Partnerzy serwisu:

AllRail: Podejrzany przetarg na operatora połączeń regionalnych

inf. pras. oprac. jm 14.08.2019 16

AllRail: Podejrzany przetarg na operatora połączeń regionalnych
Pociąg ZSSK w ŻylinieFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Stowarzyszenie AllRail uważa, że przetarg na obsługę połączeń Žilina – Rajec na Słowacji został rozpisany z myślą o konkretnym zwycięzcy.
Jak pisze stowarzyszenie prywatnych przewoźników AllRail, według szacunków konkurencyjne przetargi na dotowane usługi kolejowe w Unii Europejskiej prowadzą do 20-30% oszczędności dla podatników. Takie oszczędności można następnie zainwestować w inne projekty, które pomogą uczynić kolej bardziej atrakcyjną. Dlatego też stowarzyszenie pilnie przygląda się przetargom, w którym mogą startować prywatni operatorzy.

Obiekcje AllRail wzbudził niedawno ogłoszony przetarg na obsługę linii kolejowej Žilina-Rajec na Słowacji. Jak czytamy, ogłoszenie zostało opublikowane w ubiegłym tygodniu, 7 sierpnia 2019 roku, a szczegóły zostały opublikowane na stronie internetowej słowackiego Ministerstwa Transportu. Są one jednak tylko w języku słowackim, co oznacza, że operatorzy ze znajomością języka słowackiego mają przewagę konkurencyjną. Tymczasem na oficjalnym portalu Unii Europejskiej poświęconym przetargom publicznym – TED – brakuje szczegółów, które zostaną opublikowane dopiero za 1-2 tygodnie, co oznacza, że inni operatorzy w całej Europie będą musieli poczekać.

Dlaczego harmonogram przetargu jest tak ważny? Jak tłumaczy AllRail, inni operatorzy potrzebują nie tylko czasu na przygotowanie zgłoszenia, ale – zakładając, że nowy operator wygra kontrakt – potrzebują przede wszystkim czasu na przygotowania (organizację taboru kolejowego, rekrutację personelu itp.) Na przykład na początku sierpnia 2019 r. Bawaria w Niemczech również ogłosiła nowy harmonogram przetargów na TED; zwycięski operator przejmie obowiązki w grudniu 2023 r. Tymczasem na Słowacji umowa zacznie obowiązywać już od 1 lutego 2020 roku. – To o wiele za mało czasu, szczególnie w porównaniu z Bawarią – podkreśla stowarzyszenie.

Nowy operator będzie miał tylko 2-3 miesiące na wszystkie przygotowania. W związku z tym przetarg ma zdaniem AllRail na uwadze konkretnego zwycięzcę – obecnego operatora, który ma już wszystko na swoim miejscu, czyli państwowe koleje ZSSK. – Protekcjonizm przebrany za konkurencyjny przetarg podważa zarówno Jednolity Europejski Obszar Kolejowy, jak i czwarty pakiet kolejowy UE. Będziemy przesyłać nasze zastrzeżenia zarówno do Ministerstwa Transportu, jak i zainteresowanych stron z UE – informuje sekretarz generalny AllRail Nick Brooks. Jak dodaje, zaledwie dwa tygodnie temu słowacki Urząd Antymonopolowy nałożył na operatora zasiedziałego ZSSK Cargo miliony euro grzywny za nadużywanie pozycji dominującej w sektorze kolejowych przewozów towarowych. – Teraz wzywamy ten sam urząd do zbadania tego nowego przetargu – podsumowuje.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Przetargi
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony