strefy cargo, na LK85 w zachodniej części lotniska.
Oprócz tego w ramach całego projektu CPK zaplanowano cały szereg przystanków osobowych, których celem będzie zapewnienie obsługi ruchu pasażerskiego w regionie oraz umożliwienie dostania się do pracy na lotnisku oraz w jego okolicy. Oto ich lista:
- przystanek osobowy Kawęczyn – dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego, między miejscowościami Kawęczyn i Szymanów w gminie. Teresin, na łącznicy północno-zachodniej w kierunku linii kolejowych nr 3 i 5;
- przystanek osobowy Regów – dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego, między miejscowościami Regów, Gole i Żaby w gminie Baranów, na łącznicy północno-wschodniej w kierunku LK3;
- przystanek osobowy Kopiska – dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego, w miejscowości Kopiska w gminie Baranów, na południe od autostrady A2 na łącznicy południowo-wschodniej w kierunku linii kolejowych nr 1, 3 i 4;
- przystanek osobowy Guzów – dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego, między miejscowościami Guzów i Janówek w gminie Wiskitki, na południowo-zachodniej łącznicy w kierunku linii kolejowych nr 1, 4 i 88;
- przystanek osobowy Wiskitki – dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego, w miejscowości Nowy Drzewicz w gminie Wiskitki, na północ od autostrady A2, na południowo-zachodniej łącznicy w kierunku linii kolejowych nr 1, 4 i 88;
- przystanek osobowy Henryszew – dla ruchu regionalnego i aglomeracyjnego, między miejscowościami Henryszew i Grądy w gm. Wiskitki, na wschodnich przedmieściach Żyrardowa, na południowo-zachodniej łącznicy w kierunku linii kolejowych nr 1, 4 i 88.
Komentarze:
Centralny Port Komunikacyjny

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |