Partnerzy serwisu:

AMP i Moris chcą zacieśnić współpracę. Odbiorcy szyn zaniepokojeni

Roman Czubiński 19.10.2021 2,1k

AMP i Moris chcą zacieśnić współpracę. Odbiorcy szyn zaniepokojeni
fot. ArcelorMittal
Dwaj silni na polskim rynku dostawcy stali zamierzają utworzyć spółkę joint venture. Mowa o ArcelorMittal Poland i chorzowskiej firmie Moris. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie antymonopolowe – informuje „Puls Biznesu”.
Jednym z motywów planowanego przedsięwzięcia jest fakt posiadania przez Moris zgrzewalni szyn, której brak w zakładach ArcelorMittal. Aby dostarczać szyny o długości 360 m – wymagane w przypadku modernizacji linii do prędkości co najmniej 160 km/h – koncern hutniczy musi dostarczać je właśnie do zakładów Morisa, w których dostarczane elementy 120-metrowe są łączone po 3 sztuki. Moris dysponuje też infrastrukturą niezbędną do składowania takich szyn oraz taborem i personelem do ich transportu.

Na razie UOKiK rozesłał do klientów obu firm ankiety w sprawie ich opinii na temat planowanego powołania wspólnego przedsiębiorstwa. Mają one zweryfikować przedstawione przez samych zainteresowanych dane na temat wpływu na rynek i konkurencję.

Część odbiorców wyraża niepokój. Cytowany przez PB prezes Trakcji Marcin Lewandowski twierdzi, że skutkiem powołania joint venture może być monopolizacja rynku i wzrost cen, którego ostateczne konsekwencje poniesie zamawiający. Jednym z proponowanych przez niego rozwiązań jest usprawnienie i przyspieszenie procesu certyfikacji, które ułatwiłoby kupowanie szyn i innych produktów stalowych z innych źródeł. Według części ekspertów bez tego konkurowanie z nowo powstałą spółką AMP i Morisa może okazać się utrudnione. Innym, choć z pewnością czasochłonnym wyjściem byłaby budowa w Polsce nowej, niezależnej od obu podmiotów zgrzewalni szyn.

Rzeczniczka AMP Marzena Rogozik, której wypowiedź przytoczono w PB, twierdzi, że obawy firm budowanych nie mają podstaw, ponieważ pozyskiwanie szyn jest możliwe w ramach wspólnego rynku europejskiego, a także poza Europą. Przedstawiciele rynku odpowiadają, że transport szyn 360-metrowych z zagranicy byłby skomplikowanym logistycznie przedsięwzięciem, którego możliwość wymaga dopiero przeanalizowania. Krótsze szyny i tak musiałyby zaś być zgrzewane właśnie w zakładach Morisa.
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony