Partnerzy serwisu:

Będą nowe systemy sterowania w Zawierciu. A także kolejna przebudowa stacji

Michał Szymajda 27.07.2021 2,9k

Będą nowe systemy sterowania w Zawierciu. A także kolejna przebudowa stacji
Stacja ZawiercieFot. ms. rynek kolejowy
PKP PLK ogłosiło przetarg na budowę nowej nastawni i zabudowę cyfrowych systemów sterowania na stacji Zawiercie. Przebudowane zostaną także perony, które modernizację przeszły zaledwie 10 lat temu.
Ogłoszony przez PKP Polskie Linie Kolejowe przetarg na prace w rejonie stacji Zawiercie obejmuje montaż nowych komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, które zastąpią istniejące urządzenia przekaźnikowe. Nowoczesne urządzenia srk odpowiadają za bezpieczne prowadzenie pociągów i wspierają codzienną pracę dyżurnych ruchu. Kolejarze będą kierować ruchem z nowego budynku nastawni.

Co ciekawe, stacja była przebudowywana niedawno. Jak podaje portal semaforek.kolej.org.pl, prace trwały tu od roku 2011 do 2015. W latach 2011-2012 kompleksowo odnowiono perony nr 1 i 2 z zachowaniem zabytkowych wiat, przebudowano też przejścia pod torami. Gruntownemu odnowieniu, przez PKP SA, uległ również budynek dworca. W latach 2013-2015 wymieniono natomiast nawierzchnię torów głównych zasadniczych i część rozjazdów, w ramach projektu rewitalizacji ciągu od Zawiercia przez Dąbrowę Górniczą Ząbkowice do Jaworzna Szczakowej. W ramach prac zabudowano dodatkowe przejście rozjazdowe 75/76 od strony Łaz.

Kompleksowa przebudowa srk

Do współpracy z systemami cyfrowymi przystosowany zostanie układ torowy i sieć trakcyjna na stacji, a także sieć i urządzenia telekomunikacyjne oraz elektroenergetyczne. Konieczna jest m.in. budowa sygnalizatorów świetlnych, instalacja elektrycznych napędów zwrotnicowych i systemów kontroli odpowiadających za przekazywanie informacji o położeniu i stanie urządzeń sterowania ruchem do dyżurnych ruchu. Przebudowywane i budowane urządzenia srk będą przystosowane do współpracy z urządzeniami ERTMS/ETCS poziomu 2. 

W rejonie stacji zabudowanych zostanie 10 nowych rozjazdów wyposażonych w system elektrycznego ogrzewania - gwarantujący niezakłócony ruch w warunkach zimowych, a także ok. 2 km nowych torów i ok. 10 km nowej sieci trakcyjnej. Zaplanowano również wzmocnienie podtorza i stabilizację torów objętych przebudową oraz budowę odwodnienia.

Przez stację Zawiercie przebiega kilka linii kolejowych: Częstochowa – Katowice (LK 1), Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie (CMK, LK 4), Tarnowskie Góry – Zawiercie (LK 182), Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (LK 160, 186) i łącznica 705 w stacji.

Co dla pasażera?

Dodatkowo peron przy budynku dworca zostanie wydłużony w kierunku przejścia podziemnego i skrócony od strony nastawni (zachowana zostanie jego długość 400 m). Wykonany zostanie chodnik prowadzący do peronu od ul. Grunwaldzkiej i Spacerowej. Takie rozwiązanie usprawni komunikację na stacji. Na sąsiednim peronie planowana jest zabudowa dwóch poczekalni otwartych z ławkami dla pasażerów.

– Wydłużenie peronu przy budynku dworca w kierunku przejścia podziemnego usprawni komunikację na stacji. Władze miasta Zawiercie na spotkaniach występowały do PKP Polskich Linii Kolejowych o usprawnienie dojścia z jednego peronu na drugi. PLK uwzględniły potrzeby podróżnych, którzy wskazywali zbyt długi czas dojścia z peronu nr 1 na peron nr 2 – napisała Magdalena Janus z biura prasowego PKP PLK.

Na stacji Zawiercie zaplanowano jednak także wymianę płyt na peronach, które położono w latach 2011 - 2012. Są więc zaledwie 9 letnie. Jak tłumaczy zarządca infrastruktury konieczność  przebudowy niemal nowych peronów? Dość zaskakująco.

– Wymiana płyt na peronach wynika z konieczności ujednolicenia infrastruktury na wszystkich peronach. Ponadto płyty wymagają wymiany ze względu na uszkodzenia spowodowane m.in. warunkami atmosferycznymi – wyjaśnia przedstawicielka zarządcy.

Przetarg

Przetarg w ramach projektu "pn. "Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II" zorganizowano w formule "zaprojektuj i buduj". W ramach opcji wykonawca srk będzie mógł uzyskać zlecenie także na świadczenie usług pogwarancyjnych dla wszystkich dostarczonych systemów obejmujących urządzenia srk i telekomunikacji. Zamówienie będzie realizowane ze środków własnych PKP PLK. Oferty można składać do ostatniego dnia sierpnia 2021.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony