Partnerzy serwisu:

Bittel: Po nadrobieniu zapóźnień kolej nie będzie potrzebować specjalnego wsparcia

Kasper Fiszer / Łukasz Malinowski 09.10.2019 31

Bittel: Po nadrobieniu zapóźnień kolej nie będzie potrzebować specjalnego wsparcia
fot. RK
Kolej może zaproponować pasażerom i nadawcom ładunków ofertę na tyle atrakcyjną, że nie będzie potrzeby specjalnego wspierania jej przez rząd – przekonuje Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. Szerokie działania inwestycyjne prowadzone obecnie mają zaś związek z koniecznością nadrobienia wieloletnich zaniedbań. Po zakończeniu wielkiego programu inwestycyjnego transport szynowy ma mieć jednak bardzo dobrą pozycję konkurencyjną.
– Polska kolej to wielka i potężna instytucja, która w mojej ocenie przy dobrym zarządzaniu może poradzić sobie sama i nie potrzebuje specjalnego wsparcia – mówił podczas Kongresu 590 Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury. Rządowa pomoc jest natomiast, jego zdaniem, konieczna na etapie odbudowy. Stwierdził bowiem, że wieloletnie niedoinwestowanie i niedocenianie roli, jaką pełni transport szynowy, doprowadziło do wprowadzenia w struktury kolei dysfunkcji. – Musimy to teraz nadrabiać, a wiąże się to z kosztownymi procesami inwestycyjnymi – tłumaczył.

Polska kolej wkracza w erę cyfrową

– Warto przypominać, że wartość programu inwestycyjnego to 110 mld zł. To wydarzenie bez precedensu, które dobrze obrazuje, jaki kierunek wobec kolei obrał rząd – ocenił. Dodał przy tym, że wiele z podejmowanych działań ma charakter innowacyjny i przenosi polską kolej w erę cyfrową. Wskazał tu np. na instalację urządzeń systemu ERTMS czy GSM-R. – To przekłada się też na producentów, którzy do tych systemów muszą dostosowywać tabor, a w związku z tym podnosić jego jakość, stosując nowoczesne urządzenia – przekonywał.

Andrzej Bittel podkreślił także wagę rozwiązań z dziedziny logistyki, które mają usprawnić zarówno przewóz pasażerów, jak i towarów. Mówił, że we wszystkie działania idące w tym kierunku zaangażowany jest rząd, który finansuje niezbędne inwestycje. Podkreślał także dobrą jakość projektów PKP SA, np. dworców systemowych. – Mają one być praktyczne, innowacyjne, niskokosztowe – wymieniał, zwracając uwagę na zastosowane nowoczesne technologie, m.in. z zakresu fotowoltaiki.

Przewozy towarowe oferowane jako usługa logistyczna „od drzwi do drzwi”

Wiceminister zaznaczył przy tym, że działania na rzecz rozwoju kolei nie mogą skupiać się wyłącznie na sektorze pasażerskim, a aktualny Krajowy Program Kolejowy zawiera dużo elementów, które mają wesprzeć ruch towarowy. Najważniejsze z nich to poprawa przepustowości linii kolejowych oraz podniesienie dopuszczalnej długości i masy pociągów. – Daniem sobie szansy na zwiększenie potoku ładunków będzie zaś poprawa prędkości handlowej do poziomu średniej europejskiej – ocenił.

– Do tego muszą powstawać miejsca, w których pociągi można załadować i rozładować. Prowadzimy więc z PKP SA i PKP Cargo działania związane z terminalami. Modernizujemy też przejścia graniczne i idziemy w kierunku interoperacyjności – wymieniał. Przeniesieniu części ładunków z dróg na kolej ma sprzyjać także myślenie o transporcie w kategoriach usługi logistycznej, tj. zapewnienie przewozu „od drzwi do drzwi”.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony