Partnerzy serwisu:

Co się dzieje z Luxtorpedą?

Łukasz Malinowski 16.05.2017 902

Co się dzieje z Luxtorpedą?
Małopolski Impuls na torze testowych w Żmigrodziefot. Michał Szymajda, Rynek Kolejowy
Rządowa Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zawiera m.in. program Luxtorpeda 2.0, którego celem ma być stymulowanie rozwoju produkcji nowoczesnego taboru szynowego. Branża jednak nadal nie zna szczegółów planu.
Rządowa strategia została przyjęta w połowie lutego. Z przedstawionych wówczas przez Ministerstwo Rozwoju (MR) informacji wynikało, że Luxtopreda 2.0 jest jednym z projektów flagowych istotnych dla gospodarki, którego celem ma być wspieranie rozwoju produkcji pojazdów szynowych. Ma się on opierać na trzech filarach: nakładach na badania i rozwój w ramach programu sektorowego Innontabor, zakupie nowego taboru oraz modernizacji eksploatowanego taboru szynowego.

Już wówczas MR mówiło o tym, że wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa (MIB) prowadzone będą uzgodnienia z przewoźnikami odnoście do ich potrzeb, a dopiero później zostaną zdefiniowane niezbędne środki finansowe.

Branża nic nie wie

– Podstawowym problemem programu Luxtorpeda jest to, że nikt nie wie, co to jest. Być może jest to bardzo dobry program i bardzo dobry pomysł. W końcu idea, żeby wspierać rynek produkcji taboru w Polsce jest trafiona. To jest kawałek naszego przemysłu, który przetrwał transformację i ma szansę się rozwijać. Zarówno rodzimi producenci, jak i zagraniczne koncerny inwestują w produkcję taboru kolejowego w Polsce i byłoby warto to wykorzystać – mówi Jakub Majewski, prezes fundacji ProKolej.

Dodaje przy tym, że nadal nie ma informacji o tym, jaki charakter miałoby mieć to wsparcie. – Nie wiemy, czy to ma być program wsparcia, ulg podatkowych czy promocji eksportu. Jest dużo elementów, które można by do niego dopisać, ale na razie ta kartka jest pusta – dodaje Majewski.

Andrzej Żurkowski, dyrektor Instytutu Kolejnictwa uważa pojawienie się takiego programu w przestrzeni politycznej za bardzo dobry sygnał. Podobnie jak szef fundacji ProKolej widzi jednak potrzebę wypełnienia go treścią. – Jeśli tej pustej kartki nie wypełnimy, to doczekamy w tej poczekalni aż ktoś przyjdzie i zgasi światło – zaznaczył w trakcie debaty podczas Europejskiego Forum Gospodarczego w Katowicach.

Większej wiedzy co do zakresu Luxtorpedy 2.0 nie miał także prezes zarządu Newagu Zbigniew Konieczek. – Jest, ale nikt go nie widział. W programie pana Morawieckiego pojawiły się dwa województwa: kujawsko-pomorskie i wielkopolskie. Nie było tam małopolskiego. Poprosiłem, żeby zostało dopisane i tak się stało – wyjaśnia. – Myślę, że na przełomie roku w Nowym Sączu powstanie wyrób, który będzie w jakimś stopniu wypełniał założenia tego programu – dodaje.

Kiedy poznamy konkrety?

O możliwe terminy zakończenia prac zapytaliśmy oba zainteresowane tematyką ministerstwa. MIB odpowiedziało, że zgodnie z międzyresortowymi uzgodnieniami o szczegółach i postępach prac może informować jedynie MR. Potwierdziło jednak swoje zaangażowanie w prace nad planem zakupu i modernizacji taboru.

– Odnośnie do zakupów nowych pojazdów i modernizacji pojazdów już eksploatowanych w MR prowadzone są analizy dotyczące potrzeb modernizacyjnych i zakupowych taboru oraz uzgodnienia z przewoźnikami kolejowymi dotyczące ich planów w tym zakresie. Opracowano wstępną koncepcję założeń wymiany i modernizacji taboru kolejowego, która jest obecnie konsultowana z MIB i przewoźnikami. Prowadzone są również prace analityczno-koncepcyjne nad możliwymi do wprowadzenia sposobami finansowania tego procesu – poinformował departament komunikacji Ministerstwa Rozwoju.

Niestety nie udało się nam uzyskać informacji o przewidywanej dacie zakończenia prac.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony