Partnerzy serwisu:

Będą ciche wagony. Pieniądze na konkurs CUPT z… różnic kursowych

Jakub Madrjas 28.04.2021 56

Będą ciche wagony. Pieniądze na konkurs CUPT z… różnic kursowych
fot. Krzysztof Dobrzański
Ruszy konkurs na dofinansowanie inwestycji w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe. Do rozdysponowania CUPT ma 200 mln złotych. Pieniądze pochodzą z nietypowego źródła.
Na początku miesiąca Centrum Unijnych Projektów Transportowych ogłosiło rozpoczęcie wstępnej kwalifikacji projektów inwestycyjnych w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe. Wyciszanie wagonów towarowych poprzez wymianę wkładek hamulcowych na kompozytowe to wymóg Technicznej Specyfikacji Interoperacyjności w zakresie hałasu. Choć Polska wynegocjowała uznanie naszego kraju za "szczególny przypadek" i dłuższy termin na wprowadzenie przepisów, problem będzie w końcu dotyczył również polskich linii kolejowych. Co gorsza, polscy przewoźnicy z wagonami nie spełniającymi norm nie będą mogli konkurować poza granicami kraju.

– Z jednej strony trzeba ograniczać oddziaływanie ruchu towarowego na otoczenie – zwłaszcza w nocy. To problem, który pojawił się w Europie Zachodniej przy liniach z intensywnym ruchem – np. na liniach obsługujących porty. Z drugiej strony to następny przykład europejskich regulacji narzucających kolejne, wyśrubowane normy dla kolei, za które trzeba zapłacić fortunę. A to pogarsza konkurencyjność kolei względem ciężarówek – mówi prezes Fundacji ProKolej Jakub Majewski i dodaje, że efektem zamiast ograniczania presji środowiskowej wynikającej z przeniesienia ładunków na tory może być wzrost ruchu na drogach – bo transport kolejowy będzie zbyt drogi. Dlatego jego zdaniem długi okres przejściowy jest w Polsce bardzo potrzebny. – W naszych warunkach trzeba wymienić w wagonach nie tylko klocki hamulcowe czy osprzęt ale całe zestawy kołowe, które w ogromnej części taboru towarowego są obręczowane a muszą być monoblokowe – wyjaśnia.

Fakultatywne prekwalifikacje przed właściwym konkursem

Dofinansowanie na wyciszanie wagonów można było uzyskać w europejskim konkursie. W Polsce Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju (obecnie Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej) przygotowania do uruchomienia pomocy publicznej na wyciszanie wagonów rozpoczęło już w 2019 roku. Jak wskazuje teraz MFiPR, planowany termin rozpoczęcia naboru to wrzesień 2021 roku. Uruchomiona w kwietniu wstępna kwalifikacja ma charakter fakultatywny, służy umożliwieniu potencjalnym beneficjentom jak najwcześniejsze rozpoczęcie prac nad realizacją projektów. O wyborze projektów do dofinansowania zadecyduje konkurs.

– Program pomocy publicznej dla przewoźników kolejowych na realizację projektów w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe jest jak najbardziej słuszny, bo skala niezbędnych do poczynienia nakładów jest znaczna. Problem dotyczy blisko 17 tys wagonów z kołowymi zestawami monoblokowymi – komentuje Adrian Furgalski, przewodniczący Railway Business Forum.

Pieniądze z wahań kursowych

Konkurs uruchomiony zostanie w ramach perspektywy unijnej na lata 2014-2020, a więc już zakończonej. Jak informuje “Rynek Kolejowy” Aleksandra Lange z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, w decyzji Komisji Europejskiej z 16 grudnia 2019 r. wskazano, że pomoc w zakresie zmniejszenia emisji hałasu przez wagony towarowe może być udzielana do dnia 31 grudnia 2023 r. – Ponadto perspektywa 2014-2020, zgodnie z zasadą n+3, kończy się w roku 2023, a więc do tego czasu możliwe jest udzielanie dofinansowania nowym projektom oraz ewentualne zmiany w zakresie przyznanego już dofinansowania dla projektów wcześniej rozpoczętych – stwierdza przedstawicielka CUPT dodając, że kluczowy jest termin zakończenia kwalifikowalności wydatków – ostatni dzień grudnia 2023 r.

W 2019 roku Centrum Unijnych Projektów Transportowych, jak i Urząd Transportu Kolejowego apelowały o możliwość przesunięcia pieniędzy na ten cel z projektów infrastrukturalnych, jeśli PKP PLK nie wykorzysta wszystkich środków unijnych. Biuro prasowe Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej zapewnia jednak, że pieniądze nie pochodzą z przesunięć. – Przewidziany na ten cel orientacyjny budżet to 200 mln zł. Kwota ta została wygospodarowana w związku z różnicami kursowymi związanymi z obecnie korzystniejszym kursem euro w stosunku do złotego. Oznacza to, że środki unijne nie zostały przesunięte z żadnej inwestycji – poinformowało “Rynek Kolejowy” biuro prasowe ministerstwa.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony