Partnerzy serwisu:

Alstom przebudował pociąg spalinowy na hybrydę

Przemysław Farsewicz 21.02.2022 2,2k

arrow
arrow
Alstom przebudował pociąg spalinowy na hybrydę
Alstom przebudował pociąg spalinowy na hybrydę
Alstom przebudował pociąg spalinowy na hybrydę
Alstom przebudował pociąg spalinowy na hybrydę
Alstom przebudował pociąg spalinowy na hybrydę
Alstom przebudował pociąg spalinowy na hybrydę
Alstom przebudował pociąg spalinowy na hybrydę
Alstom przebudował pociąg spalinowy na hybrydę
Alstom przebudował pociąg spalinowy na hybrydę
Alstom przebudował pociąg spalinowy na hybrydę
SNCF Voyageurs i Alstom zaprezentowały wspólnie pierwszy francuski pociąg spalinowo-elektryczny, który powstał z przebudowanego składu spalinowego. Wcześniej przez rok trwało dostosowywanie pociągu do nowych rozwiązań, zaś osiem miesięcy jego testowanie. Hybrydyzacją kolejnych składów zainteresowane są cztery francuskie regiony – Oksytanii, Grand-Est, Nowej Akwitanii i Regionu Centralnego-Doliny Loary.
Alstom chwali się, że zaprezentowany pociąg jest pierwszym projektem „hybrydyzacji” we Francji. Projekt został zapoczątkowany w 2018 r. przez grupę SNCF i Alstom, przy udziale finansowym regionów Oksytanii, Grand-Est, Nowej Akwitanii i Regionu Centralnego-Doliny Loary. Ponadto Oksytania udostępniła pociąg spalinowy z serii Régiolis z własnej floty do realizacji całego planu. Celem projektu jest zmniejszenie zużycia energii i emisji gazów cieplarnianych. Wdrożenie przeprowadzono w zakładach w Reichshoffen.

Przebudowa składu spalinowego w hybrydowy

Tzw. hybrydyzacja pociągu polegała na zastąpieniu połowy silników diesla systemami magazynowania energii złożonymi z akumulatorów litowo-jonowych. Pociąg został również tymczasowo wyposażony w wagon diagnostyczny i czujniki do pomiaru przepływów energii w pociągu.

Wyposażony w dwa systemy magazynowania energii i wagon diagnostyczny skład rozpoczął w 2021 roku pierwsze testy. W Reichshoffen sprawdzano tryb trakcji hybrydowej przy prędkości 60 km/h. Testy były następnie kontynuowane w centrum testowym Velim w Czechach, przy prędkości do 160 km/h, gdzie system uzyskiwał certyfikację.

Astom poinformował, że testy wykazały, że pociąg działał zgodnie z oczekiwaniami. – Efektywność rekuperacji energii podczas hamowania, która służy do ładowania akumulatorów, jest bardzo wysoka i przekracza 90 proc., co pozwala na oszczędność energii nawet do 20 proc., w zależności od trasy – czytamy z zaprezentowanych wniosków.

Zdaniem producenta, tryb bezemisyjny pozwala na jazdę pociągu bez użycia silników spalinowych przy zasięgu około 20 kilometrów. Alstom zaznacza, że funkcja ta będzie testowana przede wszystkim na obszarach miejskich, co pozwoli zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza. – Hybrydowy pociąg regionalny będzie miał taką samą autonomię na niezelektryfikowanych liniach, jak dwutrybowa wersja spalinowo-elektryczna, do 1000 km – podaje Alstom.

– Próby pierwszego pociągu hybrydowego Régiolis pokazują, że hybrydyzacja pociągów z silnikiem Diesla jest realnym rozwiązaniem, zarówno pod względem technicznym jak i ekonomicznym. Pozwoli to zmniejszyć zużycie energii i emisję gazów cieplarnianych. Alstom jest szczególnie dumny z tego, że wraz z SNCF i francuskimi regionami przyczynia się do czystszej i bardziej zrównoważonej mobilności – mówi Jean-Baptiste Eymeoud, prezes francuskiego Alstomu.

– W walce, którą toczymy w imieniu regionów o dekarbonizację transportu kolejowego, zdecydowaliśmy się zainwestować w pociągi hybrydowe, które są użytecznym rozwiązaniem pozwalającym na skuteczne i szybkie ograniczenie emisji CO2. Oprócz wodoru i biopaliwa, pociągi hybrydowe zajmują należne miejsce w gamie technologii, na które liczymy w naszym programie Planeter, aby odejść od oleju napędowego – mówi z kolei Christophe Fanichet , dyrektor generalny SNCF Voyageurs.

Następne kroki

Pierwszy hybrydowy pociąg regionalny wkrótce opuści zakład w Reichshoffen, aby rozpocząć ostatnią fazę testów na francuskiej krajowej sieci kolejowej. Te końcowe testy umożliwią SNCF Voyageurs sfinalizowanie dokumentacji, która zostanie przedstawiona Zakładowi Bezpieczeństwa Kolei Publicznych (EPSF) w celu uzyskania niezbędnych zezwoleń na wykorzystanie pojazdu w działalności komercyjnej.

Czas ten zostanie również wykorzystywany przez SNCF Voyageurs do przeszkolenia personelu do obsługi prototypowego pociągu. Testy z pasażerami na trasach we wszystkich partnerskich regionach mają się rozpocząć w drugim kwartale 2023 r. Następnie każdy z samorządów będzie mógł podjąć oddzielnie decyzję o wdrożeniu hybrydowego rozwiązania we własnej flocie Régiolis.

– Prezentujemy pierwszy pociąg hybrydowy, który będzie jeździł na francuskiej sieci kolejowej. Umiejętności zespołów technicznych SNCF i Alstomu umożliwiły sprostanie wyzwaniu integracji innowacyjnych rozwiązań trakcyjnych z istniejącym wyposażeniem, torując tym samym drogę do dekarbonizacji pociągów regionalnych. Aby zaoferować regionom inne alternatywy dla oleju napędowego do 2024 lub 2025 roku, pracujemy również nad innymi rozwiązaniami, takimi jak pociągi zasilane wodorem i bateriami, a także częściowa elektryfikacja linii – mówi Carole Desnost , dyrektor ds. technologii Grupy SNCF w wydziale Innowacji i projektów.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony