Konsorcjum CAF zbuduje dla Komisji Europejskiej hybrydę wodorową
Jakub Madrjas ⚫ 05.11.2020 ⚫
1,4k

Fot. Andrés Gómez - Club Ferroviario 241
Konsorcjum m.in. CAF, Renfe, Toyoty i Adif zbuduje hybrydę wodorową dla Komisji Europejskiej i jej partnerów. Otrzyma na to 10 mln euro grantu.
Wspólna Inicjatywa Wodoru i Ogniw Paliwowych (The Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking, FCH JU) wybrała projekt FCH2RAIL – budowy prototypowego pociągu zasilanego wodorem. Zrealizuje go konsorcjum z hiszpańskim CAF jako liderem. Rozpoczynają się negocjacje umowy grantu, którego wartość wyniesie 10 mln euro.
W ramach projektu założono zarówno zaprojektowanie, jak i budowę prototypu innowacyjnego pojazdu wraz z testami niezbędnymi do dopuszczenia do eksploatacji. Podstawowe cele obejmują budowę pociągu zeroemisyjnego o konkurencyjnych parametrach eksploatacyjnych w stosunku do zespołów trakcyjnych napędzanych silnikami diesla. Efekty mają mieć zastosowanie zarówno dla nowoprojektowanych pociągów, jak i do modernizacji istniejących.
Hybryda wodorowa
Zakładana jest budowa prototypu na bazie istniejącego, trójczłonowego pociągu typu Civia. Ma to być hybryda wykorzystująca technologie wodorowych ogniw paliwowych i akumulatorów litowo-tytanowych, ale mogąca też korzystać z sieci trakcyjnej. Jak podkreśla CAF, byłby to jeden z pierwszych bimodalnych pojazdów szynowych wyposażonych w systemy wodorowych ogniw paliwowych.
Proces dopuszczenia odbędzie się w trzech krajach europejskich, w tym na pewno w Hiszpanii i Portugalii Ponadto, projekt obejmie również badania różnych rozwiązań w zakresie wykorzystania ciepła wytwarzanego przez wodorowe ogniwa paliwowe jako środka poprawy efektywności energetycznej.
Firmy z czterech krajów
Jak informuje CAF, w projekcie planowany jest udział komitetów ds. standaryzacji i normalizacji pojazdów szynowych w celu przyspieszenia opracowywania nowych norm i aktualizacji istniejących norm z uwzględnieniem warunków niezbędnych do włączenia technologii ogniw paliwowych do sieci kolei europejskich.
Konsorcjum obejmuje z Hiszpanii, Belgii, Niemiec i Portugalii: CAF, DLR, Renfe, Toyota Motor Europe, Adif, IP, CNH2 i Faiveley Stemmann. Realizacja ma trwać około 4 lat, a całkowity budżet to ponad 14 mln euro, z czego około 70% stanowić będzie finansowane z funduszy europejskich.
FCH JU to partnerstwo publiczno-prywatne na rzecz badań nad wykorzystaniem wodoru, w którym udział biorą: Komisja Europejska, partnerzy przemysłowi zrzeszeni w Hydrogen Europe (Industrial Grouping) oraz środowisko badawcze zrzeszone w N.ERGHY. Polskim członkiem inicjatywy jest Instytut Energetyki.
W ramach projektu założono zarówno zaprojektowanie, jak i budowę prototypu innowacyjnego pojazdu wraz z testami niezbędnymi do dopuszczenia do eksploatacji. Podstawowe cele obejmują budowę pociągu zeroemisyjnego o konkurencyjnych parametrach eksploatacyjnych w stosunku do zespołów trakcyjnych napędzanych silnikami diesla. Efekty mają mieć zastosowanie zarówno dla nowoprojektowanych pociągów, jak i do modernizacji istniejących.
Hybryda wodorowa
Zakładana jest budowa prototypu na bazie istniejącego, trójczłonowego pociągu typu Civia. Ma to być hybryda wykorzystująca technologie wodorowych ogniw paliwowych i akumulatorów litowo-tytanowych, ale mogąca też korzystać z sieci trakcyjnej. Jak podkreśla CAF, byłby to jeden z pierwszych bimodalnych pojazdów szynowych wyposażonych w systemy wodorowych ogniw paliwowych.
Proces dopuszczenia odbędzie się w trzech krajach europejskich, w tym na pewno w Hiszpanii i Portugalii Ponadto, projekt obejmie również badania różnych rozwiązań w zakresie wykorzystania ciepła wytwarzanego przez wodorowe ogniwa paliwowe jako środka poprawy efektywności energetycznej.
Firmy z czterech krajów
Jak informuje CAF, w projekcie planowany jest udział komitetów ds. standaryzacji i normalizacji pojazdów szynowych w celu przyspieszenia opracowywania nowych norm i aktualizacji istniejących norm z uwzględnieniem warunków niezbędnych do włączenia technologii ogniw paliwowych do sieci kolei europejskich.
Konsorcjum obejmuje z Hiszpanii, Belgii, Niemiec i Portugalii: CAF, DLR, Renfe, Toyota Motor Europe, Adif, IP, CNH2 i Faiveley Stemmann. Realizacja ma trwać około 4 lat, a całkowity budżet to ponad 14 mln euro, z czego około 70% stanowić będzie finansowane z funduszy europejskich.
FCH JU to partnerstwo publiczno-prywatne na rzecz badań nad wykorzystaniem wodoru, w którym udział biorą: Komisja Europejska, partnerzy przemysłowi zrzeszeni w Hydrogen Europe (Industrial Grouping) oraz środowisko badawcze zrzeszone w N.ERGHY. Polskim członkiem inicjatywy jest Instytut Energetyki.
Komentarze:
Wodór w transporcie

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |