Partnerzy serwisu:

Co się zmieni na południowej części Węglówki?

Jakub Madrjas 04.01.2018 50

Co się zmieni na południowej części Węglówki?
fot. Mariusz Tuszyński , SM42.pl
Niecałe cztery miliardy złotych to maksymalna kwota, jaką PKP PLK zainwestuje w południową część Magistrali Węglowej. Jakich pieniędzy można realnie się spodziewać i jakie będą efekty tej inwestycji.
Jak informowaliśmy wczoraj, PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły aż cztery postępowania na prace na Magistrali Węglowej. Obejmują one ponad 160 km linii kolejowych i kwotę prawie czterech miliardów złotych brutto. To może być zaskakujące, bo takich kwot nie ma w Krajowym Programie Kolejowym.

Kwoty zamówień podane w treści ogłoszeń uwzględniają jednak ewentualne zamówienia podobne, które mogą (ale nie muszą) zostać zrealizowane. – Realizacja zamówienia podobnego może nastąpić np. w przypadku, zaistniała konieczność wykonania dodatkowych, podobnych robót budowlanych lub usług – wyjaśnia Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe. Łączna kwota netto rozpisanych przetargów w zakresie zamówień podstawowych mieści się w 2,1 mld złotych – a taką wartość programu dla Magistrali Węglowej zapisano w aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego w lipcu ubiegłego roku.

To ta decyzja umożliwiła rozpisanie przetargów – wcześniej na prace na południowej części tzw. Węglówki przeznaczono w ramach projektu POIiŚ5.1-14 „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo odcinek Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Zduńska Wola Karsznice” tylko miliard złotych. Teraz zakres finansowy jest większy, a warto zaznaczyć, że realizowane już prace w północnej części magistrali wchodzą w zakres innego projektu.

Zmienią standard na 165 km linii kolejowej od Chorzowa do Zduńskiej Woli

Jak opisuje PKP PLK, prace obejmą wymianę torów, rozjazdów oraz sieci trakcyjnej. Podwyższona zostanie prędkość pociągów pasażerskich do 140 km/h. Pociągi towarowe pojadą z prędkością do 120 km/h. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym zapewnią sprawną obsługę większej liczby składów towarowych.

Inwestycja obejmie budowę czterech nowych lokalnych centrów sterowania Bytom, Tarnowskie Góry, Herby Nowe i Zduńska Wola Karsznice, w większym stopniu zagwarantuje bezpieczną i płynną jazdę pociągów. Do prowadzenia ruchu z wyższą prędkością zostaną dostosowane obiekty inżynieryjne. Inwestycja obejmie remont blisko 180 obiektów – mostów, wiaduktów i przepustów. Zwiększy się również poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym m.in. dzięki modernizacji 71 przejazdów kolejowo–drogowych. 

Nowe przystanki w Chorzowie i Bytomiu


Zdaniem zarządcy infrastruktury Magistrala Węglowa ma istotne znaczenie dla ruchu pasażerskiego. W ramach inwestycji przebudowane zostaną stacje i przystanki m.in.: Chorzów Miasto, Chorzów Stary, Bytom, Tarnowskie Góry, Nakło Śląskie, Kalety, Radzionków, Rusiec Łódzki, Zduńska Wola Karsznice, Miasteczko Śląskie, Radzionków Rojca i Siedlce Łaskie. Na każdej stacji powstaną dwa nowe, wygodniejsze perony wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się, wiatami, oświetleniem i czytelnym oznakowaniem.

Dzięki inwestycji mieszkańcy Chorzowa zyskają nowy przystanek kolejowy – między stacjami Chorzów Miasto i Chorzów Batory, w okolicach ulicy Strzelców Bytomskich – w pobliżu kampusów Uniwersytetu Śląskiego, Wyższej Szkoły Bankowej oraz szpitala. Również mieszkańcy Bytomia zyskają nowy przystanek w dogodniejszej lokalizacji. Planowane jest przesunięcie o około 500 metrów na północ przystanku Bytom Północny. Zmodernizowany odcinek linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Tarnowskie Góry stanie się również ważnym elementem połączenia Katowic z lotniskiem w Pyrzowicach.



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony