Partnerzy serwisu:

Białystok: Którędy pobiegnie kolejowa obwodnica?

Roman Czubiński 04.09.2021 8,2k

Białystok: Którędy pobiegnie kolejowa obwodnica?
graf. PKP PLK
Trwają konsultacje społeczne przebiegu północnej obwodnicy kolejowej Białegostoku. W grę wchodzi 5 wariantów, różniących się punktami odgałęzienia, długością linii oraz jej oddaleniem od centrum miasta. Ostateczny wariant ma zostać wybrany do końca marca przyszłego roku.
Przebudowując węzeł kolejowy w Białymstoku, PKP PLK zamierza wyeliminować konieczność zmiany czoła pociągu podczas przejazdu od strony Warszawy do Ełku. Temu właśnie celowi ma służyć budowa północnej obwodnicy kolejowej Białegostoku – łącznicy między liniami 6 i 38. Według założeń będzie ona odgałęziała się od linii 6 na wschód od stacji w Białymstoku, co pozwoli na jego obsługę przez jadące nią pociągi. W planach jest wykorzystanie jej także dla potrzeb kolei aglomeracyjnej.

Obrzeżami miasta, czy przez puszczę?

Wstępnie wytypowano 8 korytarzy przebiegu nowej linii. Po etapie spotkań z mieszkańcami dodano do nich kolejne 2, a po cofnięciu procesu analiz przedprojektowych – dalsze 3. Obecnie analizie podlega 5 wariantów. Korytarz 6 (Wasilków – Dobrzyniewo Duże) przebiega przez Podleńce, Nowe Aleksandrowo i Dobrzyniewo Kościelne, na pewnym odcinku – wraz z planowaną drogą S19. Korytarz 8 różni się od niego tylko w początkowej części wschodniej – zatacza większy łuk, przebiegając przez Wólkę Poduchowną. Wariant 11 przebiega dalej na północ, omijając Knyszyn od południa (zaplanowano przystanek Knyszyn Zamek) i łącząc stacje Czarny Blok, Knyszyn i Mońki.

W wariancie 12 (Wasilków – Knyszyn) tory mają przecinać w linii prostej tereny Puszczy Knyszyńskiej, a dalej przebiegać w okolicach Koziniec i Zalesia. Wreszcie najkrótszy wariant 13 wytyczono najbliżej centrum stolicy regionu: nowa linia odgałęzia się za stacją Białystok, by w krytym przekopie wzdłuż drogi krajowej nr 8 włączyć się w linię do Ełku za przystankiem Białystok Bacieczki. Wszystkie warianty mają mieć łącznice, umożliwiające wyjazd w obu kierunkach zarówno na linię 6, jak i 38.

Etap analiz marketingowych i ruchowych wariantów inwestycyjnych ma dobiec końca do października. Wybrane w jego trakcie trzy korytarze będą następnie bazą do opracowania szczegółowych rozwiązań technicznych i analiz środowiskowych. W pierwszym kwartale 2022 r. ma nastąpić wybór najkorzystniejszego wariantu. Prace przedprojektowe powinny zakończyć się o rok później.

Samorządy: Poczekajmy na dalszy etap

19 sierpnia zarządca infrastruktury zorganizował dla mieszkańców Białegostoku wideokonferencję poświęconą inwestycji. Do 12 września trwa zbieranie ankiet od jego uczestników. – Opinie zostaną przeanalizowane i będą brane pod uwagę podczas opracowywania wariantów Północnej Obwodnicy Białegostoku – zapewnia PKP PLK.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Urzędu Miejskiego w Białymstoku oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. Oba samorządy niechętnie komentują jednak jego przebieg. – Dla wybranych wariantów zostaną opracowane szczegółowe rozwiązania techniczne oraz zostaną przeprowadzone analizy środowiskowe. Dopiero na tym etapie prac będzie można poznać szczegóły planowanej linii kolejowej – mówi Agnieszka Błachowska z Departamentu Komunikacji Społecznej UM w Białymstoku. – Aktualnie sprawy budowy północnej obwodnicy kolejowej Białegostoku są omawiane z Podlaskim Biurem Planowania Przestrzennego – informuje lakonicznie rzecznik prasowy marszałka województwa podlaskiego Izabela Smaczna-Jórczykowska.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Nowe linie kolejowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony