Będą nowe systemy sterowania w Zawierciu. A także kolejna przebudowa stacji
Michał Szymajda ⚫ 27.07.2021 ⚫
3k

Stacja ZawiercieFot. ms. rynek kolejowy
PKP PLK ogłosiło przetarg na budowę nowej nastawni i zabudowę cyfrowych systemów sterowania na stacji Zawiercie. Przebudowane zostaną także perony, które modernizację przeszły zaledwie 10 lat temu.
Ogłoszony przez PKP Polskie Linie Kolejowe przetarg na prace w rejonie stacji Zawiercie obejmuje montaż nowych komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, które zastąpią istniejące urządzenia przekaźnikowe. Nowoczesne urządzenia srk odpowiadają za bezpieczne prowadzenie pociągów i wspierają codzienną pracę dyżurnych ruchu. Kolejarze będą kierować ruchem z nowego budynku nastawni.
Co ciekawe, stacja była przebudowywana niedawno. Jak podaje portal semaforek.kolej.org.pl, prace trwały tu od roku 2011 do 2015. W latach 2011-2012 kompleksowo odnowiono perony nr 1 i 2 z zachowaniem zabytkowych wiat, przebudowano też przejścia pod torami. Gruntownemu odnowieniu, przez PKP SA, uległ również budynek dworca. W latach 2013-2015 wymieniono natomiast nawierzchnię torów głównych zasadniczych i część rozjazdów, w ramach projektu rewitalizacji ciągu od Zawiercia przez Dąbrowę Górniczą Ząbkowice do Jaworzna Szczakowej. W ramach prac zabudowano dodatkowe przejście rozjazdowe 75/76 od strony Łaz.
Kompleksowa przebudowa srk
Do współpracy z systemami cyfrowymi przystosowany zostanie układ torowy i sieć trakcyjna na stacji, a także sieć i urządzenia telekomunikacyjne oraz elektroenergetyczne. Konieczna jest m.in. budowa sygnalizatorów świetlnych, instalacja elektrycznych napędów zwrotnicowych i systemów kontroli odpowiadających za przekazywanie informacji o położeniu i stanie urządzeń sterowania ruchem do dyżurnych ruchu. Przebudowywane i budowane urządzenia srk będą przystosowane do współpracy z urządzeniami ERTMS/ETCS poziomu 2.
W rejonie stacji zabudowanych zostanie 10 nowych rozjazdów wyposażonych w system elektrycznego ogrzewania - gwarantujący niezakłócony ruch w warunkach zimowych, a także ok. 2 km nowych torów i ok. 10 km nowej sieci trakcyjnej. Zaplanowano również wzmocnienie podtorza i stabilizację torów objętych przebudową oraz budowę odwodnienia.
Przez stację Zawiercie przebiega kilka linii kolejowych: Częstochowa – Katowice (LK 1), Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie (CMK, LK 4), Tarnowskie Góry – Zawiercie (LK 182), Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (LK 160, 186) i łącznica 705 w stacji.
Co dla pasażera?
Dodatkowo peron przy budynku dworca zostanie wydłużony w kierunku przejścia podziemnego i skrócony od strony nastawni (zachowana zostanie jego długość 400 m). Wykonany zostanie chodnik prowadzący do peronu od ul. Grunwaldzkiej i Spacerowej. Takie rozwiązanie usprawni komunikację na stacji. Na sąsiednim peronie planowana jest zabudowa dwóch poczekalni otwartych z ławkami dla pasażerów.
– Wydłużenie peronu przy budynku dworca w kierunku przejścia podziemnego usprawni komunikację na stacji. Władze miasta Zawiercie na spotkaniach występowały do PKP Polskich Linii Kolejowych o usprawnienie dojścia z jednego peronu na drugi. PLK uwzględniły potrzeby podróżnych, którzy wskazywali zbyt długi czas dojścia z peronu nr 1 na peron nr 2 – napisała Magdalena Janus z biura prasowego PKP PLK.
Na stacji Zawiercie zaplanowano jednak także wymianę płyt na peronach, które położono w latach 2011 - 2012. Są więc zaledwie 9 letnie. Jak tłumaczy zarządca infrastruktury konieczność przebudowy niemal nowych peronów? Dość zaskakująco.
– Wymiana płyt na peronach wynika z konieczności ujednolicenia infrastruktury na wszystkich peronach. Ponadto płyty wymagają wymiany ze względu na uszkodzenia spowodowane m.in. warunkami atmosferycznymi – wyjaśnia przedstawicielka zarządcy.
Przetarg
Przetarg w ramach projektu "pn. "Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II" zorganizowano w formule "zaprojektuj i buduj". W ramach opcji wykonawca srk będzie mógł uzyskać zlecenie także na świadczenie usług pogwarancyjnych dla wszystkich dostarczonych systemów obejmujących urządzenia srk i telekomunikacji. Zamówienie będzie realizowane ze środków własnych PKP PLK. Oferty można składać do ostatniego dnia sierpnia 2021.
Co ciekawe, stacja była przebudowywana niedawno. Jak podaje portal semaforek.kolej.org.pl, prace trwały tu od roku 2011 do 2015. W latach 2011-2012 kompleksowo odnowiono perony nr 1 i 2 z zachowaniem zabytkowych wiat, przebudowano też przejścia pod torami. Gruntownemu odnowieniu, przez PKP SA, uległ również budynek dworca. W latach 2013-2015 wymieniono natomiast nawierzchnię torów głównych zasadniczych i część rozjazdów, w ramach projektu rewitalizacji ciągu od Zawiercia przez Dąbrowę Górniczą Ząbkowice do Jaworzna Szczakowej. W ramach prac zabudowano dodatkowe przejście rozjazdowe 75/76 od strony Łaz.
Kompleksowa przebudowa srk
Do współpracy z systemami cyfrowymi przystosowany zostanie układ torowy i sieć trakcyjna na stacji, a także sieć i urządzenia telekomunikacyjne oraz elektroenergetyczne. Konieczna jest m.in. budowa sygnalizatorów świetlnych, instalacja elektrycznych napędów zwrotnicowych i systemów kontroli odpowiadających za przekazywanie informacji o położeniu i stanie urządzeń sterowania ruchem do dyżurnych ruchu. Przebudowywane i budowane urządzenia srk będą przystosowane do współpracy z urządzeniami ERTMS/ETCS poziomu 2.
W rejonie stacji zabudowanych zostanie 10 nowych rozjazdów wyposażonych w system elektrycznego ogrzewania - gwarantujący niezakłócony ruch w warunkach zimowych, a także ok. 2 km nowych torów i ok. 10 km nowej sieci trakcyjnej. Zaplanowano również wzmocnienie podtorza i stabilizację torów objętych przebudową oraz budowę odwodnienia.
Przez stację Zawiercie przebiega kilka linii kolejowych: Częstochowa – Katowice (LK 1), Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie (CMK, LK 4), Tarnowskie Góry – Zawiercie (LK 182), Zawiercie – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (LK 160, 186) i łącznica 705 w stacji.
Co dla pasażera?
Dodatkowo peron przy budynku dworca zostanie wydłużony w kierunku przejścia podziemnego i skrócony od strony nastawni (zachowana zostanie jego długość 400 m). Wykonany zostanie chodnik prowadzący do peronu od ul. Grunwaldzkiej i Spacerowej. Takie rozwiązanie usprawni komunikację na stacji. Na sąsiednim peronie planowana jest zabudowa dwóch poczekalni otwartych z ławkami dla pasażerów.
– Wydłużenie peronu przy budynku dworca w kierunku przejścia podziemnego usprawni komunikację na stacji. Władze miasta Zawiercie na spotkaniach występowały do PKP Polskich Linii Kolejowych o usprawnienie dojścia z jednego peronu na drugi. PLK uwzględniły potrzeby podróżnych, którzy wskazywali zbyt długi czas dojścia z peronu nr 1 na peron nr 2 – napisała Magdalena Janus z biura prasowego PKP PLK.
Na stacji Zawiercie zaplanowano jednak także wymianę płyt na peronach, które położono w latach 2011 - 2012. Są więc zaledwie 9 letnie. Jak tłumaczy zarządca infrastruktury konieczność przebudowy niemal nowych peronów? Dość zaskakująco.
– Wymiana płyt na peronach wynika z konieczności ujednolicenia infrastruktury na wszystkich peronach. Ponadto płyty wymagają wymiany ze względu na uszkodzenia spowodowane m.in. warunkami atmosferycznymi – wyjaśnia przedstawicielka zarządcy.
Przetarg
Przetarg w ramach projektu "pn. "Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II" zorganizowano w formule "zaprojektuj i buduj". W ramach opcji wykonawca srk będzie mógł uzyskać zlecenie także na świadczenie usług pogwarancyjnych dla wszystkich dostarczonych systemów obejmujących urządzenia srk i telekomunikacji. Zamówienie będzie realizowane ze środków własnych PKP PLK. Oferty można składać do ostatniego dnia sierpnia 2021.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |