Partnerzy serwisu:

Będzie linia kolejowa do Łęcznej? Kopalnia Bogdanka wspomoże przygotowania

Jakub Madrjas 01.07.2019 29

arrow
arrow
Będzie linia kolejowa do Łęcznej? Kopalnia Bogdanka wspomoże przygotowania
Fot. LW Bogdanka
Będzie linia kolejowa do Łęcznej? Kopalnia Bogdanka wspomoże przygotowania
Będzie linia kolejowa do Łęcznej? Kopalnia Bogdanka wspomoże przygotowania
Samorządy podpisały z kopalnią Bogdanka i spółką Enei list intencyjny o współpracy w zakresie wykonania analiz i opracowań przedprojektowych dla nowej, 10-kilometrowej linii kolejowej z kopalni Bogdanka do Łęcznej. Nie wskazano na razie, kto miałby sfinansować realizację inwestycji.
Dwudziestotysięczna Łęczna nigdy nie miała kolei pasażerskiej (to trzecie co do wielkości takie miasto w Polsce, i 23. największe z tych, które kolei obecnie nie ma – wliczając połączenia zlikwidowane). Czy to się może zmienić? Tak deklaruje wiceminister inwestycji i rozwoju Artur Soboń, który brał udział w uroczystości podpisania listu intencyjnego pomiędzy samorządami i spółkami energetycznymi w sprawie budowy linii kolejowej do miasta. 

– Niezmiernie cieszę się, że mogę być obecny na wydarzeniu tak ważnym dla rozwoju regionu. Uruchomienie nowego połączenia kolejowego przyczyni się do rewitalizacji siatki kolejowej w województwie i stanowić będzie przyczynek do dalszych inwestycji, m.in. przyszłościowego połączenia z Lublinem i Centralnym Portem Komunikacyjnym – powiedział Artur Soboń cytowany w komunikacie giełdowej spółki Lubelski Węgiel Bogdanka. Według wpisu ministra na twitterze, to pierwszy krok w realizacji inwestycji w budowę największego na świecie bloku energetycznego z zasilaniem ze zgazowania węgla kamiennego (IGCC).

Dla pracowników kopalni i nowej elektrowni


List intencyjny podpisali burmistrz Gminy Łęczna, wicestarosta łęczyński, prezes Lubelskiego Węgla Bogdanka oraz prezes spółki Enea Badania i Rozwój. Mówi on według komunikatu o współpracy w zakresie wykonania analiz i opracowań przedprojektowych dla nowej linii kolejowej na terenie powiatu Łęczyńskiego. "Ideą podpisanego w piątek listu intencyjnego jest zapewnienie sprawnej komunikacji odpowiadającej oczekiwaniom mieszkańców regionu i współczesnym możliwościom technologicznym w zakresie transportu kolejowego pomiędzy Bogdanką a Łęczną. Strony podejmują się realizacji analiz i przygotowania dokumentacji przedprojektowej planowanej linii kolejowej" – czytamy w komunikacie. 

Jak czytamy, inwestycja ma zapewnić bezpieczne kolejowe połączenie pomiędzy Łęczną i okolicznymi miejscowościami, a LW Bogdanka i planowaną elektrownią w rejonie Łęcznej. – Stanowić to będzie duże udogodnienie komunikacyjne dla mieszkańców. Nowe połączenie to też krok w walce z wykluczeniem transportowym w regionie i nowe miejsca pracy – powiedział Leszek Włodarski, Burmistrz Gminy Łęczna cytowany w komunikacie. – W Grupie LW Bogdanka zatrudnionych jest blisko 5,5 tysięcy osób. Szacunki wskazują, że po uruchomieniu połączenia kolejowego, korzystać z niego może aż 2 tysiące osób, z czego sporą część stanowić będą właśnie nasi pracownicy, obecnie posiłkujący się własnym transportem samochodowym – dodał Artur Wasil, prezes Bogdanki. Prezes Grupa Enea podkreśla, że "projekt elektrowni, w której wykorzystywany jest gaz syntezowy to możliwość długofalowego zagospodarowania potencjału surowcowego Zagłębia Lubelskiego", a sam list to "krok w kierunku wzmocnienia regionalnej infrastruktury transportowej, która będzie służyć mieszkańcom, jak i planowanym inicjatywom inwestycyjnym". 

Linii nie ma ani w Programie CPK, ani Kolej Plus

W komunikacie podano, że długość planowanej linii kolejowej to ok. 10 km jednotorowego połączenia pasażersko-towarowego obejmującego przystanki: Bogdanka – Puchaczów – Łęczna. Podpisany list intencyjny o współpracy obejmuje m.in. koncepcję programowo-przestrzenną, przeprowadzenie badań geotechnicznych i przygotowanie dokumentacji geologiczno-inżynierskiej oraz raportu oddziaływania na środowisko. "Planowana inwestycja jest wynikiem szerokiej koalicji Powiatu, Starostwa i Grupy Enea, której częścią jest LW Bogdanka" – czytamy.

W żadnym z komunikatów nie podano, z jakich środków ma zostać sfinansowana ewentualna budowa linii. Warto też zauważyć, że min. Soboń jest przedstawicielem resortu inwestycji i rozwoju, a nie infrastruktury, odpowiedzialnego za kolej. Sama linii Bogdanka –Łęczna nie znajduje się w żadnych dokumentach strategicznych państwa. Nie ma jej również w programie budowy połączeń w ramach komponentu kolejowego CPK, ani w propozycjach zgłoszonych podczas publikacji programu Kolej Plus

Według zapowiedzi, nowa linia kolejowa miałaby prowadzić na wschód, podczas gdy stolica regionu – Lublin jest położony na zachód od Łęcznej. Pytania w tej sprawie zadamy wszystkim sygnatariuszom listu i powrócimy do tematu po uzyskaniu dodatkowych informacji. 


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony