Partnerzy serwisu:

CAF z dużym kontraktem w Szwecji. Hybrydy na biodiesel

Przemysław Farsewicz 15.04.2021 1,1k

CAF z dużym kontraktem w Szwecji. Hybrydy na biodiesel
rys. CAF
Szwedzki przewoźnik kolejowy Transitio zamówiło od CAF 28 pociągów do ruchu regionalnego o różnym napędzie – elektrycznym oraz dwusystemowym – z możliwością jazdy do 200 km/h. Pojazdy oparte na platformie Civity Nordic będą przystosowane do pracy w bardzo niskich temperaturach. Jak podkreśla szwedzki przewoźnik, w zamówieniu liczyła się estetyka i funkcjonalność nowych pociągów, a nie – jak sam zaznacza – zmieszczenie jak największej liczby foteli w jednym składzie za wszelką cenę.
Zamówienie obejmuje 28 nowych pociągów regionalnych wraz z towarzyszącymi usługami utrzymania i wyposażeniem. 20 czteroczłonowych składów będzie napędzanych elektrycznie. Natomiast kolejnych 8 pojazdów to pojazdy dwutrakcyjne (hybrydowe), napędzane zarówno elektrycznie jak i silnikami spalinowymi zasilanymi biodieslem.

Pojazdy bimodalne obsłużą niezelektryfikowane odcinki linii kolejowych. Aby zaspokoić przyszłe potrzeby, uwzględniono również opcję obejmującą łącznie kolejnych 26 pojazdów, z których 7 to wariant dwusystemowy, a 19 to wariant z napędem elektrycznym.

Kontynuacja współpracy Transitio z CAF

Zamówienie jest kontynuacją podpisanej w 2014 umowy ramowej między Transitio a CAF-em. Podstawowy kontrakt opiewa na ponad 250 mln euro, a kwota ta prawie się podwoi, jeśli przewoźnik wykorzysta wszystkie dodatkowe opcje objęte umową. Pierwsze jednostki mają zostać dostarczone do końca 2023 roku.

Pociągi elektryczne będą miały 76 m długości i możliwość jazdy do 200 km/h. Zabiorą na pokład 190 pasażerów na miejscach siedzących. Pociągi dwusystemowe będą miały 67 metrów, co pozwoli zabrać 140 pasażerów na miejscach siedzących. W opcji zasilania z sieci trakcyjnej składy pojadą do 200 km/h, zaś w trybie pracy na silniku spalinowym – wyłącznie do 140 km/h.

Pociągi zaprojektowane przez CAF będą oparte na platformie Civity Nordic, zaprojektowanej do pracy w ekstremalnych warunkach pogodowych w przedziale od -40 st. C do + 40 st. C. Nowe składy poruszać się będą w czterech regionach Szwecji, a konkretnie w okręgu Jönköping, Kalmar, Kronoberg i Blekinge. Początkowo nowe pociągi będą kursowały na liniach Krösatågen i Kustpilen, zaś w tych ostatnich realizowany jest projekt elektryfikacji linii, co jest m.in. powodem podjęcia decyzji o zakupie dwusystemowych jednostek.

Transitio odmładza tabor i zwiększa ofertę

Zakup nowych pociągów ma na celu po części odmłodzenie posiadanego taboru, gdyż jak zaznacza Transitio, część pociągów koczy już okres użytkowania. Celem jest także zwiększenie liczby połączeń w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na przewozy w ramach regionalnego systemu kolejowego Krösatågen (obsługuje Jönköping i Kronoberg oraz pobliskie powiaty). Transitio AB będzie kontrahentem i właścicielem pociągów, a następnie wydzierżawi pociągi do czterech wyżej wymienionych regionów w Szwecji.

– Wykonaliśmy solidną robotę w zakresie opracowania wymagań dla pojazdów. Zadbamy teraz o dobrą współpracę z dostawcą CAF na ważnych etapach projektowania i produkcji. Jesteśmy przekonani, że zaowocuje to nowoczesnymi i dobrze funkcjonującymi pociągami, którymi przyjemnie się będzie podróżować – mówi Magnus von Bahr, prezes AB Transitio.

Zamawiający podkreśla, że skupiał się na przemyślanym projekcie, zarówno pod względem estetycznym jak i funkcjonalnym, a nie – jak sam podaje – na maksymalizacji za każdą cenę liczby foteli w jednym składzie. Starano się opracować funkcjonalne pociągi, które są wygodne i przyjemne w prowadzeniu. Wygląd zewnętrzny i wewnętrzny pociągów musi korespondować wizualnie z regionami, w których pociągi będą kursować. Czerwony kolor powinien przywodzić na myśl typową dla Szwecji borówkę brusznicę.

Regionalny transport kolejowy odgrywa kluczową rolę w transporcie regionalnym i międzyregionalnym w Szwecji. Projekt zakupu pociągów stworzy nowe możliwości rozwoju gospodarczego we wspomnianych już regionach, a także przyczyni się do zwiększenia ich atrakcyjności jako miejsca docelowego. Na przykład nowe jednostki będą przebiegać przez miasto Vimmerby, gdzie znajduje się popularne miejsce turystyczne w Szwecji: park rozrywki Astrid Lindgren's World, gdzie można odwiedzić choćby kultową Pippi Pończoszankę.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony