30-letnie szwedzkie składy zespolone X2000 wracają z modernizacji [film]
Michał Szymajda ⚫ 18.11.2021 ⚫
5,4k
Pierwsze ze składów zespolonych X2000 Szwedzi wprowadzili na tory w 1990 roku. Teraz pierwszy z nich wyjeżdża po zaawansowanej modernizacji. Pociągi, mimo swojego wieku, wyglądają jak nowe.
Pierwszy ze składów zespolonych z technologią wychylnego pudła, zdolny do poruszania się z prędkością 200 km/h, został dostarczony do Kolei Szwedzkich w roku 1990, a dostawy łącznie 43 pojazdów trwały przez kolejnych 5 lat. Produkcją pojazdów zajmowały się szwedzkie zakłady: ABB, Asea, Adtranz, a budowane w Kalmar Verkstad. Technologia wychylnego pudła była w tej części Europy całkowitą nowością i pozwoliła na znaczne skrócenie podróży głównie między Sztokholmem a Goteborgiem. Pojazdy są także używane między Malmo a Sztokholmem.
Składy zespolone X2000 okazały się konstrukcją ze wszech miar udaną. Ich potencjał modernizacyjny jest bardzo duży, co udowadnia kolejna już przebudowa realizowana głównie pod kątem poprawy obsługi klienta i unowocześnienia urządzeń elektrycznych. Poprzednią modernizacje prowadzono w latach 2003–2007.
Obecną przebudowę prowadzi Swedtrack – spółka córka Knorr-Bremse. W jej ramach całkowicie wymieniane są wnętrza wagonów. Zupełnie nowe są panele boczne i podsufitowe i oświetlenie, wymieniana jest wykładzina, montuje się nowe, regulowane fotele, których w całym składzie jest teraz o 15% więcej, co ma wpłynąć na poprawę wyników ekonomicznych połączeń realizowanych przez X2000. Jest zupełnie nowy system informacji pasażerskiej wraz z informacją o zajętości miejsc, wymieniono toalety z myślą o jeszcze lepszym przystosowaniu ich do potrzeb osób niepełnosprawnych, jest nowy minibar i kuchnia a także bardzo efektywne urządzenia do emitowania sygnału Wi-Fi. Wymieniane są także przetwornice i systemy sterowania w pociągu, czego pasażerowie jednak nie dostrzegą.
Szwedzcy dziennikarze, którzy mieli okazję przejechać się inauguracyjnym połączeniem zrealizowanym między Sztokholmem a Goteborgiem 16 listopada zgodnie podkreślają, że pociągi oferują nową jakość.
Kolejny zmodernizowany pojazd ma wejść do ruchu na początku 2022 roku, także na trasę Sztokholm – Goteborg. Później, do roku 2027, zmodernizowane pociągi (zdecydowano się na przebudowę łącznie 36 z 43 wyprodukowanych pojazdów) będą obsługiwać także linię do Malmo.
Pierwotnie pierwszy przebudowany pojazd miał zostać dostarczony 2019 roku, ale wydłużyły się procedury certyfikacyjne, a później na na przesunięcie terminów wpływ miał Covid-19. Łącznie Koleje Szwedzkie zapłacą za przebudowę równowartość 352 milionów dolarów.
Składy zespolone X2000 okazały się konstrukcją ze wszech miar udaną. Ich potencjał modernizacyjny jest bardzo duży, co udowadnia kolejna już przebudowa realizowana głównie pod kątem poprawy obsługi klienta i unowocześnienia urządzeń elektrycznych. Poprzednią modernizacje prowadzono w latach 2003–2007.
Obecną przebudowę prowadzi Swedtrack – spółka córka Knorr-Bremse. W jej ramach całkowicie wymieniane są wnętrza wagonów. Zupełnie nowe są panele boczne i podsufitowe i oświetlenie, wymieniana jest wykładzina, montuje się nowe, regulowane fotele, których w całym składzie jest teraz o 15% więcej, co ma wpłynąć na poprawę wyników ekonomicznych połączeń realizowanych przez X2000. Jest zupełnie nowy system informacji pasażerskiej wraz z informacją o zajętości miejsc, wymieniono toalety z myślą o jeszcze lepszym przystosowaniu ich do potrzeb osób niepełnosprawnych, jest nowy minibar i kuchnia a także bardzo efektywne urządzenia do emitowania sygnału Wi-Fi. Wymieniane są także przetwornice i systemy sterowania w pociągu, czego pasażerowie jednak nie dostrzegą.
Szwedzcy dziennikarze, którzy mieli okazję przejechać się inauguracyjnym połączeniem zrealizowanym między Sztokholmem a Goteborgiem 16 listopada zgodnie podkreślają, że pociągi oferują nową jakość.
Kolejny zmodernizowany pojazd ma wejść do ruchu na początku 2022 roku, także na trasę Sztokholm – Goteborg. Później, do roku 2027, zmodernizowane pociągi (zdecydowano się na przebudowę łącznie 36 z 43 wyprodukowanych pojazdów) będą obsługiwać także linię do Malmo.
Pierwotnie pierwszy przebudowany pojazd miał zostać dostarczony 2019 roku, ale wydłużyły się procedury certyfikacyjne, a później na na przesunięcie terminów wpływ miał Covid-19. Łącznie Koleje Szwedzkie zapłacą za przebudowę równowartość 352 milionów dolarów.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |