Partnerzy serwisu:

Brodnica, Grudziądz, Kłobuck, Olecko, Mielec. Gdzie jeszcze mają wrócić pociągi PKP Intercity?

Michał Szymajda 15.01.2021 376

Brodnica, Grudziądz, Kłobuck, Olecko, Mielec. Gdzie jeszcze mają wrócić pociągi PKP Intercity?
Pociąg PKP Intercity w Olecku, w lipcu 2009 rokufot. M. Szymajda
Podczas konferencji prasowej, na której PKP Intercity pochwaliło się 10-letnim kontraktem na obsługę dotowanych dalekobieżnych połączeń, zaprezentowano też listę miast, do których w 10-letniej perspektywie dojadą pociągi PKP Intercity.
10-letnia umowa o gigantycznej wartości 21 miliardów złotych ma pokryć koszty uruchamiania połączeń TLK i IC, które wymagają dopłat od państwa. W jej ramach przewidziano nie tylko dogęszczenie siatki połączeń na wielu liniach magistralnych, oraz zakup nowego taboru, ale też powrót przewoźnika do miejscowości, w których nigdy lub od lat go nie było. Docelowo liczba wykonywanych tzw. pociągokilometrów ma wzrosnąć z 370 (wykonywanych w latach 2011–2020) do 683 tysięcy.. (od 2021 do końca 2030). To wzrost aż o 84% i gdzieś trzeba go uzyskać. Przewoźnik chce to osiągnąć nie tylko na najważniejszych liniach.

Na liście miast, gdzie pociągi wrócą do 2030 roku są takie miejscowości jak Sierpc, Rypin, Brodnica (na linii 33) i dalej Grudziądz. Na północ od Grudziądza na liście są, znajdujące się na wciąż remontowanej linii 207, miasta Sztum i Kwidzyn. PKP Intercity ma ambicję, by wrócić na mającą być elektryfikowaną linię 201 i obsługiwać Kościerzynę, a także Kartuzy. Wspomniano o chęci zatrzymania w Kłobucku na linii 131, czyli na „węglówce”. Na tym fragmencie tej linii w ogóle nie ma teraz ruchu pasażerskiego.

Dalekobieżne pociągi pasażerskie mają też wrócić do Ostrołęki i Olecka na Mazurach. Niedługo pociągi PKP Intercity mają zatrzymać się w Mielcu, po zakończeniu modernizacji linii Dębica – Mielec. Na liście są też znajdujące się przy Białowieskim Parku Narodowym Hajnówka i Bielsk Podlaski.

Część miejscowości wspomnianych podczas konferencji znajduje się na niezelektryfikowanych liniach kolejowych, gdzie na dodatek nie planuje się obecnie elektryfikacji. Przewoźnik planuje więc zakup także pojazdów hybrydowych. O tym więcej piszemy tutaj.

Warto przypomnieć, że pod koniec 2020 roku PKP Intercity zaczęło obsługę takich stacji jak Świdnica, Ząbkowice Śląskie czy Nysa, a od stycznia ponownie dojeżdża do Płocka.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony