CMK do 250 km/h. Mamiński: Obawiajcie się ekspansji polskiej kolei
Witold Urbanowicz ⚫ 23.01.2019 ⚫
10,2k

Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Przedstawiciele rządu i Grupy PKP zapowiadają odwrócenie negatywnych trendów na kolei. – Chcemy odbudować kolej do polskich miast. To wymiar naszej walki z wykluczeniem komunikacyjnym – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury. – Przyjmujemy zadanie do wykonania i zameldujemy jego wykonanie, a potrafimy zrobić rzeczy, które jeszcze niedawno wydawały się niemożliwe – wskazuje Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.
Na odbywającym się dzisiaj Kongresie Rozwoju Kolei zostały wskazane największe wyzwania stojące przed polską koleją. Jak zapowiadał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, do 2023 r. rząd przeznaczy na kolej ponad 100 mld zł. – Blisko 9 tys. torów zostanie zmodernizowanych, a blisko 200 dworców zyska nowe oblicze. Do tego nowy i unowocześniony tabor. Kolej staje się przyjazna dla kolei – wyliczał Andrzej Adamczyk. – Degrengolada i niecelowe oszczędności rozpoczęły się w latach 90. Dzisiaj zmieniamy tę rzeczywistość. Naszym celem jest kolej bezpieczna, funkcjonalna i punktualna. Odwracamy szkodliwe myślenie – zapewniał minister, wymieniając w tym kontekście pierwszy program utrzymaniowy.
Szybciej i do miast bez kolei
Nasza kolej ma też przyspieszyć. – Zakończyliśmy proces uzgadniania zmian w rozporządzeniu dot. prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. To ostatnia bariera prawna, która blokuje powstanie linii kolejowych z prędkości do 250 km/h. Mam nadzieję, że CMK stanie się pierwszą linią, na której taka prędkość będzie rozwijana – mówił Adamczyk.
Jak dodaje minister, do konsultacji trafi ustawa o programie Kolej+. – W jego ramach chcemy odbudować kolej do polskich miast. To wymiar naszej walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Wierzę, że niedługo – gdy będziemy patrzeć na mapę – nie będziemy już mówić o tym jakże doskonale widać granice zaborowe. Mamy ambicję, by pociągi zatrzymywały się w Sokołowie Podlaskim, Myślenicach czy Jastrzębiu-Zdroju. To ostatnie miasto jest ewenementem Europie. Nasi poprzednicy w 2008 r. zlikwidowali linię do Jastrzębia, teraz naprawiamy ten błąd. Skończył się czas, w którym polska kolej była zaniedbywana – podkreślał Andrzej Adamczyk.
Kolej kołem zamachowym gospodarki
Na otwarciu Kongresu Rozwoju Kolei głos zabierał też Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA. –Środowisko kolejowe nie będzie rozmawiać wyłącznie o przeszłości i podsumowaniu błędów. Nasze hasło to przyszłość i perspektywy. Kolej staje się jedną z głównych sił napędowych polskiej gospodarki. To tysiące linii kolejowych rewitalizowanych i modernizowanych. To 66 mld zł na program kolejowy. To 200 zmodernizowanych dworców. O ile znajdą się środki w perspektywie finansowej, to mamy przygotowaną listę kolejnych 100 dworców, którym będziemy przywracać świetność – mówił Krzysztof Mamiński.
– Kolej jest dla pasażera, dla Rzeczypospolitej. Perspektywy są dobre. Rząd przewiduje na to środki. Przyjmujemy zadanie do wykonania i zameldujemy jego wykonanie, a potrafimy zrobić rzeczy, które jeszcze niedawno wydawały się niemożliwe. Jeszcze niedawno mówiło się o niespójności, mało kto wierzył we wspólny bilet. On jest teraz dostępny – i, co trzeba podkreślić, to jedyny tego typu projekt w Europie – podkreślał Mamiński.
Jak wymieniał, kolej uczestniczy w wielu projektach rządowych, np. Mieszkanie+, Dostępność+ czy Centralny Port Komunikacyjny. – Chcemy, by CPK, którego istotnym elementem jest komponent Kolejowy, rozwijał się. Cieszymy się, że także dla ruchu towarowego – dodawał Mamiński.
Holding odpowiedzią na wyzwania konkurencji
Polska kolej ma być też bardziej konkurencyjna. – Budujemy Holding Grupy PKP. Proces jego tworzenia będzie wieloetapowy. Polska kolej musi być przygotowana do konkurencji w ramach IV pakietu kolejowego. Wierzę, że struktura Holdingu będzie korzystna także dla innych spółek kolejowych – wskazywał minister Andrzej Adamczyk.
– Działamy w sferze odwrócenia tendencji atomizacji spółek kolejowych. Już w zeszłym roku połączyliśmy kilka spółek, w tym roku będą kolejne. Cieszę, się, że Holding Grupy PKP jako struktura kolejowa Rzeczypospolitej zafunkcjonuje. Jest kilkanaście obszarów współpracy, w których powinniśmy działać wspólnie – dla klienta. To m.in.skoordynowana oferta towarowa i pasażerska, wspólna reprezentacja na arenie międzynarodowej – mówił prezes Krzysztof Mamiński. – Za rok lub półtora będziemy mogli powiedzieć: obawiajcie się ekspansji na inne rynki, bo jesteśmy do tego przygotowani – zakończył prezes PKP SA.
Szybciej i do miast bez kolei
Nasza kolej ma też przyspieszyć. – Zakończyliśmy proces uzgadniania zmian w rozporządzeniu dot. prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. To ostatnia bariera prawna, która blokuje powstanie linii kolejowych z prędkości do 250 km/h. Mam nadzieję, że CMK stanie się pierwszą linią, na której taka prędkość będzie rozwijana – mówił Adamczyk.
Jak dodaje minister, do konsultacji trafi ustawa o programie Kolej+. – W jego ramach chcemy odbudować kolej do polskich miast. To wymiar naszej walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Wierzę, że niedługo – gdy będziemy patrzeć na mapę – nie będziemy już mówić o tym jakże doskonale widać granice zaborowe. Mamy ambicję, by pociągi zatrzymywały się w Sokołowie Podlaskim, Myślenicach czy Jastrzębiu-Zdroju. To ostatnie miasto jest ewenementem Europie. Nasi poprzednicy w 2008 r. zlikwidowali linię do Jastrzębia, teraz naprawiamy ten błąd. Skończył się czas, w którym polska kolej była zaniedbywana – podkreślał Andrzej Adamczyk.
Kolej kołem zamachowym gospodarki
Na otwarciu Kongresu Rozwoju Kolei głos zabierał też Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA. –Środowisko kolejowe nie będzie rozmawiać wyłącznie o przeszłości i podsumowaniu błędów. Nasze hasło to przyszłość i perspektywy. Kolej staje się jedną z głównych sił napędowych polskiej gospodarki. To tysiące linii kolejowych rewitalizowanych i modernizowanych. To 66 mld zł na program kolejowy. To 200 zmodernizowanych dworców. O ile znajdą się środki w perspektywie finansowej, to mamy przygotowaną listę kolejnych 100 dworców, którym będziemy przywracać świetność – mówił Krzysztof Mamiński.
– Kolej jest dla pasażera, dla Rzeczypospolitej. Perspektywy są dobre. Rząd przewiduje na to środki. Przyjmujemy zadanie do wykonania i zameldujemy jego wykonanie, a potrafimy zrobić rzeczy, które jeszcze niedawno wydawały się niemożliwe. Jeszcze niedawno mówiło się o niespójności, mało kto wierzył we wspólny bilet. On jest teraz dostępny – i, co trzeba podkreślić, to jedyny tego typu projekt w Europie – podkreślał Mamiński.
Jak wymieniał, kolej uczestniczy w wielu projektach rządowych, np. Mieszkanie+, Dostępność+ czy Centralny Port Komunikacyjny. – Chcemy, by CPK, którego istotnym elementem jest komponent Kolejowy, rozwijał się. Cieszymy się, że także dla ruchu towarowego – dodawał Mamiński.
Holding odpowiedzią na wyzwania konkurencji
Polska kolej ma być też bardziej konkurencyjna. – Budujemy Holding Grupy PKP. Proces jego tworzenia będzie wieloetapowy. Polska kolej musi być przygotowana do konkurencji w ramach IV pakietu kolejowego. Wierzę, że struktura Holdingu będzie korzystna także dla innych spółek kolejowych – wskazywał minister Andrzej Adamczyk.
– Działamy w sferze odwrócenia tendencji atomizacji spółek kolejowych. Już w zeszłym roku połączyliśmy kilka spółek, w tym roku będą kolejne. Cieszę, się, że Holding Grupy PKP jako struktura kolejowa Rzeczypospolitej zafunkcjonuje. Jest kilkanaście obszarów współpracy, w których powinniśmy działać wspólnie – dla klienta. To m.in.skoordynowana oferta towarowa i pasażerska, wspólna reprezentacja na arenie międzynarodowej – mówił prezes Krzysztof Mamiński. – Za rok lub półtora będziemy mogli powiedzieć: obawiajcie się ekspansji na inne rynki, bo jesteśmy do tego przygotowani – zakończył prezes PKP SA.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |