Partnerzy serwisu:

Co może oznaczać sprzedaż PKP Energetyki?

Tadeusz Syryjczyk, Rynek Kolejowy 04.08.2015 279

Archiwum RK
Zaloguj się
OK
Zapomniałem hasła
Komentarze:
2015-08-04 12:40:29 Autor: Jegomość
---.243.143.202
To jest sabotaż! Kto dopuścił do wyprzedaży polskiego majątku? A co nato pan Prezydent Komorowski? Czy o tym wie?
2015-08-04 13:08:14 Autor: stefek burczymucha
---.159.77.166
Żeby tylko nie było jak z prywatnymi autostradami w Polsce.

Ponad miliard złotych dopłat do prywatnych dróg w Polsce.

W zeszłym roku rządowy Krajowy Fundusz Drogowy dopłacił prywatnym zarządcom dwóch odcinków płatnych autostrad ponad 1,1 mld zł. To więcej niż zysk Funduszu z systemu elektronicznych opłat viaTOLL.

Kolejny raz Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przełożyło termin zatwierdzenia nowego programu budowy dróg krajowych finansowanego m.in. z dotacji z budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-20.

- Formalnie mamy taki plan, by najpóźniej pod koniec sierpnia, na początku września, przekazać projekt programu Radzie Ministrów - powiedziała wczoraj PAP minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak. Tymczasem zaledwie kilka tygodni temu resort Wasiak informował nas, że program powinien być zatwierdzony w czerwcu. Według projektu ogłoszonego przez MIR pół roku temu do początku przyszłej dekady ma w Polsce powstać aż 1778 km nowych dróg ekspresowych, 71,5 km autostrad i 35 obwodnic miast.

Minister Wasiak tłumaczyła, że resort przełożył termin przedstawienia programu do zatwierdzenia przez rząd, gdyż analizuje jeszcze swój projekt tego programu "w szczególności pod kątem zwiększenia źródeł finansowania".

Od 2009 r. inwestycje drogowe w Polsce są finansowane wyłącznie przez Krajowy Fundusz Drogowy, który gromadzi pieniądze m.in. z kredytów i dotacji UE, a także z opłaty doliczanej do każdego litra paliwa kupowanego przez kierowców. Ale część wydatków KFD nie jest przeznaczona na inwestycje państwowej GDDKiA, lecz trafia na konta prywatnych spółek GTC i AWSA II. Te spółki na podstawie koncesji zbudowały i eksploatują odcinki płatnych autostrad A1 Gdańsk - Toruń (GTC) i A2 Świecko - Nowy Tomyśl (AWSA II).

Opłata za dostępność

Zgodnie z umowami zawartymi z rządami SLD i PO-PSL spółki zbudowały odcinki autostrad, ale opłaty za przejazdy tymi drogami o łącznej długości ok. 250 km przekazują KFD. Natomiast rządowy Fundusz płaci spółkom tzw. opłatę za dostępność. Kwota ta obejmuje wydatki na spłatę kredytów na budowę drogi, jej utrzymanie, a także zysk dla spółki.

Według rządowego Banku Gospodarstwa Krajowego, który zarządza KFD, w zeszłym roku spółki zarządzające tymi płatnymi odcinkami A1 i A2 przekazały Funduszowi 132 mln zł, a dostały od niego 1,271 mld zł. To znaczy, że na czysto w zeszłym roku rządowy KFD dopłacił tym spółkom 1,139 mld zł. A w 2013 r. taka dopłata dla tych autostradowych spółek wyniosła ponad 1,2 mld zł. W sumie tylko przez dwa lata dopłaty wyniosły niemal 2,4 mld zł - tyle, ile ma kosztować dokończenie południowej obwodnicy Warszawy.

Cztery lata temu w Polsce wprowadzono viaTOLL, system elektronicznych opłat od ciężarówek i autobusów za przejazdy państwowymi autostradami i drogami ekspresowymi. Zarządca viaTOLL pobiera też opłaty za przejazdy samochodami osobowymi po należących do państwa płatnych autostradach A2 Stryków - Konin i A4 Wrocław - Gliwice.

Na koniec zeszłego roku sieć dróg objętych e-mytem miała długość 2,9 tys. km, a KFD dostał 1,441 mld zł z opłat za przejazdy tymi drogami. Natomiast zarządca viaTOLL za prowadzenie systemu i jego rozbudowę otrzymał 419 mln zł. Zatem na czysto na viaTOLL rządowy KFD zarobił 1 mld 22 mln zł. To znaczy, że w zeszłym roku cały zysk z poboru opłat na 2,9 tys. km państwowych dróg był mniejszy od dopłat z publicznych pieniędzy dla prywatnych zarządców 250 km autostrad.

Taki system rozliczeń na tych prywatnych drogach ma obowiązywać jeszcze 20-25 lat.
2015-08-04 13:35:12 Autor: JFK
---.153.102.250
Tekst jest znakomity i chyba senior ekspert sam go nie pisał, bo raczej nie ma takiej szczegółowej wiedzy technicznej.

Skądinąd jasno zostały wskazane istotne ograniczenia, które wskazują ryzykowne obszary, mogące naruszyć bezpieczeństwo ciągłości prowadzenia ruchu na sieci kolejowej.

Trzeba pamiętać, że tylko dzięki obecności w Grupie PKP, PKP Energetyka tolerowała łączne zaległości płatnicze rzędu 250 mln zł od IC i PR-ów, jednocześnie terminowo kasując prywaciarzy.

Oczywiście nie pochwalam takich praktyk, ale wyjście PKP E z grupy spowoduje z jednej strony wzrost dyscypliny płatniczej po stronie tych podmiotów, z drugiej obnaży słabość systemu finansującego usługi publiczne, bo krótka kołderka z dnia na dzień stanie się jeszcze krótsza.

JFK
2015-08-04 13:59:37 Autor: stary emeryt kolejowy
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Ten tekst, obojętnie przez kogo napisany, oraz sprzedaż Energetyki dla CVC potwierdza tylko słowa wypowiedziane przez jednego z ministrów tego rządu ,że to państwo istnieje tylko teoretycznie.
2015-08-04 14:08:49 Autor: mnb
---.10.5.123
Jestem skrajnie pro-rynkowym kapitalistą, ale to mi śmierdzi przekrętem na kilometr. To jest taka sama infrastruktura jak tory i powinna być tak samo zarządzana.

Jak Grupa PKP chce prywatyzować, to trzeba zacząć od PKP Intercity, które od prawie 10 lat ma "przejść na swoje".
2015-08-04 14:15:03 Autor: Krop
---.tktelekom.pl
Tekst Pana Syryjczyka można uznać za istotny i godny uwagi. Takie artykuły powinny pojawiać się częściej jednak przed podejmowaniem kluczowych decyzji polityczno - banksterskich przez PKP SA. Rozsądnym byłoby także aby otwierały one publiczną dyskusję nad docelowym kształtem kolei w Polsce. Tym bardziej, że proces restrukturyzacji PKP trwa już 15 lat i jakoś nie widać jego końca. Jedynym w ciągu 8 lat kierunkiem zmian było mieszanie PKP SA w udziałach i akcjach spółek zależnych w tym zbywanie ich aktywów jak światłowodów Netii czy plaserowskich torowych maszyn wysokowydajnych Hiszpanom, którzy zdegradowali je po prywatyzacji PNI.
2015-08-04 17:40:37 Autor: Arrivederci
---.adsl.inetia.pl

Arrivederci
Większość niemieckich pojazdów jest energoelektroniczna, więc wygłupianie się w 16.666 Hz traci sens. Powoli można przejść na 50Hz przy pozostawieniu 15kV (izolacja).

Wracając do tematu - pora naprawiać spalinowe pojazdy...
2015-08-04 21:12:34 Autor: bunny
---.adsl.inetia.pl
@Arrivederci
Między 50Hz a 60Hz jest bardzo duża różnica, między 16.7Hz a 50Hz jest kolosalna różnica. Chodzi o przesył i magazynowanie ładunku elekrtycznego ( akumulatory, kondensatory ).
Jak dowodzi praktyka w xxxxx-xxxxx podwyższenie częstotliwości generatora z 50 Hz do 60Hz w silniku może doprowadzić do zapłonu akumulatora.
2015-08-04 21:37:13 Autor: Kolejarz realista
---.adsl.inetia.pl
Panie Syryjczyk teraz jestem przekonany , że ta prywatyzacja szykowana jest dla finansjery żydowskiej. Pan o tym wie, prezes Karnowski o tym wie i Pani Wasiak o tym wie. Wyprzedajecie majątek kolejowy ( różne spółki ) do Izraela. Złe to jest dla nas Polaków i polskiej gospodarki. Doktryna Jakuba Bermana jest wdrażana w szalonym tempie.
2015-08-04 21:49:06 Autor: 2413
---.radom.vectranet.pl
[Admin: zmoderowano]
2015-08-04 22:03:46 Autor: Autor:
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Nikt nie wspomina, że PKP Energetyka w części dotyczącej dystrybucji energii podlega URE, które gwarantuje że nie mogą wykorzystać pozycji monopolisty. I to włąśnie URE ma obowiązek i uprawnienia d zagwarantowania tego a nie fakt że by to kupiła jakaś polska grupa energetyczna, bo to niczego by nie gwarantowało.
2015-08-04 22:25:36 Autor: Reforma PKP
---.adsl.inetia.pl
No to na Śląsku może dojść do paraliżu... Jeśli PKP Energetyka będzie mieć kłopoty i dajmy na to całe zasilanie padnie to Koleje Śląskie z taborem złożonym niemal wyłącznie z EZT stanie. Funkcje Intercity przejmą autobusy, a po kilku dniach AKZ. Bo jak padną podstacje to przewoźnicy od kogo kupią prąd? Wszyscy sprzedawcy są zdani na infrastrukturę PKPE.

Nie mówię, że się tak stanie, ale pokazuję najbardziej ekstremalną sytuację do jakiej może dojść. Powtarzam, że to jakby wszystkie MOPy na autostradach i eSkach sprzedać prywatnej firmie. Czy skończy się jak z A4 Katowice-Kraków? Tutaj trzeba się zgodzić z PiSem. Energetyka kolejowa to zbyt wrażliwa część kolei. Inny fakt to to, że sprzedają spółki, które mogłyby dawać zyski, a państwowym zostawiają tylko PLK, które samo się nie utrzyma...
2015-08-04 22:50:45 Autor: Podrozny
---.centertel.pl
A dlaczego mialyby pasc podstacje (wiecej niz jedna na raz)? Kazda z nich ma swoje niezalezne linie zasilajace, kazda jest osobno rozliczana za energie
2015-08-04 23:03:21 Autor: Reforma PKP
---.adsl.inetia.pl
Nie mówię, że mają paść, ale chciałem pokazać olbrzymie znaczenie tej firmy. Przecież CVC może to komuś odsprzedać...

Mam nadzieję, że ta liberalizacja dostaw energii dla przewoźników nie skończy się jak liberalizacja przewozów dalekobieżnych...
2015-08-04 23:06:48 Autor: Janusz70
---.multimo.pl
Telefonia komórkowa w prywatnych rękach a mimo to służby mają wgląd w to, do kogo dzwonimy i o czym rozmawiamy.

Prąd w warszawie dostarczają Niemcy, a jakoś nie wyłączają go złośliwie każdego 1 września

Gaz i ropę mamy od Rosjan a jakoś nie zamarzamy w zimę a samochody jeżdżą.

Dlatego śmieszy mnie ta histeria pod hasłem "przyjdzie prywaciarz i wszystko stanie". Bzdura.

Zmieni się tylko tyle, że ze spółki wylecą polityczni kolesie, skończy się wydawanie milionów na sponsoring stadionów narodowych a przetargi na obsługę spółki zaczną wygrywać firmy z rynku a nie firmy szwagra.

I właśnie oni próbują zablokować prywatyzację - ci wszyscy krewni i znajomi królika którzy obsiedli spółkę jak pijawki.
2015-08-05 10:58:16 Autor: mikol
---.centertel.pl
"Sprzedaż PKP Energetyki niezgodna z polskim prawem" - link do dzisiejszej konferecji prasowej:

http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/transmisje.xsp?unid=A62CBC2519D41393C1257E98002AEB2D#
2015-08-05 18:12:28 Autor: 4344
---.radom.vectranet.pl
ciekawym, co było w moim poście, że go "zmoderowano" czytaj wycięto? Napisałem to, co mówią nie tylko kolejarze ale normalni ludzie. kiedyś w polskim prawie istniało coś takiego o czym pisałem. Moderowanie RK przypomina troszkę fajdzbuka gdzie koszulki z kotwicą Polski Walczącej komuś w USA skojarzyły się z gołymi cyckami.
PKP Energetyka
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony