Partnerzy serwisu:

Bittel na Kongresie Kolejowym: Wydać 67 mld na kolej tak, by były efekty

Jakub Madrjas 23.11.2016 8

Bittel na Kongresie Kolejowym: Wydać 67 mld na kolej tak, by były efekty
Andrzej BittelFot. Piotr Kała
Wiceminister Andrzej Bittel podczas inauguracji Kongresu Kolejowego podkreślił konieczność wydania całej kwoty 67 mld złotych przyznanej na unijne inwestycje kolejowe. – Prawdziwym osiągnięciem będzie jednak dopiero przedstawienie społeczeństwu odpowiednich efektów tych wydatków – stwierdził przedstawiciel rządu.
Andrzej Bittel, odpowiedzialny za kolej podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa podczas wystąpienia inaugurującego VI Kongres Kolejowy zwrócił uwagę na szybkie przygotowanie nowelizacji pakietu ustaw (w skrócie nazwanej przez MIB “specustawą”), której celem było uproszczenie przygotowania i realizacji inwestycji kolejowych oraz na październikową nowelizację Ustawy o Transporcie Kolejowym. – Stanowi ona największą zmianę przepisów od 2003 roku. Te dwa przykłady pokazują, jak wielka waga jest przywiązywana przez rząd do transportu kolejowego – powiedział wiceminister infrastruktury.

Nie wydawać pieniędzy dla samego wydawania

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa podkreślił w swoim wystąpieniu konieczność zagospodarowania 67 mld złotych na inwestycje kolejowe z funduszy unijnych. – Chodzi jednak nie tylko o to, żeby wydać te pieniądze, ale żeby przyniosło to odpowiedni skutek dla pasażerów i firm. Prawdziwym osiągnięciem będzie dopiero przedstawienie społeczeństwu odpowiednich efektów tych działań – zapewnił.

Jak wyjaśnił, podstawowym powodem niedawnej aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego był brak przygotowanych projektów na nową perspektywę unijną oraz zgoda KE na “fazowanie projektów” inwestycyjnych. – Dodatkowo zaktualizowano kosztorysy oraz przeprowadzono analizę potencjału PKP PLK. W efekcie podczas aktualizacji osiągnięto spłaszczenie wydatków planowanych na lata 2019–2020. Górkę inwestycyjną zmniejszono z 17 do 13 miliardów złotych. Ten poziom oceniamy jako możliwy do zagospodarowania przez polski rynek, którego chłonność oceniamy na 10 mld złotych rocznie – powiedział Bittel.

Wyrównać warunki konkurencji

– W celu realizacji zagospodarowania środków inwestycyjnych potrzebujemy nie tylko średniookresowego programu jakim jest KPK, ale i długofalowej strategii. O ile optymizmem napawa bowiem powrót pasażerów do pociągów dalekobieżnych, to dynamika wzrostu połączeń regionalnych na poziomie 3 proc. jest niezadowalająca. Jeszcze gorsza sytuacja jest w przewozach towarów – przyznał minister.

– Oznacza to, że podstawowym wyzwaniem staje się wyrównanie warunków konkurencji pomiędzy transportem kolejowym a drogowym oraz optymalizacja działań PKP PLK w taki sposób, by inwestycji nie powodowały aż tak dużych utrudnień w przewozach towarów – ogłosił Andrzej Bittel.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Kongres Kolejowy 2016
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony