Partnerzy serwisu:

W Paryżu dyskutowano o bezpieczeństwie na przejazdach

inf. pras. 09.04.2019 0

arrow
arrow
W Paryżu dyskutowano o bezpieczeństwie na przejazdach
fot. Fundacja Grupy PKP
W Paryżu dyskutowano o bezpieczeństwie na przejazdach
W Paryżu dyskutowano o bezpieczeństwie na przejazdach
26 marca w Paryżu spotkało się 46 ekspertów z 16 krajów, m.in. ze Stanów Zjednoczonych i Australii, na 21. plenarnym posiedzeniu Europejskiego Forum ds. Przejazdów Kolejowo-Drogowych (European Level Crossing Forum – ELCF). Wzięła w nim też udział Fundacja Grupy PKP.
Jak relacjonuje Fundacja Grupy PKP, spotkanie rozpoczęło się od warsztatów pod hasłem: „Zapobieganie wtargnięciom i samobójstwom”. Warsztaty skupiły się w dużej mierze na analizie wyników projektu RESTRAIL (REduction of Suicides and Trespasses on RAILway property). Ten unijny projekt badawczy był koordynowany przez Wydział Bezpieczeństwa UIC i zakończył się w 2014 r. W związku z tym konieczne było spotkanie w celu ponownego przeanalizowania i omówienia sposobów jego rozwoju na szczeblu międzynarodowym.

Prelegenci omawiali w swoich prezentacjach różne środki bezpieczeństwa mające wspomóc szybsze reagowanie lub niedopuszczanie do tak tragicznych wypadków w obrębie kolei. Podczas spotkania mówiono także o inteligentnych kamerach wykrywających, niebieskim świetle na stacjach, elektronicznych bramach wejściowych, o szkoleniach dla strażników czy tworzeniu kampanii reklamowych poruszających temat samobójstw. Z kolei druga część warsztatów dotyczyła możliwości przeprowadzenia dalszych badań w takim temacie, jak np. stres pourazowy wśród pracowników kolei (głównie wśród maszynistów).

Następnego dnia odbyło się plenarne posiedzenie Europejskiego Forum Przejazdów Kolejowo-Drogowych (ELCF). Jeroen Nederlof (ProRail) przewodniczący ELCF podał wyniki ankiety przeprowadzonej w różnych krajach na temat „Widoczności oznakowań na pociągach towarowych” oraz zaproponował zorganizowanie ankiety dotyczącej czasu zamknięcia barier przejazdowych, który jest bardzo różny w zależności od kraju. 

Grigore Havarneanu, doradca ds. Badań, UIC Security Division, przedstawił bliżej projekt SAFER-LC (www.safer-lc.eu), koncentrujący się na rozwiązaniach technicznych i na udziale czynnika ludzkiego. Zaprezentował zestaw narzędzi SAFER-LC, który zostanie zaprojektowany w taki sam sposób, jak zestaw narzędzi RESTRAIL, ale będzie bardziej przyjazny dla użytkownika.

Wspomniał o testach przeprowadzonych w Salonikach od listopada 2018 r. z aplikacją zainstalowaną przez CERTH (członek projektu SAFER-LC) w ponad 100 samochodach-taksówkach, która miała ostrzegać kierowców o zbliżającym się pociągu. Wyniki są obiecujące –podaje PKP.

Allan Spence, dyrektor ds. Korporacyjnych pasażerów i bezpieczeństwa publicznego w Network Rail, przedstawił przegląd zagrożeń na przejazdach kolejowo-drogowych w Wielkiej Brytanii. Nawet jeśli istnieją doskonałe zapisy dotyczące bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych w Wielkiej Brytanii, najwyższe ryzyko występuje głównie przy automatycznych przejściach półbarierowych. Spence nakreślił także pomysły mające na celu poprawę tych półprzepuszczalnych przejść przez rozwiązania inżynieryjne, czyli kamery do egzekwowania czerwonych świateł i oczywiście edukację.

Pasi Lautala z Michigan Technology University, profesor nadzwyczajny, Dyrektor Rail Transportation Program, wygłosił referat pt. „Driver behaviour at level crossings – In-Vehicle Auditory Alerts and Naturalistic Driving Data research in the USA”. Wyjaśnił, że wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych w Stanach Zjednoczonych znacznie spadły od lat 80., ale stabilne dane można zaobserwować dopiero od 6-7 lat. 94% kolizji pojazdów kolejowych przypisuje się niebezpiecznym zachowaniom kierowców. Przejścia pasywne są dziesięć razy bardziej ryzykowne, ale też wzrasta liczba wypadków na przejściach zabezpieczonych „aktywnymi ostrzeżeniami”. Lautala wyjaśnił wyniki projektu badawczego dotyczącego ludzkich zachowań, które mają poprawić ten stan rzeczy. Niektóre detektory przeszkód wykrywają tylko pojazdy, a inne wykrywają osoby stojące lub leżące oraz dorosłych i dzieci.

Ramón Atochero Velasco, Ekspert ds. Przejazdów Kolejowo-Drogowych w hiszpańskim ADIF (Administrador de Infraestructuras Ferroviarias), przedstawił przegląd sytuacji w jego kraju, opowiadał o automatycznym systemie ochrony, systemie rejestrującym dane i projekcie badawczo-rozwojowym w zakresie nowych technologii, a także o systemie wykrywania przeszkód i kamerach CCTV.

Jarmo Koistinen z Fińskiej Agencji ds. Infrastruktury Transportowej, przybliżył „65-poziomowy program bezpieczeństwa na przejazdach”. Wyjaśnił, że po zderzeniu pociągu (DMU) i ciężarówki wojskowej w dniu 26 października 2017 r. oraz zamieszaniu wokół niego w mediach, fińskie Ministerstwo Transportu wywierało presję na FTIA (Finnish Transport Infrastructure Agency), aby zamknęła lub ulepszyła przejazdy kolejowe. FTIA określiła pewną liczbę przejazdów kolejowo-drogowych do rozważenia i zdecydowała o zamknięciu 65 oraz dodaniu systemów ostrzegawczych w 35 przejazdach na jednej linii kolejowej. W końcu usunięto 96 przejazdów zamiast 65, zainstalowano bariery na 35 i ogólnie poprawiano 58. Zapowiedziano usunięcie wielu przejazdów do roku 2021.

Ryutaro Uenishi, starszy menedżer w West Japan Railway Company, przedstawił innowacyjne działania przeciwko wypadkom na przejazdach kolejowo-drogowych. Zakomunikował, że od 1987 r. liczba wypadków na przejazdach stale spada. W ciągu 30 lat spadła o ponad 80%. 144 kolizje w 1987 r. ⇒24 wypadki w 2017 r. Główne powody: usunięcie przejazdów kolejowo-drogowych, zamienianie przejść pasywnych w aktywne, laser 3D detektor przeszkód typu radarowego, emitowanie ostrzeżenia przez komunikat radiowy do pociągu, który ostrzega maszynistę przed przeszkodą na torach, inteligentny system przejazdów kolejowych w celu zmniejszenia czasu zamknięcia barier.

Alain Autruffe, dyrektor programu przejazdów kolejowo-drogowych w SNCF Réseau oraz Frédéric Hénon, kierownik działu bezpieczeństwa systemu w DG ds. Bezpieczeństwa SNCF poinformowali zgromadzonych uczestników o tym, że we Francji jest 15 000 przejazdów kolejowo-drogowych. Zamknięcie lub modernizacja wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych nie jest możliwe, ponieważ byłby to długi i bardzo kosztowny proces. W związku z tym istnieje potrzeba uszeregowania przejazdów kolejowo-drogowych w celu ustalenia priorytetu dla podjęcia określonych inwestycji zgodnie z kryteriami wyznaczonymi przez SNCF. Tego typu badanie pomaga odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób zoptymalizować wykorzystanie dostępnych sił inwestycyjnych, aby zmniejszyć liczbę ofiar na przejazdach kolejowo-drogowych.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony