Partnerzy serwisu:

Przed majówką PLK przypomina o bezpieczeństwie, UTK o prawach pasażera

inf. pras. 30.04.2019 15

Przed majówką PLK przypomina o bezpieczeństwie, UTK o prawach pasażera
Fot. PKP PLK
Nad podróżami koleją w długi weekend czuwają dyspozytorzy i wzmocnione zespoły techniczne, aby każdy pasażer sprawnie i bezpiecznie dojechał do celu podróży. Centrum Wsparcia Klienta całodobowo dba o podróżnych w drodze. Dworce, perony i pociągi monitorują patrole Straży Ochrony Kolei - przypomina PKP PLK.
Służby dyspozytorskie PLK codziennie czuwają nad sprawnym przejazdem pociągów. Monitorują sytuację pogodową i współpracują z przewoźnikami. W okresie długiego weekendu majowego w dyspozycji pozostaje około 170 zespołów szybkiego usuwania awarii i 20 zespołów kolejowego ratownictwa technicznego. W gotowości jest 66 pociągów sieciowych, które mogą być wykorzystane w przypadku usterek sieci trakcyjnej. Na czas powrotów z urlopów na wypadek awarii zapewniono lokomotywy osłonowe - podaje zarządca infrastruktury.

#SzlabanNaRyzyko także w majówkę

Przed długim weekendem kolejarze przypominają kierowcom i pieszym o zasadach przekraczania torów i apelują o rozwagę. Znak stop oraz włączona czerwona sygnalizacja świetlno – dźwiękowa na przejeździe to nie ostrzeżenie, ale bezwzględny nakaz zatrzymania się przed przejazdem. Statystyki wskazują, że za 99 % zdarzeń na przejazdach odpowiadają nieostrożni kierowcy, którzy omijają rogatki, wjeżdżają na przejazd mimo uruchomionej sygnalizacji i opadających rogatek, ignorują znak stop. Ostrożność i przestrzeganie przepisów zapewnią bezpieczne podróże i spacery w rejonie przejazdów kolejowo-drogowych. Trwają akcje ulotkowe na przejazdach, zaplanowano je na 59 przejazdach w całej Polsce m.in. w Skarżysku-Kamiennej, Gogolinie, Nisku, Stargardzie, Sokółce, Radomiu, Poznaniu, Jaworznie, Katowicach, Legnicy, Wrocławiu, Gdańsku, Gliwicach, Rybniku i Sanoku. W przypadku zdarzenia lub usterki na przejeździe kolejowo-drogowym należy skorzystać z #ŻółtaNaklejkaPLK. Jest ona umieszczona na rogatce lub na wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja. Należy zadzwonić na numer 112 i podać z naklejki numer identyfikacyjny przejazdu. Dzięki temu operatorzy 112 i kolejarze mogą szybko wstrzymać ruch pociągów na linii i wysłać pomoc. To dodatkowa informacja, która może uratować życie i zapobiec tragedii na torach.

Dla bezpieczeństwa kierowców, pieszych i pasażerów pociągów, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oznakowały 14 tys. przejazdów kolejowo-drogowych żółtymi naklejkami. Tylko w 2018 r. z danych z naklejki skorzystano 417 razy. W kilku przypadkach informacja na 112 zapobiegła wypadkom. Więcej na www.bezpieczny-przejazd.pl/o-kampanii/zoltanaklejkaplk/

PLK informuje, że Centrum Wsparcia Klienta całą dobę zapewnia podróżnym pomoc na każdym etapie podróży. W przypadku utrudnień spowodowanych m.in. niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi CWK organizuje dojazd podróżnych do stacji docelowej, zapewnienie poczęstunku czy noclegu. Pracownicy CWK współpracują z obsługą składów pasażerskich, aby podróżni mieli aktualne informacje na temat przejazdu.

UTK przypomina o prawach pasażera

Urząd Transportu Kolejowego przypomina o prawach pasażera.- Wsiadając do pociągu stajemy się nie tylko pasażerami, ale także klientami. Ujednolicenie przepisów spowodowało, że na terenie całej Unii Europejskiej podróżni są traktowani jednakowo - zapewnia, przypominając, że jeżeli pociąg ma opóźnienie lub kurs został odwołany, mamy prawo do otrzymania informacji o jego przyczynach. Jeśli opóźnienie wyniesie minimum 60 minut (względem godziny przyjazdu podanej w rozkładzie jazdy), mamy prawo do zmiany swoich planów i domagania się niezwłocznego zwrotu całkowitego kosztu biletu. - Należy zwrócić uwagę na to, że w takim przypadku możemy domagać się biletu na podróż powrotną do miejsca, z którego wyruszyliśmy. Gdy uważamy, że nasze prawa zostały naruszone, możemy złożyć skargę do przedsiębiorstwa kolejowego, które w ciągu miesiąca musi nam udzielić odpowiedzi - instruuje UTK.

Należy zwrócić uwagę na to, że osoby niepełnosprawne mogą otrzymać bezpłatną pomoc przy wsiadaniu do pociągu i wysiadaniu z niego, na dworcu przed rozpoczęciem podróży i po jej zakończeniu oraz w pociągu. Zgodnie z przepisami należy powiadomić przewoźnika kolejowego co najmniej 48 godzin przed podróżą i wyjaśnić, jakiego rodzaju pomoc będzie potrzebna. Nikt nie ma prawa odmówić pasażerowi wstępu do pociągu z powodu ograniczonej mobilności, chyba że jest to bezwzględnie wymagane przez zasady dostępu danego przedsiębiorstwa.



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony