Partnerzy serwisu:

Aérotrain. Idea, która przegrała z TGV

mg 15.12.2021 3,8k

arrow
arrow
Aérotrain. Idea, która przegrała z TGV
Fot. Aérotrain
Aérotrain. Idea, która przegrała z TGV
Aérotrain. Idea, która przegrała z TGV
Aérotrain. Idea, która przegrała z TGV
Aérotrain. Idea, która przegrała z TGV
Aérotrain był francuskim pomysłem na eksperymentalny system transportowy mający umożliwiać przemieszczanie się z prędkością kilkuset kilometrów. Choć trudno tutaj mówić o kolei w pełnym tego słowa znaczeniu (pojmowanej jako opierającej się na mobilności wynikającej z oddziaływania kolej-szyna), to koncepcja ta postrzegana była jako następca transportu szynowego. W ostatecznym rozrachunku Aérotrain przegrał jednak z TGV.
Prace nad prototypowy pojazdem tego typu i infrastrukturą umożliwiającą mu poruszanie się z wielkimi prędkościami, miał miejsce we Francji w latach 60. i 70. XX wieku. Głównym twórcą idei Aérotrain był inżynier-wizjoner Jean Bertin (1917-1975). Opierała się ona na koncepcji stworzenia poduszkowca poruszającego się po specjalnym torze, napędzanego silnikiem odrzutowym lub turbośmigłowym. Był to tzw. TACV (Tracked Air Cushion Vehicle), czyli prowadzony pojazd na poduszce powietrznej. Przez ówczesną prasę nazywany był „pociągiem bez kół”.

Łącznie powstały cztery pojazdy francuskiego Aérotrain. Pierwsze dwa – oznaczone jako Aérotrain 01 i 02 – były małymi prototypami. Dwa kolejne: S40 i I80-250 stanowiły już pełnoprawne jednostki. Pierwszy z nich miał być przeznaczony dla przewozów aglomeracyjnych z prędkością ok. 200 km/h, drugi miał służyć do obsługi połączeń dalekobieżnych z prędkością powyżej 250 km/h. Ostatni z prototypów został ostatecznie przebudowany i uzyskał oznaczenie I80-HV (od „Haute Vitesse” – duża prędkość). Miał być przeznaczony dla przewozów z prędkością ok. 350 km/h.

Jednocześnie w kilku miejscach powstała infrastruktura przeznaczona dla Aérotrain. Pierwszy tor testowy skonstruowano pomiędzy Gometz-le-Châtel a Limour w 1966 r. Było to właściwie połączenie kolei jednoszynowej i poduszkowca – tor uniesiony nad ziemię na wspornikach, skonstruowano z żelbetu, w przekroju przypominał on literę „T”. Mierzył 6,7 km długości. Trzy lata później powstał drugi tor, niedaleko tego pierwszego, zbudowany z aluminium i asfaltu. W tym samym czasie skonstruowano także 18-kilometrową trasę w Loiret niedaleko Orleanu – testowano tam pojazdy I80-250, a później I80-HV. Mógł on zabrać na pokład 80 pasażerów. 5 marca 1974 r. rozpędził się do prędkości 430 km/h.



Jak się później okazało, dni pociągu Aérotrain były jednak policzone. Francuski rząd zrezygnował bowiem z utworzenia trasy obsługiwanej przez ten środek transportu, mającej połączyć podparyskie lotniska Orly i Roissy. Rozwijały się także połączenia TGV. Z tych powodów zrezygnowano z dalszych prac nad „kolejowym” poduszkowcem. W 2007 r. ostatnie pozostałości po eksperymentalnym torze zostały poddane rozbiórce podczas budowy autostrady.

Do francuskiej nazwy i pomysłu, nawiązali w latach 70. XX wieku Amerykanie. Skonstruowali oni własny Aerotrain. Został on wyprodukowany przez firmę Rohr Industries Inc. Budowa pierwszego prototypowego pojazdu rozpoczęła się w 1972 r. Była to jednostka przeznaczona do obsługi połączeń podmiejskich, stąd jej nazwa – UTACV (Urban Tracked Air Cushion Vehicle). W Kalifornii, niedaleko Pueblo, powstał natomiast tor testowy o długości 2,4 km. Odrzutowy amerykański Aerotrain osiągnął na nim prędkość skromną w porównaniu z osiągami swojego francuskiego odpowiednika - tylko 230 km/h.

Z szerszego wdrożenia projektu w USA zrezygnowano, m.in. ze względu na wysokie koszty budowy infrastruktury. Jak się okazało, konstrukcja nawet średniej długości odcinka toru kosztowałaby tyle, ile wynosi budżet niejednego małego państwa. Pojazd był także mało efektywny energetycznie i bardzo hałaśliwy. Wydawało się też, że przyszłością jest technologia poduszki magnetycznej, wykorzystywana przez pojazdy Maglev. Testy, jak i cały projekt w USA zakończono oficjalnie w 1975 r. W 2009 r. ostatni amerykański Aerotrain został przetransportowany do muzeum kolejnictwa w Pueblo.


PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony