Allrail: Podwójne standardy UTK w kwestii otwartego dostępu
inf. pras ⚫ 23.03.2023 ⚫
2,2k

zdjęcie ilustracyjnefot. Budimex
- Po raz kolejny państwowe pociągi komercyjne PKP Intercity nie zagrażają pociągom dotowanym, natomiast podobne, mniej liczne pociągi przewoźników komercyjnych stanowią zagrożenie wręcz niewyobrażalne - komentuje decyzje Urzędu Transportu Kolejowego europejskie stowarzyszenie prywatnych przewoźników kolejowych Allrail.
Jak przypomina AllRail,10 czerwca 2022 u Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego zostało złożonych 14 powiadomień o nowych usługach komercyjnych, które mają być prowadzone przez przewoźnika świadczącego równocześnie głównie przewozy o charakterze służby publicznej (PSO).
AllRail: Komercyjne przewozy PKP Intercity są inaczej traktowane
Do połowy marca 2023, Urząd opublikował łącznie 11 decyzji wraz z najważniejszą z całego pakietu wniosków. Ostatnia decyzja dotycząca połączeń w relacji Kołobrzeg–Przemyśl Główny–Kołobrzeg jest zdaniem AllRail szczególna, bowiem dotyczy zawoalowanej przez przewoźnika, najbardziej lukratywnej na polskim rynku kolejowym trasy Gdynia Główna - Kraków Główny - Gdynia Główna, na której PKP Intercity uzyskało możliwość prowadzenia 16 par pociągów. Jak czytamy w oświadczeniu, "po raz kolejny państwowe pociągi komercyjne PKP Intercity nie zagrażają pociągom dotowanym, natomiast podobne, mniej liczne pociągi przewoźników komercyjnych stanowią zagrożenie wręcz niewyobrażalne".
Włączając wydane decyzje z wcześniejszych postępowań, komercyjna oferta przewoźnika dalekobieżnego PKP Intercity ma zawierać:
W czerwcu 2021 roku RegioJet zawnioskował o 9 par pociągów w tej samej, intratnej relacji Kraków-Warszawa-Trójmiasto. Decyzją Prezesa UTK przewoźnikowi odmówiono przyznania otwartego dostępu argumentując to domniemanym wpływem na połączenia dotowane PKP Intercity oraz rzekomymi problemami z przepustowością.
Jak podkreśla AllRail, zdaniem UTK kilkanaście par komercyjnych pociągów PKP Intercity na tej trasie nie zagraża pociągom dotowanym, "natomiast dziwnym trafem 9 par pociągów innego przewoźnika stanowi zagrożenie wręcz niewyobrażalne. Co więcej, UTK nie wydał nawet decyzji o dostępie ograniczonym, co pośrednio oznacza, że nawet 1 para pociągów RegioJet w tej relacji byłaby przez Urząd uznana za zagrożenie". - Te twarde dane nie wymagają dalszego komentarza odnośnie równego traktowania przez organ regulacyjny podmiotów wnioskujących o otwarty dostęp w Polsce - czytamy.
Przepustowość tym razem nie była problemem...
Kolejną kwestią wartą zdaniem stowarzyszenia analizy jest wspomniana przepustowość, której dostępność zdaniem UTK w oparciu o analizy zarządcy infrastruktury PKP PLK jest ograniczona lub prawie zupełnie wyczerpana. - W decyzji odmownej dla RegioJet można znaleźć opinie PKP PLK wskazujące, iż na odcinkach objętych pracami modernizacyjnymi takich jak Warszawa Zach. – Warszawa Centralna wykorzystanie zdolności przepustowej dochodzi do 100%. Czynnik ten jest jednym z powodów odrzucenia wniosku RegioJet. Niemniej, 100% wykorzystanej przepustowości nie stanowi już problemów dla pociągów komercyjnych PKP Intercity jadących w relacji Kraków-Warszawa-Trójmiasto właśnie przez Warszawę Centralną. Wątku braku przepustowości UTK oraz PKP PLK już nie podejmują - punktuje AllRail i podsumowuje:
- AllRail już wielokrotnie zwracał uwagę na nierówne traktowanie pasażerskich przewoźników w Polsce. Kolejne decyzje UTK dostarczają dalszych dowodów na potwierdzenie tezy o podwójnych standardach stosowanych w stosunku do przewoźników. Zaprezentowane powyżej zagadnienia dokumentujące hipokryzję regulatora przewozów kolejowych dołączają do litanii wcześniejszych zastrzeżeń – od przedłużania procedur otwartodostępowych do kilku lat, po wykorzystywanie nielicznych, nieznaczących decyzji pozytywnych jako dowód na otwarcie polskiego rynku – podsumowuje Brooks.
Uzupełnienie
Warto uzupełnić, że jak tłumaczył wielokrotnie UTK, wspomniana procedura badania równowagi ekonomicznej odbywa się wyłącznie na wniosek któregoś z uprawnionych podmiotów. Dobór podmiotów, które mogą wystąpić o badanie jest w polskim prawie (organizator przewozów lub operator) taki, że w przypadku wniosków PKP Intercity nikt nie jest zainteresowany takim badaniem - musiałoby ministerstwo infrastruktury lub PKP Intercity, czyli dwie strony tej samej umowy (ew. samorząd).
Procedura badania równowagi ekonomicznej nie jest wymogiem unijnym - jej stosowanie to wybór krajów członkowskich, (z którego znaczna część zrezygnowała). W Polsce jednak nie są prowadzone prace legislacyjne nad zmianą tej formuły, a UTK każdorazowo podkreśla, że wypełnia obowiązujące przepisy.
AllRail: Komercyjne przewozy PKP Intercity są inaczej traktowane
Do połowy marca 2023, Urząd opublikował łącznie 11 decyzji wraz z najważniejszą z całego pakietu wniosków. Ostatnia decyzja dotycząca połączeń w relacji Kołobrzeg–Przemyśl Główny–Kołobrzeg jest zdaniem AllRail szczególna, bowiem dotyczy zawoalowanej przez przewoźnika, najbardziej lukratywnej na polskim rynku kolejowym trasy Gdynia Główna - Kraków Główny - Gdynia Główna, na której PKP Intercity uzyskało możliwość prowadzenia 16 par pociągów. Jak czytamy w oświadczeniu, "po raz kolejny państwowe pociągi komercyjne PKP Intercity nie zagrażają pociągom dotowanym, natomiast podobne, mniej liczne pociągi przewoźników komercyjnych stanowią zagrożenie wręcz niewyobrażalne".
Włączając wydane decyzje z wcześniejszych postępowań, komercyjna oferta przewoźnika dalekobieżnego PKP Intercity ma zawierać:
- 6 par pociągów w relacji Gdynia Główna - Kraków Główny - Gdynia Główna,
- 11 par pociągów w relacji Warszawa Wsch. - Kraków Główny - Warszawa Wsch.,
- 5 par pociągów sezonowych w relacji Warszawa Zach. - Gdynia Główna - Warszawa Zach.,
- 17 par pociągów pomiędzy Warszawą a Krakowem,
- 6 par pociągów całorocznych i 5 par sezonowych między Warszawą a Trójmiastem.
W czerwcu 2021 roku RegioJet zawnioskował o 9 par pociągów w tej samej, intratnej relacji Kraków-Warszawa-Trójmiasto. Decyzją Prezesa UTK przewoźnikowi odmówiono przyznania otwartego dostępu argumentując to domniemanym wpływem na połączenia dotowane PKP Intercity oraz rzekomymi problemami z przepustowością.
Jak podkreśla AllRail, zdaniem UTK kilkanaście par komercyjnych pociągów PKP Intercity na tej trasie nie zagraża pociągom dotowanym, "natomiast dziwnym trafem 9 par pociągów innego przewoźnika stanowi zagrożenie wręcz niewyobrażalne. Co więcej, UTK nie wydał nawet decyzji o dostępie ograniczonym, co pośrednio oznacza, że nawet 1 para pociągów RegioJet w tej relacji byłaby przez Urząd uznana za zagrożenie". - Te twarde dane nie wymagają dalszego komentarza odnośnie równego traktowania przez organ regulacyjny podmiotów wnioskujących o otwarty dostęp w Polsce - czytamy.
Przepustowość tym razem nie była problemem...
Kolejną kwestią wartą zdaniem stowarzyszenia analizy jest wspomniana przepustowość, której dostępność zdaniem UTK w oparciu o analizy zarządcy infrastruktury PKP PLK jest ograniczona lub prawie zupełnie wyczerpana. - W decyzji odmownej dla RegioJet można znaleźć opinie PKP PLK wskazujące, iż na odcinkach objętych pracami modernizacyjnymi takich jak Warszawa Zach. – Warszawa Centralna wykorzystanie zdolności przepustowej dochodzi do 100%. Czynnik ten jest jednym z powodów odrzucenia wniosku RegioJet. Niemniej, 100% wykorzystanej przepustowości nie stanowi już problemów dla pociągów komercyjnych PKP Intercity jadących w relacji Kraków-Warszawa-Trójmiasto właśnie przez Warszawę Centralną. Wątku braku przepustowości UTK oraz PKP PLK już nie podejmują - punktuje AllRail i podsumowuje:
- dla 9 par nowych pociągów RegioJet w relacji Gdynia Główna - Kraków Główny - Gdynia Główna przepustowości nie ma,
- dla 17 par (i 5 par sezonowych) nowych pociągów PKP Intercity w relacji Gdynia Główna - Kraków Główny - Gdynia Główna przepustowość jest.
- AllRail już wielokrotnie zwracał uwagę na nierówne traktowanie pasażerskich przewoźników w Polsce. Kolejne decyzje UTK dostarczają dalszych dowodów na potwierdzenie tezy o podwójnych standardach stosowanych w stosunku do przewoźników. Zaprezentowane powyżej zagadnienia dokumentujące hipokryzję regulatora przewozów kolejowych dołączają do litanii wcześniejszych zastrzeżeń – od przedłużania procedur otwartodostępowych do kilku lat, po wykorzystywanie nielicznych, nieznaczących decyzji pozytywnych jako dowód na otwarcie polskiego rynku – podsumowuje Brooks.
Uzupełnienie
Warto uzupełnić, że jak tłumaczył wielokrotnie UTK, wspomniana procedura badania równowagi ekonomicznej odbywa się wyłącznie na wniosek któregoś z uprawnionych podmiotów. Dobór podmiotów, które mogą wystąpić o badanie jest w polskim prawie (organizator przewozów lub operator) taki, że w przypadku wniosków PKP Intercity nikt nie jest zainteresowany takim badaniem - musiałoby ministerstwo infrastruktury lub PKP Intercity, czyli dwie strony tej samej umowy (ew. samorząd).
Procedura badania równowagi ekonomicznej nie jest wymogiem unijnym - jej stosowanie to wybór krajów członkowskich, (z którego znaczna część zrezygnowała). W Polsce jednak nie są prowadzone prace legislacyjne nad zmianą tej formuły, a UTK każdorazowo podkreśla, że wypełnia obowiązujące przepisy.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |