Partnerzy serwisu:

AllRail: Jak wesprzeć kolej w dobie pandemii?

Roman Czubiński 13.04.2020 17

AllRail: Jak wesprzeć kolej w dobie pandemii?
fot. Stefan Wohlfahrt
Aby zapewnić nowym przewoźnikom przetrwanie trudnego dla całej branży okresu pandemii, władze państwowe powinny niezwłocznie zwolnić wszystkich pasażerskich przewoźników kolejowych z kosztów stałych oraz podatków i zapewnić im płynność finansową – wzywa stowarzyszenie europejskich niezależnych przewoźników pasażerskich AllRail. Wsparcie takie powinno być dostępne dla wszystkich operatorów niezależnie od ich formy własności. Sami przewoźnicy zostali wezwani do zmniejszenia opłat pobieranych od dystrybutorów biletów.
Konkurencja na rynku kolejowych przewozów pasażerskich przynosi – jak konsekwentnie przekonuje AllRail – korzyści wszystkim uczestnikom rynku, nie wyłączając dotychczasowych monopolistów, których konkurencja motywuje do lepszego zaspokajania potrzeb pasażerów i bardziej efektywnego wykorzystywania zasobów. Dzięki temu rośnie ogólna liczba pasażerów kolei (w przypadku niektórych relacji – nawet o 100%) oraz udział sektora kolejowego w miksie transportowym. – W ostatnich latach na rosnącej konkurencji w sferze zarówno przewozów, jak i dystrybucji biletów skorzystali pasażerowie, podatnicy oraz środowisko naturalne. Dzięki otwartym przetargom udało się ograniczyć rekompensatę ze środków publicznych średnio o 20-30% – podkreśla sekretarz generalny organizacji Nick Brooks.

Jak dodaje, nastąpiło to mimo wielu przeszkód: utrzymujących się barier wejścia na rynek. Równocześnie z oszczędnościami uzyskano – jak przyznają w wypowiedziach publicznych przedstawiciele Komisji Europejskiej – poprawę jakości usług. Na rynku pojawiło się też więcej rozwiązań innowacyjnych. – Bez konkurencji wewnątrzgałęziowej kolej pasażerska byłaby mniej skłonna do zmiany i stałaby na gorszej pozycji w rywalizacji ze środkami transportu bardziej szkodliwymi dla środowiska – samolotami czy prywatnymi samochodami. Nowi przewoźnicy odgrywają zatem ważną rolę – argumentuje Brooks, podkreślając, że ich przetrwanie leży w interesie całej branży.

Tymczasem, w ocenie AllRail, już w bieżącym miesiącu pandemia COVID-19 może przyprawić część z nich o upadek. Skalę kryzysu określa się jako bezprecedensową. – Spadek liczby pasażerów przekroczył 90%, szczególnie w połączeniach międzynarodowych. Zamknięcie granic wewnątrz UE, choć było decyzją zrozumiałą, doprowadziło do przymusowej bezczynności wielu przewoźników – przypomina Brooks. Łączna kwota przychodów utraconych przez podmioty zrzeszone w organizacji mogą przekroczyć do końca roku miliard euro. Konsekwencją może być fala bankructw. Zdaniem ekspertów AllRail jej początek możemy obserwować już w kwietniu.

– Aby temu zapobiec, potrzeba pilnych działań – wzywa sekretarz generalny AllRail. Dopóki panujące warunki uniemożliwiają prowadzenie normalnej działalności, jednocześnie z ograniczeniem ponoszonych przez przewoźników kosztów stałych (opłaty za dostęp do państwowej infrastruktury, opłaty dworcowe i postojowe) powinno się, w jego ocenie, zabezpieczyć ich płynność finansową. Jest to konieczne dla utrzymania zdolności przewozowych i wykonywania tych połączeń, które mimo pandemii nie zostały odwołane. Środki te powinny – w ocenie stowarzyszenia – być utrzymane co najmniej do końca 2021 r., by już po ustaniu pandemii pomóc branży w wyjściu z kryzysu i powrót do pomyślnego trendu rozwojowego, obserwowanego w roku 2019.

Członkowie AllRail z zadowoleniem przyjęli ustanowienie przez Komisję Europejską ram finansowych tymczasowego wsparcia. – Mamy nadzieję, że państwa członkowskie zrobią z tego rozwiązania najlepszy możliwy użytek – deklaruje Brooks. – Należy jednak podkreślić, że aby konkurencja w branży przetrwałą, potrzeba dalszych działań ze strony rządów narodowych – dodaje. Chodzi o wyższe niż proponowane przez KE 800 tysięcy euro bezpośrednie zastrzyki gotówki wyrównujące utracone przychody, państwowe gwarancje dla zaciągniętych kredytów i możliwość odroczenia płatności rat leasingowych (podobnie jak płatności podatków i składek socjalnych), ochrona pracowników kolei przed utratą wynagrodzenia oraz umożliwienie refundacji niewykorzystanych biletów raczej w postaci voucherów do wykorzystania w przyszłości, niż w postaci pieniężnej.

Samym przewoźnikom organizacja zaleca natomiast zredukowanie opłat pobieranych od dystrybutorów biletów proporcjonalnie do spadku popytu. W uzasadnionych przypadkach powinien – według AllRail – nastąpić zwrot części opłat już pobranych.
PARTNERZY DZIAŁU




Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Koronawirus a transport
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony