Partnerzy serwisu:

Analogowa informacja pasażerska na 26 stacjach. Urządzenia Pragotronu – na dwóch

Witold Urbanowicz 10.03.2019 180

Analogowa informacja pasażerska na 26 stacjach. Urządzenia Pragotronu – na dwóch
fot. MJ
PKP PLK sukcesywnie rozbudowują i wymieniają systemy informacji pasażerskiej. Jak informuje spółka, analogowe systemy występują jeszcze na 26 stacjach i przystankach kolejowych. Urządzenia dostarczone przez czechosłowacką firmę Pragotron, od której wzięła się potoczna nazwa wyświetlaczy klapkowych, działają na dwóch stacjach.
Jednym z efektów modernizacji infrastruktury kolejowej jest także wprowadzenie nowoczesnej elektronicznej informacji pasażerskiej, działającej w oparciu o Centralną Aplikację Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. W wielu przypadkach zastępuje ona tradycyjne i dosyć zróżnicowanie systemy i urządzenia, w tym do niedawna nierozłącznie kojarzone z koleją wyświetlacze klapkowe.

Jak informują PKP PLK, analogowa informacja pasażerska wciąż występuje na 26 przystankach i stacjach. Lista przekazana przez zarządcę infrastruktury obejmuje – w części bądź całości – Warszawę Rembertów, Warszawę Śródmieście, Gniezno, Rybnik, Tarnowskie Góry, Żywiec, Bielsko-Białą, Sosnowiec, Leszno, Olsztyn Główny, Przemyśl Główny, Częstochowę, Kielce, Kraków Główny, Oświęcim, Koluszki, Łódź Kaliską, Oławę, Wrocław Nadodrze, Lublin, Chełm, Lubartów, Lubartów Słowackiego, Lubartów Lipową, Opole Główne, Brzeg (choć do pewnych pozycji – np. lubartowskich przystanków i stacji – można mieć zastrzeżenia). – Producentami tych systemów oprócz firmy Pragotron są m.in.: KZŁ Bydgoszcz Sp. z o.o., Czeska Zbrojovka Brno, Przedsiębiorstwo Produkcji i Montażu Urządzeń Elektrycznych Budownictwa „Elektromontaż Nr 2” w Katowicach i Ledtechnology Sp. z o.o. – mówi Magdalena Janus z biura prasowego PKP PLK.

Prawdziwe Pragotrony tylko dwa

Sporą część urządzeń stanowią wyświetlacze klapkowe czy panelowe, zwane potocznie pragotronami. Miejsc, gdzie zachowały się urządzenia czechosłowackiej firmy, od której wzięła się wspomniana nazwa, jest jednak niewiele. – Systemy firmy Pragotron są na stacjach Łódź Kaliska i Olsztyn Główny (hol dworca – red.) – wskazuje Janus.

System, dostarczany przez ZPA Elektrocas – Pragotron, jest całkowicie mechaniczny. Jak informuje odpowiedzialna za ich utrzymanie spółka PKP Telkol, system oparty jest o szyfrator i tablice dworcowe/ peronowe. W szyfratorze zamontowane są karty kodowe, dzięki którym szyfrator odnajduje tablice na stacji i zmienia status na tablicy. Natomiast same tablice zbudowane są na mechanizmach klapkowych z odpowiednimi literami, liczbami i znakami bądź całymi napisami.

Urządzenia firmy Pragotron zostały zainstalowane na stacji Łódź Kaliska pod koniec lat 80. XX w. Przy czym, co ciekawe, występujący w Łodzi system został przewieziony z Warszawy – wcześniej przez ok. dwie dekady był eksploatowany na stacji Warszawa Zachodnia.

Inne systemy klapkowe

Oczywiście podobne systemy „pragotronowe”, choć dostarczone przez innych producentów, występują też w innych lokalizacjach. Generalnie klapkowe wyświetlacze można podzielić na dwa rodzaje – takie, gdzie jeden napis składa się z wielu klapek z pojedynczymi znakami bądź takie, gdzie na jednej klapce wyklejony jest konkretny napis. To drugie rozwiązanie stosowane jest np. w Oświęcimiu czy Rybniku. W wielu przypadkach dokonano unowocześnienia systemu – przykładowo we wspomnianym Rybniku, gdzie system dostarczała Czeska Zbrojovka Brno, szyfrator został zmodernizowany i jest teraz elektroniczny. Również w Oświęcimiu stosowany jest komputer sterujący, który za pomocą modemu wysyła informacje na konkretne adresy tablic .

Więcej zachowało się wyświetlaczy klapkowych, w których każdy znak znajduje się na oddzielnej klapce. Przeważnie dostarczał je KZŁ Bydgoszcz. Jeden z większych systemów – wybudowany w latach 90. XX w. – występuje na stacji Bielsko-Biała (22 tablice peronowe i jedna zbiorcza). Jak informuje Telkol, sterowanie odbywa się w systemie DOS, za pomocą modemów.

Analogiczne systemy KZŁ-u znajdują się też na stacji Sosnowiec Główny (10 tablic peronowych, pięć tablic tunelowych, trzy odjazdowe i jedna przyjazdowe, zainstalowane w 1999 r.), Gniezno (1996/1997 r.), Leszno (ok. 1995 r. – stacja w trakcie modernizacji), Wrocław Nadodrze (1997 r.) Lublin (przełom 1999/2000 r. – stacja w trakcie modernizacji) czy Chełm (1998 r.).

Tablice dostarczała też włoska firma Solari. System paletowy, złożony z sześciu tablic, znajduje się w budynku dworcowym w Częstochowie. Został zainstalowany w 1996 r. Sterowanie tablicami odbywa się za pomocą serwera z zegarem cyfrowym oraz współpracującej z nim jednostki PC, w której umieszczony jest program obsługi.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony