Partnerzy serwisu:

Bombardier Transportation: Osobne przetargi na liniowe systemy srk to dobry pomysł

Michał Szymajda 31.05.2017 846

Bombardier Transportation: Osobne przetargi na liniowe systemy srk to dobry pomysł
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
– Organizowanie osobnych przetargów na systemy sterowania ruchem kolejowym, w przypadku dużych modernizacji, jest korzystne przede wszystkim dla PKP PLK. W przeciwnym razie zarządca infrastruktury będzie musiał brać pod uwagę kosztowne i czasochłonne wdrażanie interfejsów komunikujących systemy różnych producentów ze sobą – uważa Sławomir Nalewajka, prezes zarządu Bombardier Transportation.
Okazję do rozmowy z członkami zarządu producenta automatyki kolejowej – Bombardier Transportation (ZWUS) Polska, mieliśmy podczas wizyty w katowickim zakładzie. Poruszyliśmy temat polityki przetargowej PKP PLK związanej z organizacją przetargów na systemy sterowania ruchem kolejowym – branżą o kolosalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa.

Jeden dostawca srk na jednej linii

– Żeby mieć efekt ekonomiczny, należy proces prowadzenia ruchu kolejowego centralizować, czyli budować Lokalne Centra Sterowania. To wybór PLK, w jaki sposób integrować systemy sterowania ruchem kolejowym. Jeżeli PLK nie będzie organizować osobnych przetargów na wykonanie srk, to w przetargach wielobranżowych wybrani wykonawcy robót będą poszukiwać najtańszych wykonawców srk. Wtedy może dochodzić do bardzo niekorzystnych z punktu widzenia zarządcy infrastruktury sytuacji, kiedy będzie on dysponował systemami zarządzania ruchem od kilku dostawców na jednej linii – mówi Krzysztof Struzik, członek zarządu katowickiego oddziału Bombardiera.

Krzysztof Struzik zauważa, że w momencie, gdy PLK będzie chciała scentralizować proces prowadzenia ruchu na jednej linii, na której różne firmy zainstalują swoje urządzenia sterowania ruchem (głównym konkurentem Bombardiera jest w Polsce Kombud i Thales), spotka się z koniecznością montażu interfejsu (o dyskusjach na temat interfejsów podczas ostatniego posiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury piszemy tutaj). Ponieważ są to urządzenia decydujące o bezpieczeństwie, opracowanie i przetestowanie ich jest kosztowne i czasochłonne. Wszystkiego tego można uniknąć, jeśli dla całych linii wyłaniany będzie jeden dostawca srk.

Jasne rezultaty, tańsza budowa

– Przetargi na systemy sterowania ruchem powinny być wydzielone, wtedy PLK ma pełną świadomość jaką technologię wybiera i jaką korzyść uzyska. Dokładnie wie, jaki rezultat dla prowadzenia ruchu osiągnie po zakończeniu prac torowych. Takie rozwiązanie jest też tańsze – uważa Sławomir Nalewajka, prezes zarządu Bombardier Transportation.

PKP PLK zdecydowało się na rozpisanie osobnego przetargu dla branży srk w przypadku modernizacji linii nr 7. Pierwotnie najkorzystaniejszą ofertę złożył tam Bombardier, ale po decyzji KIO w grze pozostał Thales i Siemens. Cały odcinek Wrocław – Poznań będzie działać na systemach Bombardiera, ale tu może mówić o szczęściu, bowiem Bombardier zainstaluje urządzenia na trzech modernizowanych odcinkach (na dwóch z nich już działają) w ramach kooperacji z trzema różnymi wykonawcami prac torowych, wybranych w drodze przetargów wielobranżowych.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony