Partnerzy serwisu:

Bełchatów: Czy linia do Złoczewa kiedykolwiek powstanie?

Kasper Fiszer 05.06.2017 3,1k

Bełchatów: Czy linia do Złoczewa kiedykolwiek powstanie?
Pociąg specjalny na linii nr 24 w Bełchatowie. fot. Kasper Fiszer.
Coraz prawdopodobniejsze wydaje się odstąpienie od planów otwarcia nowej odkrywki węgla brunatnego Złoczew. To z kolei spowoduje rezygnację z wydłużania tam linii kolejowej nr 24. Jeśli tak się stanie, niepewny będzie także los istniejącego fragmentu tej trasy.
W piątek informowaliśmy o niepewnej przyszłości kolei Kopalni Węgla Brunatnego Adamów z Turku. Jej prawdopodobna likwidacja związana jest z normami emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Dotyczące zanieczyszczeń energetycznych przepisy unijne mogą spowodować także odstąpienie od budowy nowej odkrywki węglowej w podbełchatowskim Złoczewie.

Ostateczna decyzja ws. Złoczewa nie leży w rękach rządu

Rezygnacja z tych planów oznaczałaby z kolei najprawdopodobniej także zaniechanie doprowadzenia do Złoczewa linii kolejowej nr 24 biegnącej z Piotrkowa Trybunalskiego do Bełchatowa i dalej do Rogowca. Tamtejsze złoża węgla brunatnego mają być niebawem wyłączane z dalszej eksploatacji. Pod znakiem zapytania stoi więc sens dalszego utrzymywania całej linii do bełchatowskiego zagłębia górniczego, jeśli nie zostaną zrealizowane ambitne plany niezwiązanego z transportem do kopalni przedłużenia jej do Wielunia.

Duże wątpliwości co do szans na powstanie nowej odkrywki wyrażał w piątek w Zduńskiej Woli wicepremier i minister rozwoju Mateusz Morawiecki. – Wraz z premier Beatą Szydło będziemy się starać o Złoczew – zapewnił. – Ostateczna decyzja w tej sprawie nie leży jednak w naszych rękach – zaznaczył, wskazując na problemy wynikające z prawodawstwa szczebla unijnego.

Morawiecki: UE to w tej sprawie bardzo ciasny gorset przepisów

– Obecne przepisy dotyczące emisji dwutlenku węgla zabijają nie tylko kopalnie węgla brunatnego, ale i także emitujące o wiele mniej tego gazu kopalnie węgla kamiennego – wskazywał. – Polska, wchodząc do UE, przyjęła na siebie pewną kolejność powstawania źródeł energii przekazywanej do krajowego systemu zasilania – tłumaczył. – Sam jestem proeuropejski, ale musimy pamiętać, że UE to oprócz korzyści także bardzo ciasny gorset ekonomiczny i gospodarczy – dodał.

O powstanie odkrywki wraz z prowadzącą do niej linią kolejową od wielu lat zabiega łódzki samorząd wojewódzki. – Postulujemy podjęcie wszelkich działań zmierzających do zrealizowania inwestycji mającej na celu eksploatację złoża węgla brunatnego Złoczew – wskazywała w swoim stanowisku z grudnia zeszłego roku Wojewódzka Rada Dialogu Społecznego działająca przy Urzędzie Marszałkowskim Województwa Łódzkiego. – Powstanie kopalni w kontekście wyczerpania złoża Bełchatów warunkuje dalszy rozwój całego regionu łódzkiego – przekonywało biuro prasowe UMWŁ kilka miesięcy wcześniej.

Już raz linię uratowano przed zamknięciem

W 2013 r. województwo skutecznie protestowało przeciwko planom wyłączenia z eksploatacji istniejącego odcinka linii nr 24 w ramach tzw. optymalizacji sieci PKP Polskich Linii Kolejowych. Trasy nie uwzględniono jednak później w regionalnym planie transportowym, obecnie nie ma więc żadnych konkretnych planów prowadzenia na niej ruchu pasażerskiego. Niepewność co do przyszłości ruchu towarowego każe przypuszczać, że wkrótce szlak może jednak zostać zamknięty.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony