Bilet dobowy lub roczny na całą kolej w kraju? W Polsce na razie nie ma takich planów
Michał Szymajda ⚫ 23.07.2020 ⚫
7,3k

Pociąg IC do Białegostoku w Olsztynie Głównymfot. M. Szymajda
Posłanka Paulina Matysiak pytała Ministerstwo Infrastruktury o szanse na lepszą promocję kolei i tańsze bilety, które pomogłyby przyciągnąć do niej więcej chętnych. Zwraca uwagę na Bilet Klimatyczny, który wprowadza od 1 stycznia 2021 rząd Austrii.
Nowa oferta w Austrii, pod nazwą „Bilet Klimatyczny” to tak naprawdę bilet roczny w atrakcyjnej cenie, który ma skłonić posiadaczy auta do wyboru kolei jako podstawowego środka transportu przy dojeździe do pracy. Bilet ma być ważny we wszystkich środkach transportu publicznego w obrębie wybranego landu lub landów. Na przykład: za bilet roczny na jeden region zapłacimy 365 euro, na dwa lub trzy regiony: 730 euro, a na cały transport publiczny w kraju – 1095 euro. W zależności od zasięgu działania biletu Austriacy zapłacą więc za niego 1, 2 lub 3 euro dziennie.
Ministerstwo w odpowiedzi na interpelację posłanki Pauliny Matysiak samo identyfikuje problem, który stoi u podstaw kłopotów z wprowadzenia podobnych ofert w Polsce.
– Należy pamiętać, że Austria bazuje na 9 związkach komunikacyjnych natomiast w Polsce, zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, organizacją przewozów zajmuje się minister właściwy dla spraw transportu, 16 samorządów wojewódzkich, 380 samorządów powiatowych, 2477 samorządów gminnych. Oznacza to, że aby stworzyć bilet honorowany we wszystkich środkach transportu w kraju należałoby doprowadzić do porozumienia niemal 3 000 jednostek samorządu i rządu oraz kilkuset lub kilku tysięcy prywatnych przewoźników drogowych – szczerze odpowiada resort infrastruktury.
Posłanka pyta, czy idea biletu klimatycznego jest rozpatrywana przez Ministerstwo Infrastruktury jako alternatywa dla obecnej oferty taryfowej? Resort odpowiada, że wdrażane rozwiązania na rzecz promocji transportu publicznego powinny być dopasowane do specyfiki i możliwości finansowych występujących w danym kraju. I za przykład działań na rzecz promocji transportu publicznego podaje bezpłatne przejazdy dzieci do 16 roku życia z okazji Dnia Dziecka, oraz przewóz rowerów za 1 zł w okresie Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Zwraca też uwagę na takie oferty jak Bilet Taniomiastowy, Bilet Rodzinny, Bilet dla Seniora, Wcześniej – Taniej, wprowadzone przez PKP Intercity.
Na pytanie o możliwość wprowadzenia biletu dobowego na wszystkie pociągi w Polsce także nie pada odpowiedź twierdząca. Wiceminister Andrzej Bittel zwraca jednak uwagę, że „wspólna oferta taryfowa na przejazdy z użyciem wielu przewoźników jest w Polsce rozwinięta”. Tu podkreśla fakt istnienia takich ofert jak „Razem w Polskę”, Wspólny Bilet Samorządowy”, czy „Wspólny Bilet”, z którego dotychczas skorzystało (liczba sprzedanych biletów od grudnia 2018 do początku lipca 2020) 481383 pasażerów.
– W perspektywie, planowana jest rozbudowa oferty nie tylko o kolejnych przewoźników kolejowych, ale również autobusowych, lotniczych i taksówki oraz o inne usługi potrzebne do kompleksowego zaplanowania podróży, jak np. możliwość zarezerwowania noclegu w hotelu czy carsharing – napisał w odpowiedzi na zapytanie posłanki wiceminister.
Ministerstwo w odpowiedzi na interpelację posłanki Pauliny Matysiak samo identyfikuje problem, który stoi u podstaw kłopotów z wprowadzenia podobnych ofert w Polsce.
– Należy pamiętać, że Austria bazuje na 9 związkach komunikacyjnych natomiast w Polsce, zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym, organizacją przewozów zajmuje się minister właściwy dla spraw transportu, 16 samorządów wojewódzkich, 380 samorządów powiatowych, 2477 samorządów gminnych. Oznacza to, że aby stworzyć bilet honorowany we wszystkich środkach transportu w kraju należałoby doprowadzić do porozumienia niemal 3 000 jednostek samorządu i rządu oraz kilkuset lub kilku tysięcy prywatnych przewoźników drogowych – szczerze odpowiada resort infrastruktury.
Posłanka pyta, czy idea biletu klimatycznego jest rozpatrywana przez Ministerstwo Infrastruktury jako alternatywa dla obecnej oferty taryfowej? Resort odpowiada, że wdrażane rozwiązania na rzecz promocji transportu publicznego powinny być dopasowane do specyfiki i możliwości finansowych występujących w danym kraju. I za przykład działań na rzecz promocji transportu publicznego podaje bezpłatne przejazdy dzieci do 16 roku życia z okazji Dnia Dziecka, oraz przewóz rowerów za 1 zł w okresie Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Zwraca też uwagę na takie oferty jak Bilet Taniomiastowy, Bilet Rodzinny, Bilet dla Seniora, Wcześniej – Taniej, wprowadzone przez PKP Intercity.
Na pytanie o możliwość wprowadzenia biletu dobowego na wszystkie pociągi w Polsce także nie pada odpowiedź twierdząca. Wiceminister Andrzej Bittel zwraca jednak uwagę, że „wspólna oferta taryfowa na przejazdy z użyciem wielu przewoźników jest w Polsce rozwinięta”. Tu podkreśla fakt istnienia takich ofert jak „Razem w Polskę”, Wspólny Bilet Samorządowy”, czy „Wspólny Bilet”, z którego dotychczas skorzystało (liczba sprzedanych biletów od grudnia 2018 do początku lipca 2020) 481383 pasażerów.
– W perspektywie, planowana jest rozbudowa oferty nie tylko o kolejnych przewoźników kolejowych, ale również autobusowych, lotniczych i taksówki oraz o inne usługi potrzebne do kompleksowego zaplanowania podróży, jak np. możliwość zarezerwowania noclegu w hotelu czy carsharing – napisał w odpowiedzi na zapytanie posłanki wiceminister.
Komentarze:
POLREGIO

Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |