Partnerzy serwisu:

Alert bezpieczeństwa dla zwrotnic Alstom SpA. W Polsce też pracują podobne

Michał Szymajda 28.02.2020 117

Alert bezpieczeństwa dla zwrotnic Alstom SpA. W Polsce też pracują podobne
Zdjęcie ilustracyjneFot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Urząd Transportu Kolejowego 20 lutego przekazał do publicznej wiadomości alert bezpieczeństwa, który ogłosił włoski krajowy organ ds bezpieczeństwa kolejowego ANSF. Ma ścisły związek z eksploatacją hydraulicznych napędów zwrotnicowych Alstom. Problem z taką zwrotnicą jest bardzo prawdopodobną przyczyną katastrofy, do jakiej doszło w efekcie wykolejenia pociągu dużych prędkości.
Do katastrofy doszło 6 lutego na trasie Mediolan – Bolonia. W jej efekcie zginęło dwóch maszynistów znajdujących się w kabinie pojazdu rozpędzonego do 290 km/h. Szczęśliwie nie było więcej ofiar, co wydaje się wręcz nieprawdopodobne (o pierwszych efektach dochodzenia piszemy tutaj).

Po wypadku ANSF opublikował alert bezpieczeństwa dotyczący hydraulicznego napędu zwrotnicowego rozjazdu typu S60UNI/400/0,074 produkcji firmy Alstom SpA. W niektórych egzemplarzach mogło dojść do groźnego w skutkach błędu w wewnętrznym okablowaniu.

Wstępne wyniki dochodzenia wskazują, że jazda pociągu odbywała się pod nadzorem systemów bezpieczeństwa. Jednak okazało się, że rozjazd nr 5 na stacji Ospedaletto Lodigiano skierował pociąg na boczny tor. Z dotychczas zgromadzonych informacji wynika, że przyczyną było odwrócenie wewnętrznego okablowania w napędzie zwrotnicowym rozjazdu typu S60UNI/400/0,074. Spowodowało to błędny odczyt położenia rozjazdu przez urządzenia sterowania ruchem.

– Zdaniem ANSF problem może wystąpić również w napędach zwrotnicowych z innych serii produkcyjnych. Z tego względu prezes UTK zwraca uwagę na konieczność sprawdzenia stosowanych napędów zwrotnicowych produkcji Alstom SpA, w szczególności weryfikacji nowych urządzeń przed ich montażem pod kątem prawidłowości wskazań dotyczących nastawienia rozjazdu względem jego faktycznego położenia – poinformował Urząd Transportu Kolejowego, który jednocześnie zwraca uwagę, że jest odpowiednim organem, który należy informować, w razie stwierdzenia problemu.

– Alert przypomina zarządcom infrastruktury także w Polsce, by po montażu bądź wymianie napędu zwrotnicy, zwrócić szczególną uwagę nie tylko na odpowiednie podłączenie urządzeń, ale również zweryfikować prawidłowość wskazań dotyczących stanu rozjazdu w urządzeniach srk z faktyczną sytuacją na gruncie – czytamy w piśmie UTK. Niebezzasadnie, ponieważ okazuje się, że podobne urządzenia pracują także w ramach sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

– Na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe zamontowane są dwa układy: napęd zwrotnicowy – rozjazd, produkcji włoskiej firmy Alstom SpA. Oba zostały sprawdzone zgodnie z przepisami i przekazane do eksploatacji. Pracują właściwie. PKP Polskie Linie Kolejowe wykorzystują informacje z alertu i dodatkowo zwracają uwagę pracownikom na zasady bezpieczeństwa przy montażu i obsłudze urządzeń – napisał Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony