Partnerzy serwisu:

Niemcy dotują DB, zamiast liberalizować rynek? Flixtrain rozważa skargę do ETS

Roman Czubiński 27.07.2020 49

Niemcy dotują DB, zamiast liberalizować rynek? Flixtrain rozważa skargę do ETS
fot. DB
Udzielone DB państwowe finansowanie dla zakupu taboru dużych prędkości przyczyni się do utrwalenia obecnej struktury rynku. Konkurowanie z dominującym graczem stanie się jeszcze bardziej utrudnione – ostrzega przewodniczący stowarzyszenia europejskich niezależnych przewoźników pasażerskich AllRail. W jego opinii Niemcy tracą w ten sposób dobrą okazję do otwarcia rynku przewozów dalekobieżnych.
Niemiecki państwowy przewoźnik Deutsche Bahn może dziś pochwalić się udziałem w rynku kolejowych przewozów dalekobieżnych na poziomie 99%. Niedawno potentat poinformował o planach pozyskania 30 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych dużej prędkości ICE3 produkcji Siemensa. Ich zakup – motywowany chęcią pozyskania nowych pasażerów, których kolej straciła z powodu pandemii COVID-19 – ma kosztować państwową spółkę około miliarda euro.

Jak przekonuje sekretarz generalny AllRail Nick Brooks, sam proces odnowy taboru jest zjawiskiem pozytywnym. Zastrzeżenia budzi natomiast sposób finansowania zakupu. – W obecnej sytuacji doprowadzi on do dalszego wzmocnienia dominującej pozycji DB w sektorze, zamykając rynek dla konkurencyjnych podmiotów – twierdzi Brooks. Jak przypomina, obecność na rynku jednego przewoźnika tak zdecydowanie górującego nad pozostałymi prowadzi do niewydolności finansowej, a ta z kolei oznacza wyższe dotacje publiczne i droższe bilety. Ostateczną konsekwencją jest odpływ klientów od kolei do bardziej szkodliwych ekologicznie środków transportu (samolotów i samochodów). – W efekcie szkodę poniosą zarówno pasażerowie, jak i podatnicy, a także środowisko naturalne – argumentuje przedstawiciel AllRail.

Zwraca jednocześnie uwagę, że niemiecki rząd nie po raz pierwszy wykorzystuje pretekst do stosowania protekcjonizmu: w ubiegłym roku, powołując się na walkę z globalnym ociepleniem i ograniczanie transportowych emisji dwutlenku węgla, zapowiedziano dokapitalizowanie DB do 2030 r. kwotą 11 mld euro. W roku bieżącym przewoźnik otrzymał natomiast rządowe wsparcie w wysokości 5 mld euro, przeznaczone na walkę ze skutkami pandemii (jak pisaliśmy, zarząd DB oczekiwał nawet 10 miliardów).

Włosi udzieli pomocy wszystkim


Brooks zwraca uwagę, że konkurujący z DB przewoźnicy prywatni nie mogą liczyć na tak hojnych sponsorów. Koszty funkcjonowania ich pociągów komercyjnych, w tym – wydatki na zakup i utrzymanie taboru, muszą być pokrywane zyskami ze sprzedaży biletów. – Decyzja o dofinansowaniu zakupu taboru dla DB zniechęci więc prywatnych operatorów do dalszego inwestowania w działalność przewozową – ostrzega przewodniczący AllRail.

Jako wzór rozwiązywania problemów spowodowanych przez pandemię sekretarz generalny stowarzyszenia przywołuje Włochy, w których państwową pomoc otrzymali po równo operatorzy państwowi oraz prywatni. – Niemcy tracą sposobność otwarcia rynku długodystansowych kolejowych przewozów pasażerskich. Gdyby państwowa pomoc – zarówno w związku ze zmianami klimatu, jak i z pandemią – była przydzielana bez dyskryminacji prywatnych przewoźników, zapewne ci ostatni również byliby w stanie zainwestować w nowy tabor – podsumowuje Brooks.

Flixtrain protestuje


Jak się okazuje, jeden z członków AllRail - operujący w Niemczech FilxTrain - zaczyna już oficjalnie działać w tej sprawie. Prywatny przewoźnik zwrócił się do komisarz UE ds. Konkurencji Margrethe Vestager z żądaniem nałożenia warunków na miliardową pomoc federalną dla Deutsche Bahn i rozważa skargę przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości - czytamy w dzienniku Handelsblatt.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony