Partnerzy serwisu:

CPK: Gęstsza sieć i więcej pociągów na Mazowszu

Roman Czubiński 23.08.2019 121

CPK: Gęstsza sieć i więcej pociągów na Mazowszu
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Plany budowy „komponentu kolejowego” CPK przewidują uzupełnienie sieci kolejowej Mazowsza o wiele nieistniejących dziś połączeń. Bardziej dogodny dojazd do Warszawy uzyskają mieszkańcy Łomży i Ostrołęki, Płocka oraz Grójca. Efektem budowy nowych linii dużych prędkości powinno być też uwolnienie części przepustowości na obecnej sieci konwencjonalnej.
Dwie kluczowe inwestycje na terenie Mazowsza to trasy KDP krzyżujące się w węźle tuż obok przyszłego lotniska centralnego: linia 85 przez Łódź do Poznania i Wrocławia oraz 5 – przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej (popularna CMK Północ) przez Płock wraz z obwodnicą Płocka do Włocławka, a następnie do Grudziądza i Trójmiasta. Pociągi na północ kraju mają kursować na niej średnio 4,5 razy na godzinę, jednak prawdopodobnie nie wszystkie będą zaczynały bieg w Warszawie – część może kursować dalej po istniejącej części CMK w relacjach łączących Trójmiasto z Katowicami lub Krakowem. Zakłada się wykorzystanie tej linii także do trasowania ekspresów regionalnych z Płocka do Warszawy przez Grodzisk Mazowiecki lub Błonie (w tym drugim przypadku pociągi omijałyby sam CPK).

Powrót przedwojennego skrótu w nowej postaci

W celu skrócenia trasy z Warszawy do Olsztyna i Gdańska po linii nr 9 zaplanowano też budowę skrótu Legionowo – Nasielsk, omijającego Modlin i Nowy Dwór Mazowiecki. Z prezentowanych map wynika, że linia zostanie poprowadzona inaczej, niż poprzednia, istniejąca od lutego do września 1939 r. Jej wyprowadzenia w obu kierunkach ma być bezkolizyjne i zlokalizowane jeszcze przed stacjami Legionowo od południa i Nasielsk od północy (stąd opisanie linii jako Warszawa Choszczówka – Kątne).

Problemem do rozwiązania będzie też przeprawa przez Narew – na filarach przedwojennego mostu, wysadzonego na początku II wojny światowej, opierają się obecnie przęsła z odnogą rurociągu naftowego „Przyjaźń”. Efektem budowy nowego odcinka ma być skrócenie czasu przejazdu linią 9 o ok. 7 minut.

RegioExpress do Grójca i Łomży

Ważne zmiany nastąpią też na południu regionu. Od obecnie istniejącego odcinka CMK przed skrzyżowaniem z linią 12 Skierniewice – Łuków mają odgałęziać się tory KDP (ale o prędkości projektowej 250 km/h) przez Grójec do Warki. Również w tym przypadku jest rozważane uruchomienie ekspresów regionalnych ze stolicy do Grójca – w grę wchodzą trasy przez Piaseczno lub Grodzisk Mazowiecki. To element „szprychy” przeznaczonej do obsługi Radomia, województwa podkarpackiego oraz części świętokrzyskiego. Jej kontynuacją na odcinku Warka – Radom będzie linia 8 po zakończeniu modernizacji, a następnie – nowa trasa z Radomia przez Iłżę do Kunowa na linii 25.

Mająca dziś jedynie regionalne znaczenie linia 29 Tłuszcz – Ostrołęka ma odegrać niebagatelną rolę w obsłudze środkowej i wschodniej części Mazur. PKP PLK planuje gruntowną modernizację istniejącego odcinka, a CPK – przedłużenie jej przez Łomżę (zupełnie nowy przebieg linii z pominięciem Śniadowa), Pisz i Orzysz do Giżycka. Czas dojazdu do Warszawy z Ostrołęki ekspresem regionalnym jest szacowany na godzinę, a z Łomży – na 1 h 15 min. W przypadku linii „łomżyńskiej”, podobnie jak „grójeckiej”, rozważa się zastosowanie tradycyjnego dla polskiej kolei zasilania sieci trakcyjnej prądem stałym 3 kV.

Ekspresy IC też przyspieszą

Najbardziej bezpośrednio powiązaną z CPK częścią układu kolejowego ma być oczywiście sam węzeł przy lotnisku ze wszystkimi łącznicami, zapewniającymi szybki dojazd z linii 85 do 1, 3, 4 i nowo projektowanej 5. Łączna długość nowych linii ma wynosić 344 km. Gęstość sieci kolejowej na Mazowszu w razie ich realizacji wzrosłaby o ok. 20% (z 4,8 do 5,8 km na kilometr kwadratowy).

Wyprowadzenie linii 85 z węzła warszawskiego nastąpi częściowo równolegle do linii 3. Za stacją Warszawa Zachodnia tory – jak wynika z map – mają zostać poprowadzone mniej więcej prosto do stacji Warszawa Główna Towarowa i Gołąbki. Przewidziano też łącznicę południe – zachód, umożliwiającą bezpośredni przejazd pociągów z linii 8. Do granicy miasta nowa linia będzie biegła po północnej stronie obecnie istniejących torów, następnie zostanie przerzucona (zapewne po wiadukcie) na południe. Między Warszawą a CPK zaplanowano kursowanie pociągów dużych prędkości średnio aż 16 razy na godzinę, co daje trudną do wyobrażenia częstotliwość co 3,75 minuty.

Nowe inwestycje mają doprowadzić do znacznego skrócenia czasów dojazdu do Warszawy z największych polskich aglomeracji. Największy zysk czasowy przewidziano na trasie z Wrocławia do stolicy (1 h 50 min – o 51% krócej niż obecnie). Pasażerowie z Gdańska dotrą do Warszawy w dwie godziny, z Poznania – w 1 h 55 min, z Krakowa – w 1 h 50 min, z Katowic – w 1 h 45 min, a z Łodzi – w 50 minut. Podróż do CPK ma być w każdym z wymienionych przypadków odpowiednio o 15 minut krótsza.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony