Partnerzy serwisu:

Alstom Konstal podwoił moce produkcyjne. Aluminiowy lider

Jakub Madrjas 26.11.2020 3,1k

arrow
arrow
Alstom Konstal podwoił moce produkcyjne. Aluminiowy lider
Fot. JM
Alstom Konstal podwoił moce produkcyjne. Aluminiowy lider
Alstom Konstal podwoił moce produkcyjne. Aluminiowy lider
Alstom Konstal podwoił moce produkcyjne. Aluminiowy lider
Alstom Konstal podwoił moce produkcyjne. Aluminiowy lider
Alstom Konstal podwoił moce produkcyjne. Aluminiowy lider
Alstom Konstal podwoił moce produkcyjne. Aluminiowy lider
W chorzowskiej fabryce Alstom Konstal przez ostatnie lata zaszły ogromne zmiany. Nie chodzi tylko o rozbudowę – fabryka gruntownie się unowocześniła, stając się jednym z najważniejszych obiektów koncernu w Europie.
Ze wszystkich sześciu lokalizacji zakładów Alstomu w Polsce największym i najważniejszym jest położony w Chorzowie Alstom Konstal. Zakład zwiedzaliśmy razem z jego dyrektorem, Pawłem Siwkiem. Obecnie zakład realizuje aż 19 projektów – w stu procentach skierowanych na eksport. Współpraca międzynarodowa w ramach koncernu jest bardzo intensywna i jak mówi dyrektor Siwek, obejmuje właściwie wszystkie fabryki Alstom; to nie tylko dostawy części, ale także intensywny transfer technologii.

W ostatnich latach zakład przeszedł bardzo intensywny rozwój, co najlepiej obrazują liczby: od 2016 roku Konstal podwoił moce produkcyjne z 1 miliona do 2 milionów roboczogodzin. Wydajność wzrosła z 30 do 40 pudeł pojazdów. Powierzchnia hal zwiększyła się z 65 tys. m2 do 90 tys. m2.Na przestrzeni ostatnich czterech lat zainwestowano w produkcję około 100 mln euro. Równie ważne zmiany zaszły też w organizacji – zakład stał się jednostką wiodącą, co oznacza że prowadzi własne projekty.

– Rozwinęliśmy nasze kompetencje w takich obszarach jak konstrukcje, przygotowanie techniczne produkcji i zarządzanie projektami. Rozpoczęliśmy też produkcję dla naszych firm siostrzanych w zakresie wyposażenia wstępnego pociągów regionalnych. Rozbudowaliśmy tory do testów; mamy w tej chwili siedem torów statycznych i jeden tor dynamiczny, o długości 700 m. Niezbędne było również dobudowanie połączenia do PKP, ponieważ teraz, kiedy produkujemy pociągi regionalne, nie wysyłamy ich już ciężarówkami, tylko dostarczamy po torach. Uzyskaliśmy też ważne certyfikaty, w tym DIN 6701 który był potrzebny, by wejść z produktami na rynek niemiecki i holenderski – wylicza dyrektor Siwek.

Największym z realizowanych w Alstom Konstal projektów jest obecnie produkcja pociągów Coradia Stream dla klientów z Włoch i Holandii – przygotowanie jej pochłonęło aż 60 mln euro. To aluminiowy pociąg regionalny, który jest flagowym produktem Alstomu. Zamówienie obejmuje łącznie 99 pociągów dla Kolei Holenderskich Nederlandse Spoorwegen w trzech konfiguracjach − ośmiowagonowej i pięciowagonowej dla ruchu w Holandii oraz ośmiowagonowej trójsystemowej, które będą kursować między Holandią a Belgią.

To kolejne, po pojazdach metra, pociągi aluminiowe produkowane w Chorzowie; tym razem o przeznaczeniu regionalnym. W ten sposób Konstal stał się największym centrum (w nomenklaturze koncernu - center of excellence) budowy pudeł aluminiowych, ale w dalszym ciągu produkuje też pociągi stalowe. Te zmiany też obrazują liczby – udział produkcji aluminiowej w Konstalu wzrósł od 2016 roku z 2% do 23%. Podwoił się udział montażu wyposażenia – to właśnie w tych obszarach fabryka rozwinęła się najbardziej. Jednocześnie trwa jej unowocześnianie – powstają zamknięte malarnie, stanowiska półautomatycznego spawania czy automatyczne obrabianie. Jednym z najnowszych nabytków jest wieloosiowy robot spawalniczy.

Więcej informacji oraz rozmowa z dyr. Pawłem Siwikiem będzie można znaleźć w następnym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy". Zachęcamy do prenumeraty!
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony