Partnerzy serwisu:

Antonowicz: Grupa PKP działa w kierunku rozwoju przewozów na Jedwabnym Szlaku

Redakcja 13.05.2019 1,9k

Antonowicz: Grupa PKP działa w kierunku rozwoju przewozów na Jedwabnym Szlaku
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl (zdjęcie ilustracyjne)
Nowy Jedwabny Szlak stanowi niepowtarzalną szansę dla Polski – zgodzili się uczestnicy dyskusji „Logistyka między Europą a Azją” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Jak podkreślił członek zarządu PKP S.A. Mirosław Antonowicz, spółka intensywnie działa w kwestii rozwoju kolejowych przewozów, zarówno do Polski, jak i tranzytowych.
Rozwój połączenia kolejowego w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku był najważniejszą kwestią poruszoną w dyskusji „Logistyka między Europą a Azją” podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. – Spółka PKP S.A. reprezentuje Polskę w tej kwestii, działamy na bieżąco m.in. poprzez komitet siedmiu kolei leżących wzdłuż Jedwabnego Szlaku oraz poprzez grupy robocze – poinformował Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A.

Polska podpisała memorandum w sprawie rozwoju połączeń w ramach idei One Belt – One Road we współpracy z Chinami. Jak dodał, Jedwabny Szlak wpisuje się także w Strategię Odpowiedzialnego Rozwoju, ogłoszoną przez premiera Mateusza Morawieckiego, w kontekście rozwoju nowego typu łańcucha dostaw.

Rozbudowa Małaszewicz już jest przygotowywana

– Są dwa istotne cele w działaniach dwóch podmiotów w Grupie PKP – zwiększenie dochodów oraz przeciwdziałanie omijaniu polskiego korytarza – mówił członek zarządu PKP S.A. Odniósł się do zagrożenia, które niesie m.in. tzw. szlak północny przez Kaliningrad. – Żeby to zrealizować, musimy odpowiedzieć sobie na pytania: jak usprawnić przejścia graniczne? Jak poprawić dostęp do infrastruktury liniowej i punktowej? Jak poprawić prędkość handlową? – mówił. W jego ocenie, szczególnie na wschodzie kraju należy uzupełnić infrastrukturę, budując centra logistyczne. – Pracujemy nad strategią sieci terminali, która wskaże punkty, gdzie nowe miejsca przeładunku będą mogły się pojawić – mówił Antonowicz.

Jak podkreślił członek zarządu PKP S.A., PKP PLK i PKP Cargo rozpoczęły inwestycje w celu podniesienia przepustowości głównego przejścia granicznego w Małaszewiczach do 50 pociągów w ciągu doby. To inwestycje realizowane z wykorzystaniem środków unijnych. Dla najważniejszej z nich kończy się przygotowywanie studium wykonalności. – Jednocześnie trzeba nawiązać relacje ze stroną chińską i samorządami województw wschodnich – chcemy przez to wzmocnić PKP LHS i stworzyć alternatywne przejście graniczne od strony ukraińskiej – zapowiedział członek zarządu PKP S.A. Zarządzająca infrastrukturą szerokotorową spółka PKP LHS pracuje nad lokalizacją nowegu hubu logistycznego.

Szansa dla Polski, szansa dla Łodzi

Prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz podkreślił, że obecnie terminal w Małaszewiczach obsługuje pociągi na bieżąco – ok. 5 dziennie, a wąskim gardłem jest raczej przejście graniczne Chiny – Kazachstan. Przyznał jednak, że inwestycje są potrzebne, by wykorzystać potencjał wzrostu. – Nigdy nie będzie tak, że przewozy nas ominą, a Polska będzie wykluczona. Rynek zadecyduje o tym, w jakim stopniu, z której drogi skorzystać, a my musimy stworzyć jak najlepsze warunki do przewozów przez Polskę – dodał pełnomocnik zarządu ds. rynków wschodnich PKP Cargo Radosław Pyffel.

Uczestnicy dyskusji zgodzili się, że Nowy Jedwabny Szlak to wielka szansa dla Polski. Żeby optymalnie ją wykorzystać, należy nie tylko zwiększyć liczbę terminali rozładunkowych, ale również zlokalizować nowy hub. Proponowaną lokalizacją są okolice Łodzi. – Z punktu widzenia hubu model zintegrowany jest najlepszy. Hub międzynarodowy to 800-1000 kilometrów zasięgu. Umieszczenie go w okolicach Łodzi to szansa, by obsłużyć całą Europę Środkową – podsumował Mirosław Antonowicz.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony