Alstom blisko ogromnego kontraktu na lokomotywy dla Ukrainy. Francja gwarantuje finansowanie
Jakub Madrjas ⚫ 13.05.2021 ⚫
6k

fot. Alstom
Dziś podpisano ukraińsko-francuskie porozumienie międzyrządowe na zakup lokomotyw towarowych dla Kolei Ukraińskich Ukrzaliznycia. Według nieoficjalnych informacji, do których dotarł "Rynek Kolejowy", chodzi nawet o 2,4 mld euro za dostawę 130 lokomotyw wraz z ich utrzymaniem.
Przedstawiciele rządów Francji i Ukrainy z premierem Denysem Szmyhalem na czele podpisali dziś umowę ramową na modernizację floty lokomotyw elektrycznych Ukrzaliznyci. Wstępnie szacuje się, że UZ zakupią aż 130 elektrycznych lokomotyw towarowych. Według nieoficjalnych informacji "Rynku Kolejowego", w ramy kontraktu wejdzie utrzymanie taboru, a jego wartość osiągnie nawet o 2,4 mld euro.
– W Alstomie postrzegamy podpisanie ukraińsko-francuskiego porozumienie międzyrządowego na zakup lokomotyw towarowych jako ważny krok w kierunku zaopatrzenia Ukrainy w nowoczesne elektryczne lokomotywy. Doceniamy duży potencjał ukraińskiego rynku i jesteśmy gotowi uczestniczyć w rozwoju ukraińskiej infrastruktury kolejowej. Alstom oferuje doświadczenie, wiedzę i lokalizację produkcji – mówi prezes Alstomu Henri Poupart-Lafarge.
Duża część produkcji i utrzymania na Ukrainie
Alstom planuje zaoferować Ukrzaliznyci dwuczłonowe lokomotywy Prima T8, które mogą prowadzić pociągi o masie do 9 000 ton brutto i poruszać się z prędkością maksymalną 120 km/h; jest to zgodne z ustaleniami technicznymi zawartymi z producentem już w 2018 roku. Część lokomotyw będzie dwusystemowa, z zasilaniem 3 kV DC i 25 kV AC.
Podobne elektrowozy budowane są w Kazachstanie na rynek miejscowy i azerbejdżański, w związku z czym na Ukrainie powstały obawy, że to właśnie kazachska fabryka w Nur-Sułtan (d. Astana) zostanie producentem. Jak jednak poinformował "Rynek Kolejowy" Alstom, producent przewiduje lokalizację produkcji we Francji z dużym udziałem ukraińskim – do 35% – a także lokalizację usług utrzymania. – Oceniamy, że dzięki temu projektowi powstanie lub zostanie utrzymanych 7000 miejsc pracy na Ukrainie, zwiększy się panel dostawców, nastąpi transfer wiedzy, skorzystają na tym zarówno rynek ukraiński, jak i ukraińskie rynki eksportowe – powiedział prezes Alstomu Henri Poupart-Lafarge.
Rząd francuski bardzo wspomógł producenta taboru
Kluczową sprawą jest finansowanie inwestycji. Jak dowiedział się "RK", Alstom przedstawił wspólną ofertę z francuskim Skarbem Państwa i grupą banków pod przewodnictwem Deutsche Bank, pokrywającą 100% wartości inwestycji. Zawiera ona stałą, niską ratę, 19-letni okres spłaty i 3 lata karencji.
Ukrzaliznycia podała, że do 2025 r. planuje kupić co najmniej 50 lokomotyw elektrycznych do przewozu towarów, a do 2033 r. kolejne 265 lokomotyw.
– W Alstomie postrzegamy podpisanie ukraińsko-francuskiego porozumienie międzyrządowego na zakup lokomotyw towarowych jako ważny krok w kierunku zaopatrzenia Ukrainy w nowoczesne elektryczne lokomotywy. Doceniamy duży potencjał ukraińskiego rynku i jesteśmy gotowi uczestniczyć w rozwoju ukraińskiej infrastruktury kolejowej. Alstom oferuje doświadczenie, wiedzę i lokalizację produkcji – mówi prezes Alstomu Henri Poupart-Lafarge.
Duża część produkcji i utrzymania na Ukrainie
Alstom planuje zaoferować Ukrzaliznyci dwuczłonowe lokomotywy Prima T8, które mogą prowadzić pociągi o masie do 9 000 ton brutto i poruszać się z prędkością maksymalną 120 km/h; jest to zgodne z ustaleniami technicznymi zawartymi z producentem już w 2018 roku. Część lokomotyw będzie dwusystemowa, z zasilaniem 3 kV DC i 25 kV AC.
Podobne elektrowozy budowane są w Kazachstanie na rynek miejscowy i azerbejdżański, w związku z czym na Ukrainie powstały obawy, że to właśnie kazachska fabryka w Nur-Sułtan (d. Astana) zostanie producentem. Jak jednak poinformował "Rynek Kolejowy" Alstom, producent przewiduje lokalizację produkcji we Francji z dużym udziałem ukraińskim – do 35% – a także lokalizację usług utrzymania. – Oceniamy, że dzięki temu projektowi powstanie lub zostanie utrzymanych 7000 miejsc pracy na Ukrainie, zwiększy się panel dostawców, nastąpi transfer wiedzy, skorzystają na tym zarówno rynek ukraiński, jak i ukraińskie rynki eksportowe – powiedział prezes Alstomu Henri Poupart-Lafarge.
Rząd francuski bardzo wspomógł producenta taboru
Kluczową sprawą jest finansowanie inwestycji. Jak dowiedział się "RK", Alstom przedstawił wspólną ofertę z francuskim Skarbem Państwa i grupą banków pod przewodnictwem Deutsche Bank, pokrywającą 100% wartości inwestycji. Zawiera ona stałą, niską ratę, 19-letni okres spłaty i 3 lata karencji.
Ukrzaliznycia podała, że do 2025 r. planuje kupić co najmniej 50 lokomotyw elektrycznych do przewozu towarów, a do 2033 r. kolejne 265 lokomotyw.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |