Partnerzy serwisu:

Chiny oddały do ruchu kolejowy ring wokół pustyni Takla Makan

Przemysław Farsewicz 26.06.2022 13,9k

arrow
arrow
Chiny oddały do ruchu kolejowy ring wokół pustyni Takla Makan
Fot. CCTV
Chiny oddały do ruchu kolejowy ring wokół pustyni Takla Makan
Chiny oddały do ruchu kolejowy ring wokół pustyni Takla Makan
Chiny oddały do ruchu kolejowy ring wokół pustyni Takla Makan
Chiny oddały do ruchu kolejowy ring wokół pustyni Takla Makan
Chiny oddały do ruchu kolejowy ring wokół pustyni Takla Makan
Chiny oddały do ruchu kolejowy ring wokół pustyni Takla Makan
Chiny oddały do ruchu kolejowy ring wokół pustyni Takla Makan
Chiny oddały do ruchu kolejowy ring wokół pustyni Takla Makan
Takla Makan to druga największa pustynia piaszczysta na świecie. Chiny zbudowały wokół niej kolejowy ring o nazwie Heruo. Właśnie otwarto ostatni odcinek pustynnej linii z Hotan do Ruoqiang o długości 825 km. Składy mogą rozwijać prędkość do 120 km/h, a cały dystans pokonują w 11 godzin i 26 minut.
Nie tak dawno, bo w październiku zeszłego roku, informowaliśmy, że Chiny ukończyły układanie torów w ramach budowy pierwszej na świecie pętli kolejowej wokół pustyni. Chodzi o pustynię Takla Makan, nazywanej także „morzem śmierci”; jej skrajem w Regionie Autonomicznym Sinciang poprowadzono 825-kilometrową linię Hotan – Ruoqiang. Powierzchnia Takli Makan przekracza 300 tysięcy kilometrów kwadratowych, jest więc porównywalna z powierzchnią Polski.

Prawie 3000 kilometrów ringu


825-kilometrowy odcinek linii kolejowej połączył miasto Hotan z Ruoqiang w Mongolii Wewnętrznej. To pozwoliło domknąć ring wokół całej pustyni po jej obrzeżach, na który zalicza się w sumie 2712 km. Pętla przechodzi przez pięć prefektur – mongolską prefekturę autonomiczną Bayingolin, prefekturę Aksu, prefekturę autonomiczną Kizilsu Kirgiz, prefekturę Kaszgar i prefekturę Hotan, obejmując swym zasięgiem dziesiątki milionów ludzi.

W połowie czerwca Chiny udostępniły infrastrukturę i – zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami – uruchomiono od 16 czerwca pierwsze pociągi. Odcinek z Hotan do Ruoqiang pociąg pokonuje w 11 godzin i 26 minut. Możliwe są także połączenia z Hotan do Korla w czasie 17 godzin i 50 minut oraz z Hotan do Urumqi w czasie 24 godzin i 23 minut. Kolejowy Departament uruchamia dwa składy pasażerskie dziennie. Po linii Heruo kursować ma również do ośmiu pociągów towarowych, które przewozić w głąb kontynentu będą bawełnę, orzechy włoskie, daktyle i minerały.

Cztery lata budowy


Budowę kolei Heruo rozpoczęto w grudniu 2018 r. Ma to być regionalna linia magistralna w środkowych i zachodnich Chinach oraz przede wszystkim międzynarodowy korytarz pomiędzy zachodnim zapleczem Chin a częścią południową i środkową. Lepsza infrastruktura będzie także sprzyjać rozwojowi gospodarczemu i społecznemu prowincji Sinciangu – jednego z najbiedniejszych regionów kraju. Warto podkreślić, że to duży i rzadko zaludniony obszar, stanowiący aż 1/6 terytorium Chin.

Dzięki zaprojektowanej prędkości pociągów na 120 km/h, oczekuje się, że ukończona linia kolejowa skróci czas podróży między Hetian w prowincji Sinciang a Xining w prowincji Qinghai z trzech dni do zaledwie jednego. Projekt miał zadanie zintegrować prowincję Sinciang z rozległą siecią linii kolejowych m.in. trasami Nowego Jedwabnego Szlaku. Całkowita długość tej jednotorowej linii kolejowej wynosi 825,5 kilometrów. Na trasie znajdują się 22 stacje.

Warunki budowy trasy były bardzo ciężkie ze względu na gorącą temperaturę wynoszącą 50 st. C, piasek i wiatr. Aby zniwelować wpływ burz piaskowych na inwestycję, wzdłuż linii stworzono naturalną osłonę, obsadzając powierzchnię 50 mln m kw. trawą i sądząc 13 mln krzewów i drzew takich jak tamaryszek, rokitnik czy saksauł. Okazuje się, że przeżywalność roślin wynosi 85 proc.

Do niwelowania złego wpływu wiatru linię poprowadzono wiaduktami, które budowano z prefabrykatów. Taka technologia była wymuszona ograniczonymi zasobami wody na miejscu budowy. Głównych wiaduktów jest pięć, a każdy o długości 40 km. Obiekty stoją na rozległej pustyni, a wiatr i piasek przelatują pod przęsłami, dzięki czemu siły natury mają nie zagrażać znacząco samej linii kolejowej i pociągom. Co ciekawe, udało się zastosować technologię bezstykową szyn; spawanie można było wykonywać wyłącznie w nocy.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony