Partnerzy serwisu:

1,5 mld zł na technologie ERTMS/ETCS dla tysiąca kilometrów linii. Trzech chętnych

Martyn Janduła 31.05.2017 60

1,5 mld zł na technologie ERTMS/ETCS dla tysiąca kilometrów linii. Trzech chętnych
Fot. PKP PLK
PKP Polskie Linie Kolejowe są w trakcie postępowania przetargowego o wartości ponad 1 mld zł. Zadanie to dotyczy budowy infrastruktury systemu ERTMS/ETCS na prawie 1000 km linii kolejowych. Kolejowe inwestycje w cyfrowe technologie podniosą poziom bezpieczeństwa podróżnych i ułatwią pracę maszynistów. Przetarg dotyczy wdrożenia systemu na odcinkach sieci bazowej TEN-T: Kunowice – Terespol, Łowicz – Łuków i Podłęże – Rzeszów. Dokonano właśnie otwarcia ofert.
PLK prowadzą przetarg na zabudowę systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 na linii E20 Kunowice – Terespol (z wyłączeniem węzła warszawskiego) i poziomu 1 na linii C-E20 Łowicz – Łuków oraz poziomu 2 na linii E30 odcinek Podłęże – Rzeszów.

Prawie tysiąc km linii

Prace obejmą łącznie ok. 990 km linii kolejowych. Do współpracy z systemem przystosowane zostaną także urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Powstaną dwa lokalne centra sterowania (LCS) w Rzepinie i Zbąszynku, a trzy zostaną zmodernizowane (LCS Opalenica, LCS Błonie i LCS Mińsk Mazowiecki). W ramach prac zostaną zabudowane dwa centra sterowania radiowego (RBC) na odcinku Podłęże – Rzeszów oraz jedenaście RBC na odcinku Kunowice – Terespol.

PLK przygotują do wdrażania nowoczesnych technologii infrastrukturę kolejową także w trakcie obecnie realizowanych prac modernizacyjnych na odc. Kraków – Rzeszów, Sochaczew – Swarzędz i Siedlce – Terespol. 

Tylko trzech chętnych

Budżet przygotowany do tego zadania to 1,52 mld zł brutto. Do zamawiającego spłynęły tylko trzy oferty. Najtańszą przygotował Thales Polska, który chce za to zadanie 691,1 mln zł netto (850 mln zł brutto). Droższy okazał się z kolei Bombardier Transportation, bo jego oferta opiewa na 967,6 mln zł netto (1,19 mld zł brutto). Najdroższa okazała się oferta AZD Praha, który prace wycenił na 1,09 mld zł netto. Parametr ceny decyduje jednak tylko w 60% o wygranej w przetargu. PLK oceniają także termin realizacji: waga 20 % oraz doświadczenie personelu: waga 20 %.

Wszyscy oferenci zadeklarowali termin realizacji liczony od daty rozpoczęcia równy 61 miesięcy. Zamawiający przewidział maksymalny czas na poziomie 64 miesięcy.

Dofinansuje Unia

Jak deklarują PLK, efektem wdrożenia nowoczesnego systemu ERTMS/ETCS będzie podniesienie poziomu bezpieczeństwa i zmniejszenie ryzyka wypadków i zdarzeń na kolei. Sprawniejsze będzie też zarządzanie ruchem kolejowym, co pozytywnie wpłynie na punktualność pociągów. System ERTMS/ETCS jest niezbędny do prowadzenia ruchu pociągów z prędkościami powyżej 160 km/h. Wprowadzenie systemu umożliwi także pociągom poruszającym się po europejskich liniach kolejowych swobodne przekraczanie granic (interoperacyjność).

„Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii E20 Kunowice – Terespol (z wyłączeniem węzła warszawskiego) i systemu ERTMS/ETCS poziom 1 na linii C-E20 Łowicz – Łuków” oraz „Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 na linii E30 odcinek Podłęże – Rzeszów” są zapisane w Krajowym Programie Kolejowym w ramach projektu „Zabudowa ERTMS/ETCS na liniach sieci bazowej TEN-T”.

Projekt będzie ubiegać się o dofinansowanie w III naborze CEF. PLK planują, że do końca 2023 r. w system zostanie wyposażonych do 2500 km linii kolejowych.


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony