Partnerzy serwisu:

Będą zmiany w egzaminach na stanowisko maszynisty. Wzrośnie też znaczenie symulatorów

Michał Szymajda 25.10.2019 137

Będą zmiany w egzaminach na stanowisko maszynisty. Wzrośnie też znaczenie symulatorów
Symulator ImpulsaFot. ms, rynek-kolejowy (zdjęcie ilustracyjne)
Ministerstwo Infrastruktury proceduje zmiany dotyczące egzaminów na stanowisko maszynisty. Chodzi o oddzielenie ośrodków szkolenia od instytucji egzaminujących. Ustawa miałaby wprowadzać również „system monitorowania maszynistów w zakresie ich kompetencji oraz czasu pracy”.
Według projektu ustawy szkolenie kandydatów na maszynistów, które prowadzi do uzyskania przez nich licencji, nadal będzie prowadzone w ośrodkach szkolenia. Z kolei przeprowadzanie egzaminu będzie należało do kompetencji prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Tym samym egzamin na stanowisko maszynisty będzie egzaminem państwowym. Ma mieć on formę testu komputerowego, z jazdą na symulatorze pojazdu trakcyjnego, oraz z częścią praktyczną.

– Z uwagi na fakt, że ośrodki szkolenia nadal będą odpowiedzialne za szkolenie i potwierdzanie uprawnień do znajomości typu pojazdu kolejowego podczas części praktycznej (jazda praktyczna), w kabinie maszynisty obok egzaminatora UTK będzie znajdował się dodatkowy egzaminator posiadający uprawnienia do jazdy na typie pojazdu kolejowego, na którym przeprowadzany jest egzamin. Egzaminator ten będzie delegowany przez ośrodek szkolenia – czytamy w opisie zmian do projektu ustawy. Zmiany dotyczą metod sprawdzania umiejętności maszynistów na symulatorach.

– Ośrodki szkolenia jak i współpracujący z nimi przewoźnicy samodzielnie budują programy szkoleniowe dla maszynistów. W efekcie poziom doskonalenia zawodowego jest różny w zależności od szkolącego ośrodka i przewoźnika kolejowego kierującego maszynistę na pouczenia i szkolenia (...) Projektowana zmiana dotyczy wprowadzenia minimum programowego do pouczeń okresowych i doraźnych oraz szkoleń na symulatorze, corocznie aktualizowanego przez Prezesa UTK na bazie oceny stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego w Polsce – napisał ustawodawca.

Projekt zakłada także stworzenie centralnego rejestru maszynistów gromadzącego w jednym miejscu spójne i wiarygodne dane dotychczas dotąd rozproszonej bazy danych. Jednocześnie zakłada się wprowadzenie narzędzi monitorujących wykonanie czasu pracy przez maszynistów, w celu wyeliminowania ryzyka wykonywania zadań w czasie obowiązkowego odpoczynku.
PARTNER DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony