Partnerzy serwisu:

Adamczyk: Mamy pełne szuflady kolejowych projektów do realizacji po 2023 roku

Michał Szymajda 07.09.2018 102

Adamczyk: Mamy pełne szuflady kolejowych projektów do realizacji po 2023 roku
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
Andrzej Adamczyk bardzo optymistycznie wypowiadał się o szansach na modernizację i rozbudowę infrastruktury kolejowej w Polsce, po zakończeniu obecnej perspektywy finansowej UE na Forum Ekonomicznym w Krynicy.
Pomimo tego, że Komisja Europejska wciąż dyskutuje nad podziałem środków wspólnotowych z przeznaczeniem na projekty kolejowe, minister transportu Andrzej Adamczyk przedstawiał w Krynicy niezwykle optymistyczny scenariusz.

– Nie spotkałem się z opiniami, że grozi nam zapaść na kolei po 2023 roku. W Brukseli wręcz mówią, że to dofinansowanie powinno być na dotychczasowym poziomie (PKP PLK wyda na inwestycje kolejowe do 2023 roku 67 mld zł – dop. red.) – mówił Adamczyk. Dodał, że takie wnioski wyciągnął podczas jednej z narad ministrów transportu krajów Unii Europejskiej, którą poświęcono finansowaniu inwestycji w przyszłej perspektywie UE.

– Powinniśmy więc być optymistami, ale nie zwalnia nas to z ustawicznego dbania o wyższe finansowanie w kolej w nowej perspektywie unijnej – ocenił i dodał, że rząd uchwalił już wieloletni Program Utrzymaniowy, który ma podtrzymać zmodernizowane linie w należytym stanie.

– Mamy pełne szuflady projektów, jesteśmy w czołówce UE, jeśli chodzi o wykorzystanie środków unijnych. Stawiani jesteśmy za przykład w skutecznym wydawaniu pieniędzy. Ci, którzy decydują o pieniądzach na kolej w Brukseli mają co do tego pełne przekonanie, że wykonamy inwestycje właściwie – mówił.

Tymczasem w PKP PLK w większości przypadków dopiero toczą się postępowania przetargowe dotyczące wyłonienia autorów studium wykonalności dla modernizacji linii po 2023 roku, wydaje się więc, że sformułowanie „pełne szuflady” jest co najmniej niewłaściwe. Nie istnieje również szczegółowy plan finansowy UE na kolej po 2023 roku. Niemal pewne jest, że wspierane będą projekty transgraniczne, możliwe, że w jakimś zakresie, również korytarzowe. Prawie na pewno z zakresu projektów do dofinansowania wypadną te dotyczące zakupu taboru kolejowego. Przewoźnicy i samorządy będą je musiały realizować samodzielnie.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony