Partnerzy serwisu:

Automatyczna rekompensata za opóźnienie w Czechach. A w Polsce?

Kasper Fiszer 09.12.2022 1,1k

Automatyczna rekompensata za opóźnienie w Czechach. A w Polsce?
fot. NOLB Mh, lic. CC BY-SA 3.0
Czescy podróżni mogą liczyć na automatyczny zwrot części opłaty za bilet, jeśli ich pociąg jest znacznie opóźniony. Podobne rozwiązanie na razie nie funkcjonuje w Polsce, ale PKP Intercity nie wyklucza jego wprowadzenia w przyszłości. Najpierw zamierza jednak pokazać podróżnym swoją aplikację.
Przepisy unijne wymuszają na przewoźnikach kolejowych wypłatę odszkodowań pasażerom podróżującym pociągami opóźnionymi o przynajmniej godzinę, jeśli kwota zwrotu nie jest niższa niż 4 euro i spełnionych zostanie kilka dodatkowych warunków. Wysokość rekompensaty jest ustalona odgórnie i stanowi pewien procent ceny biletu. Spółki realizują ten obowiązek różnie, ale większość z nich wymaga od klientów złożenia specjalnego wniosku.

Nowe udogodnienie dla pasażerów CD

Tak do niedawna było również w przypadku Kolei Czeskich CD. Przewoźnik zmienił jednak zasady i od niedawna wypłaca części podróżnych odszkodowania w sposób automatyczny. Osoby, które kupiły bilet za pośrednictwem konkretnej aplikacji, a ich podróż była bezprzesiadkowa, nie muszą dokonywać żadnych działań, by procent wartości biletu wrócił na ich konto. Na takie udogodnienie na razie nie mogą natomiast liczyć podróżni z Polski. – Aktualnie aby otrzymać odszkodowanie, trzeba złożyć do nas wniosek i załączyć do niego kopie dokumentów potwierdzających przejazd opóźnionym pociągiem – mówi Agnieszka Serbeńska z Zespołu Prasowego PKP Intercity.

Wkrótce ma zostać wydana aplikacja PKP IC

Odpowiednie dokumenty można nadać pocztą tradycyjną, przesłać za pośrednictwem strony internetowej przewoźnika bądź złożyć w kasie biletowej. – Rozpatrujemy je w ciągu miesiąca – zapewnia nasza rozmówczyni. Zaznacza przy tym, że PKP Intercity zautomatyzowało proces weryfikacji zgłoszeń, dzięki czemu oczekiwanie na odpowiedź jest obecnie krótsze.

Najważniejszy polski przewoźnik dalekobieżny nie wyklucza jednak, że w przyszłości wprowadzi rozwiązanie podobne do czeskiego. Miałoby ono jednak dotyczyć tylko pasażerów, którzy kupowaliby bilety we własnej aplikacji PKP Intercity. – Niedługo udostępnimy ją podróżnym – zapowiada przedstawicielka spółki. Automatyczny zwrot środków mógłby zostać wprowadzony w ramac kolejnych usprawnień aplikacji.

Zwroty z tytułu opóźnień są w Polsce rzadko przyznawane przez innych przewoźników. Ceny ich biletów są na ogół na tyle niskie, że potencjalna kwota odszkodowania nie przekroczyłaby pułapu równowartości 4 euro.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony