Partnerzy serwisu:

Andrzej Massel: Na Linii Nadbałtyckiej potrzeba dwóch torów

Michał Szymajda 03.03.2016 248

Andrzej Massel: Na Linii Nadbałtyckiej potrzeba dwóch torów
Zdaniem dr Andrzeja Massela linia 202 powinna być modernizowana w wariancie dwutorowymFot. Michał Szymajda
Z momentem ogłoszenia informacji o wydłużeniu relacji pociągu Pendolino z Gdyni do Kołobrzegu na nowo rozgorzała dyskusja na temat planowanej modernizacji linii 202. Jest to jedna z nielicznych jednotorowych linii kolejowych w Europie, po której pomkną szybkie pociągi. To powinno się zmienić jak najszybciej.
PKP PLK wciąż zastanawiają się nad sensownością modernizacji linii w wariancie dwutorowym w perspektywie do 2023 r. Mimo, że to właśnie ze względu na jego jednotorowość pomiędzy Wejherowem a Słupskiem (dalej jednotorowa jest aż do Runowa Pomorskiego), czas jazdy regionalnych pociągów pasażerskich (głównie SKM) znacznie się wydłuża, problematyczny jest też ruch pociągów towarowych. Wjazd pociągu ekspresowego, opóźnionego w stosunku do rozkładu nawet o kilka minut, przejeżdżającego przez małe stacje bez zatrzymań, skutecznie demoluje rozkład jazdy na linii 202. Ostry protest wobec wahań PKP PLK wystosowały już pomorskie samorządy, interweniowała w tej sprawie także była premier Ewa Kopacz. O opinie w tej sprawie postanowiliśmy zapytać dr. Andrzeja Massela, byłego wiceministra transportu, odpowiedzialnego za wdrożenie szeregu udanych liniowych projektów rewitalizacyjnych i modernizacyjnych.

– Linia Nadbałtycka między Trójmiastem a Szczecinem charakteryzuje się dużymi sezonowymi wahaniami ruchu, jak i sporym ruchem aglomeracyjnym w obszarze ciążenia Trójmiasta jak i Szczecina. Biorąc pod uwagę te czynniki, oczywistym jest, że odcinki przylegające do aglomeracji powinny być dwutorowe. Absolutnie bezdyskusyjnie powinien powstać dwutorowy odcinek Wejherowo – Lębork, ze względu na intensywny ruch pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej na tym odcinku – uważa dr Andrzej Massel. Jego zdaniem uzasadniona jest również budowa drugiego toru między Lęborkiem a Słupskiem.

– Wynika to z faktu, że przy niewiele większych kosztach otrzymalibyśmy znaczne poprawienie płynności ruchu. Warunki do przeprowadzenia takich prac są tam sprzyjające, bowiem linia posiada budowle ziemne dla układu dwutorowego. Dlatego relatywnie niewiele trzeba dołożyć do układu z jednym torem, żeby uzyskać zupełnie inną sprawność prowadzenia ruchu. Reasumując – uważam, że linia 202 powinna być na całym planowanym do modernizacji odcinku wykonana w wariancie dwutorowym – powiedział były minister.

29 kwietnia po raz pierwszy jednotorową linią 202 z pasażerami pojadą pociągi Pendolino. Połączą Kołobrzeg z Krakowem. Więcej na ten temat przeczytasz TUTAJ.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Inwestycje liniowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony