Partnerzy serwisu:

CAF: Duży kontrakt na wąskotorowe EZT. Część będzie hybrydami

Roman Czubiński 01.07.2020 37

CAF: Duży kontrakt na wąskotorowe EZT. Część będzie hybrydami
fot. Jean-Pierre Vergez-Larrouy, lic. CC BY-SA 3.0
Hiszpański producent taboru szynowego CAF otrzymał od hiszpańskich kolei państwowych Renfe zamówienie na 37 jednostek wąskotorowych. Pojazdy o rozstawie kół 1000 mm będą w większości elektryczne, jednak część z nich będzie miała dodatkowy moduł spalinowy. Wartość zamówienia to blisko ćwierć miliarda euro.
Nowo zamówione zespoły trakcyjne zastąpią obecnie eksploatowany, leciwy już tabor wąskotorowy. Skorzystają z nich mieszkańcy kilku regionów: Galicji, Asturii, Kantabrii, Kastylii i León oraz Kraju Basków, a także w okolicach Madrytu (linia Cercedilla – Cotos).

Zamówienie podzielono na dwie części. Pierwsza z nich składa się z dostawy 31 pojazdów oraz części zamiennych, a także z usługi utrzymania (ale tylko dla 12 jednostek) przez 15 lat. Ta ostatnia będzie wykonywana przez spółkę ACTREN, w której udziały ma zarówno Renfe, jak i CAF. 26 z nich będzie miało napęd elektryczny, a 5 pozostałych – dualny, co pozwoli im kursować także po liniach niezelektryfikowanych. Montaż modułu spalinowego ma być możliwy we wszystkich dostarczonych zespołach trakcyjnych. Nabywca zastrzegł, by konstrukcja jednostek umożliwiała ich przebudowę na napęd bateryjny lub z wykorzystaniem ogniw paliwowych. Przewoźnik może skorzystać w przyszłości z opcji zamówienia 7 dodatkowych pojazdów.

Część druga obejmuje dostarczenie 6 elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi linii Cercedilla – Cotos. Również w tym przypadku przewidziano 15-letni kontrakt utrzymania nowego taboru. Usługa ma być realizowana w istniejących już zakładach w Cercedilli.

Bogate wyposażenie wszystkich jednostek oraz zastosowanie najnowocześniejszych technologii ma zapewnić wysoki komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Wyroby CAF mają zostać w pełni dostosowane do potrzeb pasażerów nie tylko o ograniczonej mobilności, ale także z dysfunkcją narządu słuchu. Za 37 pojazdów Renfe zapłaci prawie 250 mln euro.

Cała zamówiona przez Renfe flota pojazdów CAF będzie składała się z pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Producent podkreśla ekologiczny aspekt inwestycji w kolej. – Nie można zapominać, że kolej to jeden z kluczowych narzędzi walki z globalnym ociepleniem i wprowadzania zrównoważonej mobilności. Pociągi mogą zastępować inne środki transportu, zarówno na krótkich, jak i na długich dystansach. Ze względu na swoją pojemność i wydajność mogą odegrać kluczową rolę w transporcie przyszłości – głosi komunikat firmy.

W najbliższym czasie Renfe planuje wymienić znaczną część swojego taboru, nie tylko wąskotorowego. Przewoźnik zamierza wydać na ten cel nawet 5 mln euro. Według przewidywań również tu duża część zamówień może przypaść CAF, od dawna ściśle współpracującego z hiszpańskimi kolejami państwowymi.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony